معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری مازندران با تاکید بر توسعه کشت گیاهان دارویی در استان، گفت: گلوگاه پایلوت تولید عرقیات گیاهی در مازندران شود.
کد خبر: ۴۷۶۱۷۶
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۱ 10 August 2017
به گزارش تابناک : حسن خیریان پور بعد از ظهر امروز در مراسم افتتاح پروژه ساخت و تجهیز کارگاه تولید عرقیات گیاهی شرق مازندران اظهار داشت: ظرفیت تولید عرقیات گیاهی در منطقه سبب شده تا هزار و 200 نفر از زنان روستایی منطقه به صورت غیرمستقیم جذب اشتغال شوند.

وی افزود: این روستا به عنوان پایلوت و نمونه ای از مشارکت چند جانبه محسوب می‌شود و مازندران با داشتن بالغ بر سه هزار روستا و ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل می‌تواند بستر و زمینه‌های متعددی از این اقدامات را فراهم آورد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران با اشاره به اینکه توسعه گیاهان دارویی و گل گاو زبان در شرق استان تقویت شده است، تصریح کرد: داشتن سه فرودگاه و بندر فعال و 380 کیلومتر راه آهن و سواحل زیبا این فرصت را برای مازندران ایجاد تا توسعه اقتصادی در استان دوچندان شود.

خیریان پور با بیان اینکه ساخت و تجهیز کارگاه تولید عرقیات گیاهی در مناطق مرکزی و غرب استان نیز قابلیت فرآوری و ایجاد دارد، افزود: به صورت ویژه از تلاش‌های بانوان عضو تعاون روستایی گلوگاه و مسئولان شهرستانی برای ایجاد این مرکز تولیدی موثر تقدیر می‌شود.

فراهم شدن مقدمات فرآوری انجیر گلوگاه

دلاور حیدرپور، رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران نیز در این مراسم با بیان اینکه اسفند 93 با حضور بنده و سفیر ژاپن در وزارت جهادکشاورزی منعقد شده است، گفت: این پروژه با اعتبارات کشور ژاپن و جهاد استان توانستیم در راستای توانمندسازی و ارتقا سطح تعاونی‌ها و توسعه روستایی گام برداریم و الگو برای سایر شهرستانها خواهد شد.

وی با بیان اینکه توسعه و تکنولوژی اراضی کشاورزی در مازندران با همراهی کشورژاپن انجام شده است، افزود: بالغ بر هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان با همکاری شرکت ژاپنی و ایرانی تجهیز و نوسازی شده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران با اظهار امیدواری از توسعه روابط اقتصادی و کشاورزی مازندران و کشورهای منطقه، تصریح کرد: مقدمات تولید فرآوری انجیر در گلوگاه فراهم شده است.

حیدرپور با بیان اینکه مازندران ظرفیت بالایی در بخش گیاهان دارویی است، افزود: اکنون این استان دارای 800 هکتار انواع گیاهان دارویی تولیدی بوده و با گسترش صنایع تبدیلی و تکمیلی و تشکل‌های مسئول فرآوری و بازاررسانی در استان فعال خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه توسعه گیاهان دارویی و گل محمدی را در برنامه ششم توسعه لحاظ کردیم، افزود: ارتقا سطح معیشتی، اشتغال و تولید را در برنامه اصلی سازمان جهادکشاورزی مازندران قرار دادیم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران با بیان اینکه 1.5 میلیارد دلار از اعتبار صندق توسعه ملی برای اشتغال در روستاها تخصیص خواهد یافت، گفت: امیدواریم با تخصیص و جذب این اعتبار بتوانیم زمینه مهاجرت معکوس را فراهم آوریم.

محمد رضا تباکی، فرماندار گلوگاه در سخنانی ضمن خیرمقدم به سفیر ژاپن و مسئولان وزارت جهادکشاورزی و استانی، با اشاره به اینکه اتفاق خوبی در حوزه تولیدات عرقیات گیاهی شرق مازندران صورت گرفته است، افزود: قریب به 400 نفر از زنان روستایی منطقه با هدف بهبود وضعیت اقتصادی خانوار روستایی از طریق ایجاد اشتغال و درآمد، بهبود کیفیت و کمیت تولیدات، کاهش ضایعات کشاورزی و توسعه صنایع تبدیلی ترویج فعالیت‌های مشارکتی و گروهی، تقویت مشارکت زنان در تولیدات، ماندگاری در روستا و مهاجرت معکوس در این کارگاه به صورت مستقیم و غیرمستقیم مشغول به کار می‌شوند.

وی افزود: شرق مازندران محل تولید و پرورش گیاهان دارویی بوده که گلوگاه یکی از اماکن موثر در تقویت و تولید این محصول ارگانیک است.

سمیه لطفی، مدیرعامل شرکت تعاونی روستایی زنان تیرتاش نیز در این مراسم احداث کارگاه تولید عرقیات گیاهی در شرق مازندران نقطه عطفی در توسعه صنایع تبدیلی است، گفت: خودباوری، روحیه امید و تلاش را در خانوارهای روستایی منطقه دوچندان کرده است.

وی افزود: از ملت ژاپن به دلیل اینکه در ایجاد کارگاه تولید عرقیات گیاهی تلاش کردند تقدیر می‌شود.

کارگاه تولید عرقیات گیاهی شرق مازندران با صرف اعتباری معادل 75 هزار یورو به صورت بلاعوض از طریق کشور ژاپن اختصاص که در مدت سه سال به اتمام رسیده است.

این واحد تولیدی قابلیت فرآوری 20 نوع عرقیات گیاهی را داشته و به صورت غیرمستقیم برای 400 نفر از روستاییان منطقه شغل ایجاد می‌شود.




منبع : تسنیم 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار