نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی درمخالفت با وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی دولت دوازدهم، خطاب به کرباسیان گفت: شما چهار سال مسئولیت گمرک را بر عهده داشتید، حداقل باید کارنامه ای از گمرک را به ما ارایه می کردید.
کد خبر: ۴۷۹۲۷۴
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۵ 16 August 2017
به گزارش تابناک : «ولی ملکی» روز چهارشنبه در جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت دوازدهم مخالفت با «مسعود  کرباسیان» وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: من هرچه گشتم در برنامه های ارائه شده آقای کرباسیان چیزی جز نظریه پردازی ندیدم، در حالی که باید اعداد و ارقام و اهداف کمی ارایه می شد تا مشخص شود امروز در چه وضعیتی قرار گرفته ایم و باید بعد از 4 سال به کجا برسیم.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه باید وزیران سالیانه به مجلس گزارش عملکرد ارایه کنند، خطاب به کرباسیان گفت: شما چهار سال مسئولیت گمرک را بر عهده داشتید، حداقل باید کارنامه ای از گمرک را به ما ارایه می کردید.

ملکی با تاکید بر اینکه نمایندگان باید بر اساس گزارش ها و عملکرد شما تصمیم بگیرند، با طرح این سوال که آیا قاچاق کالا به طور کامل در گمرک از بین رفته است، اظهار داشت: گمرک تا چه میزان در مقابله با قاچاق موفق بوده است؟ چندی پیش تلویزیون گزارشی راجع به قاچاق پخش کرد که نشان می داد قاچاق از مبادی رسمی انجام می شود.

وی افزود: باید مشخص شود که چرا گمرک نتوانسته است در این چهارسال جلوی قاچاق را بگیرد.

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس با یادآوری اظهارات رییس مجلس شورای اسلامی درباره جایگاه نامناسب ایران در 18شاخص اقتصاد کلان در منطقه و جهان اظهار داشت: در زمینه رشد ناخالص داخلی از 24 کشور منطقه رتبه 10 را داریم و در بین 191 کشور جهان رتبه 18 را داریم که باید وزیر پیشنهادی اعلام می کرد که برای بهبود آن چه برنامه ای دارد.

ملکی گفت: در شاخص آزادی اقتصادی، ایران که باید در سال 1404 قدرت اول منطقه باشد، در بین 22 کشور منطقه رتبه 22 را دارد و آخر از همه هستیم و در بین 181 کشور جهان نیز رتبه 174 را داریم.

وی با تاکید بر اینکه با شرایط کنونی هرگز نمی توان به اهداف دست یافت، گفت: متاسفانه نه تنها روند تغییر نکرده بلکه در چهار سال گذشته بدتر شده و از رتبه 173 به رتبه 174 تنزل کرده ایم و حال باید وزیر پیشنهادی بگوید که چه برنامه ای برای بهبود آن دارد.

وی در ادامه به کاهش نرخ تورم در دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: امروز در منطقه رتبه نوزدهم را داریم و از بین 189 کشور جهان در رتبه 158 قرار گرفته ایم که البته در چهارسال گذشته در این شاخص 30 رتبه ارتقا داشته ایم.

این نماینده مجلس تاکید کرد: وزیر پیشنهادی اقتصاد باید به نمایندگان بگوید که برای آینده کاهش نرخ تورم چه برنامه ای دارد تا مردم بدانند که قرار است در چهار سال آینده وضعیت درآمدهای آنها چه وضعیتی پیدا کند.

ملکی در ادامه بر جذب سرمایه گذار خارجی برای بهبود تولید و اشتغال در کشور اشاره کرد و گفت: ایران در شاخص سهم سرمایه گذاری خارجی نسبت به تولید ناخالص داخلی از بین 24 کشور رتبه 22 را دارد که خیلی بد است.

وی افزود: در زمینه حمایت از سرمایه گذاری خارجی رتبه 19 را از 20 داریم و در بین 117 کشور در رتبه آخر قرار داریم.

ملکی به رقابت پذیری اقتصادی اشاره کرد و گفت: در این شاخص رتبه 13 را در بین 20 کشور منطقه داریم و از 138 کشور رتبه 76 را داریم که البته چند پله صعود کرده ایم و بهتر شده ایم.

وی افزود: در زمینه شفافیت سرمایه گذاری رتبه 18 را در بین 20 کشور منطقه و رتبه 116 را بین 131 کشور داریم یعنی اینکه شفافیت لازم را نداریم که با این وضعیت رشد اقتصادی معنی پیدا نمی کند و تورم مهار نمی شود.

وی با تاکید بر اینکه سرمایه گذار آهوی رمنده است، گفت: چون شفافیت نداریم، مشکلات دیگر پیش می آید.

ملکی در ادامه با تاکید بر اینکه با چه مکانیسمی می خواهید سرمایه گذاری مردمی را بالا ببرید، گفت: با وجود این حجم بالای نقدینگی و در شرایطی که حتی بانک های اصلی و دولتی کشور 18 تا 20 درصد سود روزشمار می دهند، کدام سرمایه گذار و بخش خصوصی پول خود را به تولید می دهد؟

نماینده مردم مشکین شهر با انتقاد از اینکه روابط بین بانک مرکزی و وزارت اقتصاد تعریف نشده است، گفت: تا زمانی که روش جذب سرمایه گذاری مردم در تولید و اشتغال به طور مشخص تعریف نشود، شعاری بیش نیست که با این شعارها بیکاری مهار نمی شود و اشتغالی ایجاد نمی شود.

وی با یادآوری اینکه مقابله با فساد بانکی جزو برنامه های وزیر پیشنهادی اقتصاد است، گفت: فرشتگان و کاسپین و دیگر موسسات با مجوز بانک مرکزی تشکیل شدند؛ هر کس که 100 میلیارد تومان بودجه داشت، یک موسسه اعتباری ایجاد کرد که اینها فساد ایجاد می کند.

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس با تاکید بر اینکه وزیر پیشنهادی اقتصاد باید روش مبارزه با این فسادها را مشخص می کرد، خطاب به کرباسیان گفت: یکی دیگر از شعارهای شما منطقی سازی سود بانکی است که باید می گفتید که برنامه مشخصی برای این کار دارید.

جلسه رای اعتماد به وزیران پیشنهادی دولت دوازدهم از صبح دیروز (24 مرداد) آغاز شد و تا نوبت بعد از ظهر ادامه یافت؛ پس از دفاع رئیس جمهوری از ترکیب کابینه و معرفی وزیران پیشنهادی، رسیدگی به برنامه ها و سوابق کاری هر یک از وزرا به ترتیب حروف الفبا آغاز شده است.

مسعود کرباسیان وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی، 61 ساله، متولد اصفهان و دارای مدرک دکترای مدیریت بازرگانی است و در چهار دهه گذشته در سمت های اجرایی مختلفی از جمله 

معاون وزیر صنعت، معاون وزیر نفت، معاون وزیر بازرگانی و معاون وزیر اقتصاد حضور داشته است. 
کرباسیان در دولت یازدهم و نیز در دولت اصلاحات معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران بود؛ 

وی در دولت یازدهم توانست پروژه سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی را در این نهاد کلیدی اجرا کند که نتیجه آن رشد درآمدهای دولت از محل شفافیت حقوق گمرکی، کاهش فساد و افزایش سرعت در تجارت خارجی ایران بود. 

عضویت در شورای پول و اعتبار، شورای عالی بانک ها، ستاد بسیج اقتصادی کشور، ستاد فرعی اقتصادی دولت، مسئول کمیته بررسی عضویت در WTO و ستاد تنظیم بازار داخلی از جمله ستادها و مجامعی است که کرباسیان ایفای نقش کرده است. 

وی در این مدت بیش از 12 عنوان کتاب ترجمه و تالیف کرده و بیش از 40 مورد گزارش و مقاله تحقیقی در حوزه های اقتصادی به رشته تحریر درآورده است. 

کرباسیان برای تصدی این وزارتخانه 20 اَبَر پروژه را برای بهبود شاخص های کلان اقتصاد طراحی کرده است که می توان به بهبود محیط واقعی کسب و کار و شاخص جهانی آن، طراحی و استقرار ساز و کارهای بهبود شاخص های رقابت پذیری، تنقیح قوانین نهادساز در اقتصاد ایران، اصلاح نظام تامین مالی خارجی، هوشمندسازی نظام مدیریت مالی دولت (خزانه داری الکترونیک)، مولدسازی دارایی های دولت و شرکتهای دولتی، توسعه نظام مالیاتی نوین (گسترش طرح جامع مالیاتی) و توسعه بازار سرمایه و بدهی اشاره کرد. 

همچنین ساماندهی سهام عدالت، بهسازی روند خصوصی سازی، طراحی نظام تدبیر اقتصادی، اقتصاد در اتاق شیشه ای، ایجاد نظام رتبه بندی اعتباری اشخاص حقیقی و حقوقی، مدیریت بدهی های دولت، توسعه پایگاه داده جامع اطلاعات اقتصادی-اجتماعی خانوار، مشارکت در احیا و اصلاح نظام بانکی، مشارکت در بازتنظیم نظام بودجه بندی، مشارکت در اصلاح نظام تامین آتیه و صندوق های بازنشستگی، مشارکت در بهسازی صندوق توسعه ملی و رابطه آن با دولت، مشارکت در مدیریت واردات رسمی و غیررسمی از دیگر پروژه های مورد نظر کرباسیان است.





منبع : اکوتیتر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار