ایران ممکن است در یک ماه آینده در قالب برنامه مبادله نفت با کالا، صادرات نفت به روسیه را آغاز کند.
کد خبر: ۴۸۰۶۷۲
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۲ 19 August 2017
به گزارش تابناک : وزیر انرژی روسیه اعلام کرد: ایران ممکن است در یک ماه آینده در قالب برنامه مبادله نفت با کالا، صادرات نفت به روسیه را آغاز کند.

وی با تأیید احتمال آغاز صادرات نفت ایران به روسیه تا پایان ماه جاری میلادی (اواسط شهریور)، گفت: ما در حال نهایی کردن جزئیات اسناد قانونی هستیم؛ گمان می‌کنم بتوانم ظرف یک ماه به پرسش شما پاسخ دهم.

وزیر انرژی روسیه پیش از این اعلام کرده بود که دو طرف برای عرضه روزانه 100 هزار بشکه نفت ایران به روسیه به‌زودی به توافق دست خواهند یافت که ممکن است در قالب عرضه فیزیکی و یا سوآپ (معاوضه) انجام شود.

وعده زنگنه در حال محقق شدن
گفتنی است پیش از این بیژن زنگنه از برنامه ریزی برای صادرات روزانه 100 هزار بشکه نفت به روسیه خبر داده بود.

زنگنه در سوم اسفندماه پارسال پس از دیدار با الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، گفته بود: دو کشور به زودی برای آغاز صادرات نفت ایران به روسیه توافقنامه ای امضا می کنند.

به گفته زنگنه، بر اساس این توافقنامه که روزانه ١٠٠ هزار بشکه نفت خام ایران به روسیه تحویل و به مقاصدی که این کشور اعلام می کند، صادر خواهد شد.

وزیر نفت افزود: پنجاه درصد از ارزش محموله های صادراتی یاد شده، در مواعد مشخص به صورت نقد به ایران پرداخت می شود و مابقی آن نیز برای تأمین مالی واردات کالاهای روسی مورد نیاز ایران، هزینه خواهد شد.

پیش بینی های مقامات روسیه از خرید نفت ایران
این در حالی است که در اردیبهشت 93 بود که نشریه روسی گازتا رو نوشت: روسیه می تواند خرید نفت از ایران را آغاز کند. ارزش قرارداد مورد نظر 20 میلیارد دلار تخمین زده شده است. امریکا که اعلام می کند مسکو با آغاز خرید نفت از تهران، توافق های مربوط به اعمال تحریم ها علیه ایران را نقض خواهد کرد، از عقد این قرارداد ناراضی است. در این میان، تهران قراداد بزرگ نفت و گاز خود با پکن را فسخ می کند.

در آن زمان روسیه مجددا مساله خرید نفت از ایران را مطرح کرد. که به گفته مقامات روسی در آن زمان، از صادرات 500 هزار بشکه نفت (در حدود 5/68 هزار تن) در شبانه روز سخن در میان است و باید گفت که روسیه از طریق صادرات کالاها و تجهیزات تولید داخلی خود این مبلغ را پرداخت خواهد کرد، نه با پرداخت پول نقد. از جمله، از تولیدات صنایع فلز سازی، خودروسازی و تجهیزات انرژی زا سخن در میان است. براساس خبرهای منتشره از سوی خبرگزاری «رویترز»، احتمال دارد که بلغ کل این معامله تا 20 میلیارد دلار بالغ شود. با در نظر گرفتن نرخ فعلی نفت ( 110 دلار برای هر بشکه )، روسیه قادر خواهد شد از ایران در حدود 25 میلیون تن نفت خریداری کند.





منبع : اکوتیتر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار