نماینده ادوار مجلس با تاکید بر اینکه بانک ها همواره دولت را دور می زند، توضیح داد: اگر حتی این گونه نباشد و بانک ها هم همکاری کنند باز هم اتفاق مثبتی نمی افتد و سپرده گذار پول خود را به سمت دیگری هدایت می کند.
کد خبر: ۴۷۶۹۵۹
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۷ 12 August 2017
به گزارش تابناک : بحث مالیات از سپرده های بالای بانکی که ظرف چند سال اخیر  چندین بار از سوی مسئولان مطرح شده ، باز هم به میان آمده است و از قرار معلوم دولت عزم خود برای اخذ مالیات از سپرده های به اصطلاح تنبل جزم کرده است. 

سال گذشته نیز علی طیب نیا، وزیر اقتصاد دولت یازدهم نیز از این طرح دفاع کرده بود. چرا که بنا به گفته طیب نیا به دلیل آنکه نرخ تورم در کشور به ۱۲ درصد رسیده است و برخی بانک‌ها نرخ سود سپرده ۲۲ درصد پرداخت می‌کنند، موضوع اخذ مالیات باید به صورت جدی اجرایی شود.  

به نظر می رسد این سیاست همان کاهش نرخ سود بانکی ، نه به مذاق بانک ها خوش بیاید و نه سپرده گذاران . 

چرا که بنا به گفته کارشناسان بانک ها نسبت به هر سیاستی که به ضرر آنها باشد و منجر به کاهش اشتیاق مشتریان برای سپرده گذاری  شود، واکنش ومنفی نشان  می دهند و با روش های آن را دور می زنند. از سوی دیگر سپرده گذاران هم از اینکه سپرده آنها در معرض خطر قرار گیرد، راضی نخواهند بود و به سرعت سرمایه خود را خارج  خواهند کرد. 

تصمیمی دو سر باخت!

 درهمین حال یک کارشناس اقتصادی بر این باور است اگر موضوع اخذ مالیات از سپرده های کلان عملی شود، بانک ها بیکار نخواهند ماند و با روش هایی این تصمیم را خنثی خواهند کرد. 

عزت الله یوسفیان ملا با اعلام مطلب فوق در گفتگو با اکوتیتر گفت: در شرایطی که طبق تصمیمات اخیر، نرخ سود بانکی پایین آمده است، اگر قرار باشد به برخی حسابها نیز مالیات بسته شود، بانک ها قطعا وارد عمل خواهند شد و برای جذب سپرده  با استفاده از روش های دیگر این سیاست را دور می زنند .

وی ادامه داد:  کما اینکه وقتی اعلام شد نرخ سود بانکی کاهش باید به زیر 20 درصد کاهش یابد نیز بانک ها تبعیت نکردند و الان هم در حال ارائه سودهای بالای 20 درصد هستند. 

یوسفیان ملا در تشریح معایب اجرای این طرح گفت: این سیاست اما تبعات زیادی دارد و فشار زیادی روی کسانی که قصد استفاده از تسهیلات و وام های بانکی را دارند وارد می کند.  این راهکار هیچ نکته مثبتی ندارد و هیچ درآمد آنچنانی هم برای دولت ایجاد نمی کند و ضررش به مراتب بیشتر است و اگر سپرده گذارببیندد سپرده اش در معرض خطر مالیات است به سرعت تغییر مسیر می دهد و به سراغ خرید سکه، دلار ، زمین خواهد رفت. 

به همین دلیل دود این تصمیم به چشم مردم خواهد رفت. چرا که حتی کسانی که دارای این گونه حسابها  هستند به نوعی این مشکل را حل می کنند اما وام گیرندگان دچار مشکل می شوند. 

نماینده ادوار مجلس با تاکید بر اینکه بانک ها همواره دولت را دور می زند، توضیح داد: اگر حتی این گونه نباشد و بانک ها هم همکاری کنند باز هم اتفاق مثبتی نمی افتد و سپرده گذار پول خود را به سمت  دیگری هدایت می کند. اگر سپرده ها هم از بانک ها خارج شود همین امکان اندکی که بانک ها برای ارائه تسهیلات به بخش تولید داشتند نیز از بین می رود و باز هم بخش تولید به صورت غیرمستقیم ضربه خواهد خورد. 

یوسفیان ملا با بیان اینکه به هر حال چه بانک ها همکاری بکنند و چه نکنند این سیاست نتیجه مثبتی به همراه نخواهد داشت، خاطرنشان کرد:  در همه جای دنیا برای سپرده گذار بسته های  تشویقی درنظر گرفته می شود  ما هم نباید برای سپرده گذار ایجاد مشکل کنیم ، تا پول خارج نشود و سپرده گذاران بتوانند پس انداز داشته باشند  و  این سپرده بعد ها وارد چرخه اقتصاد کشور شود. اما اینگونه تصمیمات ضد آن رسالتی است که سپرده گذاران را باید به سپرده گذاری تشویق کنیم. 






منبع : اکوتیتر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار