مدیر کل دفتر امور روستایی استانداری مازندران با اشاره به اینکه از سال 93 تا کنون تا 95درصد فروش زمین های کشاورزی و تغییر کاربری غیر مجاز در استان پیشگیری شده گفت: با تدبیر دولت یازدهم در رونق فعالیت کشاورزی، امروز شاهد پشیمانی برخی روستائیان از فروش زمین هستیم.
کد خبر: ۴۷۷۰۲۰
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۴ 12 August 2017
به گزارش تابناک : جان الله عبدی روز شنبه با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی مازندران ضمن تبریک هفته خبرنگاران در دفتر ساری افزود: هر چند به نظر می رسد برخی روستائیان با فروش زمین تا قبل از سال 92 ، به منابع مالی خوبی رسیدند ، اما امروز به دلیل ارزش افزوده زمین های کشاورزی و گسترش خدمات عمومی در روستاها به شدت پشیمان هستند.
وی با بیان اینکه اکنون روستائیان حاضر به فروش زمین های کشاورزی حتی به دریافت 2 تا سه برابر قیمت عرف نیستند، اظهار داشت: رعایت دقیق مقررات و قوانین نیز سبب شده است تا تغییر کاربری های غیر مجاز جلوگیری شود.
عبدی با تاکید بر این نکته که دولت یازدهم علاوه بر ارائه خدمات زیر ساختی نظیر گاز رسانی به روستاها را مورد توجه جدی قرار داده است، گفت: ساماندهی بازار محصولات کشاورزی ، کنترل و نظارت بر واردات و پرداخت تسهیلات یارانه ای سبب شد تا کشاورزی در مازندران اقتصادی تر شود.
وی با بیان اینکه کشاورزی مهمترین مقوله در تولید و اشتغال درمازندران است، ادامه داد: از آنجائیکه 45درصد جمعیت استان را روستائیان تشکیل می دهند، توجه به درآمد کشاورزان استان مورد توجه دست اندرکاران قرار گرفته است.
وی ظرفیت های کشاورزی و جاذبه های گردشگری و توریستی مازندران را مهم و اثر گذار در اقتصاد ملی به ویژه امنیت غذایی کشور توصیف کرد و گفت: امروز ارائه خدمات ارزنده انرژی گاز به عنوان مهمترین و ارزان ترین سوخت ، سبب شد تا ماندگاری و حتی بازگشت جمعیت به روستاها را شاهد باشیم.
**پرداخت 50میلیارد ریال اعتبار تولید و اشتغال به طرح های تولید و صنعتی کشاورزی مازندران 
مدیر کل امور روستایی مازندران گفت: به منظور حمایت از طرح های کشاورزی ، صنایع وابسته به کشاورزی و گردشگری به ویژه بوم گردی ، امسال از سوی صندوق توسعه ملی ، 50میلیارد ریال تسهیلات با بهره هشت درصد به کشاورزان مازندران پرداخت شده است.
وی با بیان اینکه پرورش کبک ، دامداری صنعتی ،گل و گیاه ،خرید تجهیزات و ادوات کشاورزی ،کشت گیاهان دارویی ، درختکاری در زمین های شیب دار از طرح های تولیدی و صنعتی کشاورزی مازندران است، ادامه داد: با بوم گردی در روستاها صنعت گردشگری مازندران مورد توجه جدی قرار گرفته است، بطوریکه اکنون 18روستای گردشگر پذیر در قالب بوم گردی بوجود آمد.
عبدی در بخش دیگری به وجود جمعیت شناور در 9 ماه از سال در روستاهای مازندران اشاره کرد و گفت: تولید زباله و جمع آوری آن ،افزایش مصرف آب و برق از مشکلات جدی حضور جمعیت شناور در روستاهای استان است که نیاز به بودجه ملی است.
وی گفت: این موضوع از طریق استانداری در وزارت کشور و دولت مطرح شده است و در صدد ایجاد ردیف بودجه ای برای جمعیت شناور استان مازندران هستیم.
مازندران سه میلیون و 200هزار نفر جمعیت دارد که 45درصد آن در بیش از 3 هزارو 500روستا زندگی می کنند.
استان مازندران با 10.5 درصد ارزش افزوده اقتصادی تولیدات بخش کشاورزی که حدود 4.5 برابر میانگین کشور است، رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.
سالانه بیش از هفت میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در مازندران تولید می شود که مهمترین آن یک میلیون و 350 هزار تن شلتوک برنج، بیش از 2میلیون و300هزار تن مرکبات، 180هزار تن گوشت مرغ ،85هزار تن انواع آبزیان و 90 درصد کیوی کشور است. 
در مجموع استان مازندران با تولید 72نوع محصولات کشاورزی نقش مهمی در امنیت غذایی کشور دارد.






منبع : ایرنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار