چندی پیش خبرهایی از تعداد سم فروشی‌های غیرمجاز و مقدار قابل توجه مصرف سم در اراضی زراعی و باغی استان منتشر شد که نگرانی عمومی را در پیش داشت.
کد خبر: ۴۷۹۱۶۶
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۶ 16 August 2017
به گزارش تابناک : در تمام دنیا برای تولید بهتر و بیشتر از سموم و کودهای شیمیایی استفاده می‌شود و این مهم نیز در ایران و مازندران رویه‌ای عادی است، اما چندی پیش خبرهایی از تعداد  سم فروشی‌های غیر مجاز و مقدار قابل توجه مصرف سم در اراضی زراعی و باغی استان منتشر شد که نگرانی عمومی را در پیش داشت. این موضوع در محافل دانشگاهی نیز به بحث جدی تبدیل شد که تعمیم آن به سطوح مختلف جامعه نگران‌هایی را از مصرف سموم کشاورزی در محصولات ایجاد کرد. خبر برگشت هندوانه‌های صادراتی به عمان به دلیل وجود بالای سم نگرانی مردم را تشدید کرد.

در این خصوص با مسئولان امر به گفت و گو نشستیم تا از آخرین وضعیت مصرف سموم کشاورزی و مراکز ارائه آن در مازندران اطلاع یابیم.

کاهش 50 هزار تنی مصرف سموم کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران مصرف سموم را در تولید کشاورزی امری طبیعی دانست و اظهار کرد: در تمام مزارع کشاورزی دنیا سم و کود شیمیایی استفاده می شود، البته مقدار و میزان مصرف کاملاً کنترل شده و بین کشاورزان فرهنگ‌سازی شده است.

حیدرپور با بیان اینکه پیشرفت تکنولوژی سموم کم خطر را جایگزین سموم پر خطر کرده است، اظهار کرد: مصرف سموم کم خطر در حد گرم در کل هکتار است.

وی با اشاره به اینکه از دهه 70 طرح کاهش مصرف سموم در وزارت جهاد کشاورزی در دستور کار قرار گرفت، اظهار کرد: این سیاست‌ها موجب شد تا مصرف 74 هزار تنی سموم کشاورزی، در دهه 90 به 23 هزار تن برسد.

وی تاکید کرد: مصرف سموم پر خطر کلره نیز ممنوع و از چرخه مصرف خارج شده است.

مازندران 4 هزار تن سموم کشاورزی مصرف می‌کند

این مسئول در مورد مقدار مصرف سموم کشاورزی در مازندران گفت: مصرف 12 هزار تنی انواع سم در مازندران از دهه 70 روند کاهش گرفته و اکنون به زیر 4 هزار تن رسیده است.

وی افزود: از این مقدار نیز 2 هزار تن مربوط به سموم گرانول مبازره با کرم ساخه خوار برنج است که در آن 10 تا 15 درصد سم وجود دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه عدم رعایت کشاورزان در مقدار مصرف سموم کشاورزی کتمان نشدنی است، اظهار کرد: مشورت با افراد غیر فنی، مشاهده آفت در مزارع همجوار و توهم حمله آفت موجب مصرف بی رویه برخی سموم توسط برخی از کشاورزان می شود.

حیدر پور با اشاره به افزایش رغبت کشاورزان به مبارزه بیولوژیکی، تصریح کرد: با فرهنگ‌سازی‌های انجام شده برای کاهش سموم مربوط به اراضی شالیزار، علاقه شالیکاران به استفاده از روش‌های بیولوژیکی بسیار زیاد شده است.

 814 سم فروشی مجوز دار در مازندران

نکته مهم‌تر، مراکز عرضه سموم کشاورزی است که باید تحت نظارت دائم باشند. سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، نهاد متولی ارائه پروانه و نظارت بر فعالیت مراکز عرضه سموم کشاورزی است.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی مازندران در این خصوص گفت: 814 واحد سم فروشی در استان با مجوز در حال فعالیت هستند.

علی محمدی اظهار کرد: با همکاری سازمان حفظ نباتات تمامی واحدهای سم فروشی استان را مورد پایش قرار دادیم که بیشترین مشکل نیز مربوط به شهرهای بزرگ استان بود.

وی افزود: در پایش صورت گرفته 130 واحد غیرمجاز شناسایی شد که در طرح ساماندهی قرار گرفتند و تاکنون 77 واحد به شرط جذب کارشناس فنی توانستند مجوزهای لازم را کسب کنند.

متقاضی زیاد ایجاد سم فروشی در مازندران

علی محمدی با بیان اینکه در بسیاری از استان‌ها برای اعطای مجوز سم فروشی فراخوان می‌دهند، اظهار کرد: در مازندران تقاضا برای ایجاد واحدهای سم فروشی بسیار زیاد است و به همین خاطر سخت گیری بیشتری برای اعظای مجوز سم فروشی در نظر گرفته‌ایم.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی مازندران در بخش دیگری از سخنانش به ایجاد طرح نسخه نویسی در مراکز سم فروشی سطح استان اشاره کرد و گفت: در نظر داریم برای از بین بردن ذهنیت منفی مردم نسبت به واحدهای سم فروشی، طرح نسخه نویسی و تغییر نام سم فروشی به داروخانه را در سطح استان اجرا کنیم.

وی با بیان اینکه واقع مطلب نیز سم فروشی نام درستی نیست، اظهار کرد: واحدهای سم فروشی داروخانه هایی هستند که برای بیماری‌های گیاهی و تقویت خاک، دارو تجویز می‌کنند.

این مسئول با رد ادعای ماهیت مخرب سموم کشاورزی، گفت: سموم کشاورزی مانند داروهای شیمیایی است که زیاده روی در آن یقیناً باعث بروز مشکل می‌شود.

لزوم اصلاح برداشت مردم از سموم مصرفی در کشاورزی

وی با تاکید بر اینکه نبود آگاهی و مشاوره درست موجب شد تا ذهنیت منفی در بین مردم ایجاد شود، اظهار کرد: اگر مصرف سموم در مزارع، کنترل و مدیریت شود، یقیناً تمامی محصولات تولیدی سالم خواهند بود و جای هیچ نگرانی نیست.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی با بیان اینکه اگر نظارت بر مراکز عرضه سموم به بخش خصوصی واگذار شود کارها به درستی پیش خواهد رفت، اظهار کرد: اگر این تعداد قابل توجه مراکز عرضه سموم کشاورزی تحت نظارت مستمر نباشند یقیناً در آینده دچار بحران خواهیم شد.

به گزارش گروه اقتصادی بلاغ، با توجه به موارد بیان شده می‌توان دریافت که نظارت بیشتر بر مراکز ارائه دهنده سموم کشاورزی و آموزش کشاورزان در نحوه درست مصرف سموم یقیناً در تولید محصول کیفی و سالم تاثیر گذار خواهد بود.






منبع : بلاغ 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار