هفته جهانی شیردهی
شیرمادر تازه و همه جا در دسترس است و نیازی به خریدن و آماده كردن ندارد،بدون از دست رفتن مواد مغذي، گرسنگي و تشنگي شيرخوار را برطرف مي كند. شيرمادر همه مواد مغذي مورد نياز شيرخوار را با نسبتهاي صحيح همراه با مواد ايمني بخش در اختيار وي قرار ميدهد و به عنوان يك غذاي بي نظير براي تغذيه شيرخوار است.
کد خبر: ۴۷۴۲۲۳
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۶ 07 August 2017
به گزارش تابناک مازندران، دکتر زهرا اکبریان فوق تخصص نوزادان این مرکز و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل از نجات جان یک میلیون و 500 هزار شیرخوار در سال با تغذیه شیرمادر خبر داد. دکتر اکبریان گفت : شیرمادر براي كودك موجب كاهش مرگ و مير ناشي از بيماري هاي كودكان مي شود تا حدی که جان بيش از یک و نیم ميليون شيرخوار را در سال نجات ميدهد و بهترين الگوي رشد و تكامل كودكان را فراهم مي كند.
 
بر اساس این گزارش، فوق تخصص نوزادان بیمارستان آیت ا... روحانی(ره) بابل ادامه داد: تمام نيازهاي شيرخوار به غذا و مايعات را به تنهايي در 6 ماه اول تولد تامين مي كند ،هنگام شروع تغذيه تكميلي یعنی پس از پايان 6 ماهگي  نيز از اهميت خاصي برخوردار است بطوري كه در سال اول زندگي غذاي اصلي شيرخوار محسوب مي شود و در سال دوم نيزيك سوم نيازهاي تغذيه اي كودك را با بهترين كيفيت فراهم مي كند.
 
وی گفت: شیرمادر یک مایع بي نظير و زنده حاوي عوامل ضد عفونت است که شیرخوار را در مقابل بسياري از بيماري ها و عفونت ها  مثل اسهال و عفونت هاي گوارشي و تنفسي، عفونت گوش، آسم ، اگزما ، آلرژي و ...  محافظت می کندو احتمال چاقي و بيماري هاي مزمن از جمله  بيماري هاي قلبي عروقي، پرفشاري خون، سرطان ها و ديابت را در بزرگسالي كاهش مي دهد.
 
دکتر زهرا اکبریان بیان داشت: شیر هر مادري برای فرزند خودش بهترین است و تركيب آن براساس تغییر نیازهای شيرخوار برحسب سن و حتي در هروعده تغيير مي كند. شير روزهاي اول يا آغوز حاوي عوامل ضد عفونت بسياري براي محافظت نوزاد در برابر بيماري هاست كه هنوز سيستم ايمني او تكامل نيافته است.
 
وی با اشاره به اینکه شیر مادر به رشد و تکامل فک و صورت كمك كرده و از پوسیدگی دندان پیشگیری مي كند، گفت: امكان تكلم بهتر، هوش بالاتر و کسب مهارت های تکاملی و تحصیلی بهتر را در آينده فراهم مي كند و تامین کننده گرما، صمیمیت، نزدیکی و تماس مادر و فرزند است که با بهره مندي از شيرمادرو برقراري پيوند عاطفي مستحكم و متقابل مادر و شيرخوار به تكامل روحي و شناختي كودك كمك مي شود و بهترين عامل سلامت عمومي و رشد و تكامل اوست و اين كودكان درآينده از تعادل رواني مناسبتري برخوردار خواهند بود.
 
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل  ادامه داد: شیرمادر همیشه تازه و همه جا در دسترس است و نیازی به خریدن، آماده كردن، تجهيزات و ذخیره سازی ندارد، بدون از دست رفتن مواد مغذي، گرسنگي و تشنگي شيرخوار را برطرف مي كند و از آنجا كه شيرمادر همه مواد مغذي مورد نياز شيرخوار را با نسبتهاي صحيح همراه با مواد ايمني بخش در اختيار وي قرار ميدهد تا كنون به عنوان يك غذاي بي نظير براي تغذيه شيرخوار شناخته شده است.
 
وی بیان داشت: مادر و كودك از لحاظ رواني احساس يكي بودن مي كنند و علاوه بر رفع نياز شيرخوار، نيازهاي رواني مادر نيز برآورده مي شود.در صرف هزينه و زمان صرفه جويي مي شود .
 
دکتر اکبریان گفت: شيردهي از کم خوني، سرطان پستان و تخمدان، پوكي استخوان و شکستگی گردن استخوان ران مادر در سنین کهولت و ديابت پيشگيري مي كند و موجب تاخير در شروع قاعدگي و بارداري مجدد پس از زايمان مي شود و این از مزاياي تغذيه با شير مادر براي مادر می باشد.
 
وی گفت: مادران با شیردهی ، اضافه وزن دوران بارداري را زودتر از دست مي دهندو تغذيه با شيرمادر عامل تقويت رفتارهاي بهداشتي مادر مثل نكشيدن سيگار ، افزايش حس تندرستي، مراقبت و ايجاد كننده محيط پر نشاط است.
 
فوق تخصص نوزادان ادامه داد: مادر هم زمان با شير دادن ميتواند استراحت كند تا انرژي از دست رفته را به دست آورد يا با شيرخوار صحبت كند و او را نوازش نمايد، تلويزيون تماشا كند، راديو گوش دهد و مطالعه نمايد. به اين ترتيب حين شيردادن، احساس بي نظيري از مواظبت، مشاهده، شنيدن، نوازش، لمس كردن و لذت بردن از شيردهي را تجربه مي كند.
 
دکتر اکبریان اظهار داشت: كودكاني كه با شيرمادر تغذيه می شوند به دليل ابتلا كمتر به بيماری، هزينه درمان كمتري به خانواده تحميل مي كنند و تغذيه با شيرمادر به مراتب ارزان تر از تغذيه مصنوعي است و تغذيه با شيرمادر علاوه بر كمك به رشد و تكامل مناسب نسل آينده، مانع خروج مقادير هنگفتي ارز براي واردات شيرمصنوعي مي گردد.
 
این فوق تخصص نوزادان گفت: شیردهی به حفظ محيط زيست كمك مي كند و مواد غيرقابل برگشت به طبيعت همانند مراحل مختلف تهيه و مصرف شيرمصنوعي ايجاد نمي كند و سبب آلودگي هوا و صرف منابع طبيعي براي ايجاد سوخت مورد نياز نمي شود.
 
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل  ادامه داد: برقراري تماس پوست با پوست مادر و نوزاد بلافاصله پس از تولد، شروع تغذيه نوزاد با آغوز به محض مشاهده علائم آمادگی نوزاد طي ساعت اول تولد، کمک به شیرخوار برای گرفتن صحیح پستان و ادامه تغذیه شيرخوار فقط با شیرمادربدون هر نوع ماده غذایی دیگر(پرهیز از دادن حتی آب، آب قند، انواع جوشانده ها وشیرخشت و شیرهای دیگر در 6 ماه اول تولد) در ارتباط با تغذیه با شیرمادر ضروري است
 
وی در پایان بیان داشت: دفعات تغذیه با شیرمادر بطور مكرر بر حسب تقاضای شیرخوار و در شب و روز، مدت تغذیه در هر وعده نامحدود، در کنار هم بودن مادر و نوزاد در شب و روز، پرهیز از دادن گول زنک (پستانک) و بطری به شیرخوار، شروع غذاهای کمکی از پايان 6 ماهگی به بعد، با افزایش تدریجی مقدار و تنوع غذاهای نیمه جامد و جامد و همراه با ادامه تغذيه شيرخوار با شيرمادر و تداوم تغذيه باشيرمادر در سال دوم همراه با استفاده از غذاهاي سفره خانواده از دیگر نکات ضروری در تغذیه با شیرمادر می باشد.
 
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار