فعالیت اعضای هیات مدیره پنجمین دوره خانه مطبوعات استان یزد در حالی آغاز شده که انتظارهای اهالی رسانه از این تشکیلات غیردولتی برای استیفای حقوق معطل مانده خود با توجه به وقفه 2 ساله فعالیت این خانه راه دشورای را پیش روی آنان قرار داده است.
کد خبر: ۴۸۱۴۶۲
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۸ 21 August 2017
به گزارش «تابناک یزد»انتخابات دوره جدید خانه مطبوعات یزد به صورت الکترونیک همزمان با 20 استان کشور از طریق سامانه خانه مطبوعات به نشانی http://khanehmatbooat.ir برگزار و فعالیت 2ساله اعضای هیات مدیره این خانه پس از تایید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز شد.
در این انتخابات که 23 نفر برای عضویت در هیات مدیره و انتخاب به عنوان بازرس نامزد شده بودند، 68 نفر از مجموع 79 عضو خانه مطبوعات یزد شرکت کردند و بر این اساس، مشارکت 86 درصدی اعضای خانه مطبوعات در انتخابات رقم خورد.
دوره 2 ساله فعالیت هیات مدیره خانه مطبوعات استان یزد اسفند 1394 پایان یافته اما انتخابات هیات مدیره جدید تا 10 خرداد امسال برگزار نشده بود.
هیات مدیره خانه مطبوعات هفت نفر شامل 2 نفر از مدیران مسئول نشریات استان، سه نفر از روزنامه نگاران شاغل در رسانه های استان، یک نفر از مسئولان نمایندگی ها و سرپرستی روزنامه های سراسری و یک نفر از مسئولان خبرگزاری ها و پایگاه های خبری دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
این اعضا در بدو فعالیت کاظم صادق پور، سهیل شریعتمداری، کاظم سبحان زاده و سعیده السادات درخش را به ترتیب به عنوان رئیس، نایب رئیس، خزانه دار و منشی هیات مدیره انتخاب کردند و سعید صادقی مقدم دیگر عضو هیات مدیره را نیز به عنوان مدیر خانه مطبوعات برگزیدند تا امور اجرایی به طور جدی دنبال شود.
سمانه ملازینلی و امین سامعی نیز دیگر اعضای هیات مدیره خانه مطبوعات استان یزد هستند و علیرضا نقلی و سیدمحمدجواد عرفانفر نیز به عنوان بازرس فعالیت می کنند.
باتوجه به ثبت قانونی خانه مطبوعات استان یزد به عنوان موسسه ای غیرتجاری به شماره 594، نخستین اقدام هیات مدیره جدید ثبت تغییرات هیات مدیره در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بود که محقق آگهی ثبت تغییرات پس از طی مراحل قانونی در روزنامه رسمی کشور منتشر شد.
هیات مدیره خانه مطبوعات یزد همچنین در دیدارهایی جداگانه با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد، استاندار، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهردار یزد در صدد جلب حمایت مسئولان استان از این تشکیلات برآمدند.
برگزاری نشست هم اندیشی با پیشکسوتان و صاحب نظران عرصه رسانه و خبر، جشن بزرگ روز خبرنگار با حضور افزون بر 700 نفر از خبرنگاران سراسر استان و خانواده هایشان و همایش دوچرخه سورای به مناسبت روز خبرنگار نیز از دیگر فعالیتهای دوره پنجم خانه مطبوعات در دو ماه اخیر بوده است.
** امام جمعه یزد: خبرنگاران، هدایتگران جامعه بسوی کمال
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد گفت: خبرنگاران با تهیه و انعکاس اخبار و گزارش های مختلف مورد نیاز جامعه را بسوی کمال و خوبی ها هدایت کنند.
آیت الله محمدرضا ناصری در دیدار هیات مدیره خانه مطبوعات و تعداد دیگری از اصحاب رسانه یزد افزود: اصحاب رسانه در اطلاع رسانی و بیان حقایق جامعه رسالتی سنگین به عهده دارند و باید همواره وظایف خود را به خوبی انجام دهند.
رئیس شورای فرهنگ عمومی استان ادامه داد: خبرنگاران رسانه های گروهی در جامعه اسلامی باید همیشه فضا را به نحوی معرفی کنند که مردم و جوانان در پذیرش مسایل مختلف با بررسی کامل اقدام کنند و سریع تسلیم اهداف دشمنان نشوند.
وی تصریح کرد: از رسالت های مهم خبرنگاران گروهی در بخش های مختلف ارتقای فرهنگی و علمی مردم به حقایق و مسایل و داشتن بینش و بصیرت در برابر توطئه های کفر جهانی است .
ناصری افزود: خبرنگاران باید همواره روحیه خودباوری و دشمن شناسی را در میان مردم و جوانان ترویج دهند، اگر همه در برخورد با مسایل به خصوص در فضای مجازی با دقت عمل کنند گمراه نمی شوند.
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد گفت: ارزش قلم و نویسندگی در دین مبین اسلام از چنان اهمیتی برخوردار است که خداوند متعال به آن قسم می خورد و این اهمیت موضوع کار خبرنگاران را می رساند.
ناصری گفت: اگر سلامت جامعه و مردم را می خواهیم باید خبرنگاران با همکاری سایر نهادهای فرهنگی و آموزشی در ارتقای ظرفیت ها بیش از گذشته بکوشند.
** اهمیت خانه مطبوعات از نگاه استاندار
استاندار یزد در دیدار اعضای خانه مطبوعات استان گفت: خانه مطبوعات نقش اساسی در جلوگیری از مسایل آسیب زا دارد و با برنامه ریزی صحیح و شایسته برای همراهی جامعه هدف برای تحقق اهداف عالی در استان کند.
سیدمحمد میرمحمدی تقویت انگیزه کار، تلاش و تشویق فعالان این عرصه، اطلاع رسانی دقیق و شفاف، هدایتگری افکار عمومی جامعه و پیشگیری از آسیب های اجتماعی را از دیگر وظایف مهم خانه مطبوعات عنوان کرد.
وی یادآورشد: خانه مطبوعات باید با بهره گیری مناسب از فضای مجازی نسبت به محتوا بخشی به مسایل خبری، جذب مخاطبان و ارتقای سطح آگاهی های مردم و جوانان تلاش جدی تر داشته باشد.
استاندار یزد تصریح کرد: رمز موفقیت خانه مطبوعات در ایجاد همبستگی و تداوم آن است و باید همواره برای حفظ آن تلاش مضاعف کرد.
میرمحمدی با بیان اینکه می توان بسیاری نشست های خبری مدیران استان را در خانه مطبوعات برگزار کرد، بر آمادگی خود برای حضور در این مکان و دیدار و گفت و گو با خبرنگاران تاکید کرد.
** واگذاری بسیاری از امور به خانه مطبوعات
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد نیز گفت: خانه مطبوعات محل مناسبی برای برنامه ریزی و محور نشست های خبری است.
محمد علی طالبی افزود: می توان بسیاری از امور مرتبط با خبرنگاران و رسانه های مختلف گروهی را به خانه مطبوعات یزد واگذار کرد.
وی ادامه داد: اعضای خانه مطبوعات باید با بهره گیری از تجربه های گذشته با انگیزه و اعتماد وظایف خود را انجام دهند.
وی اضافه کرد: خانه مطبوعات باید خیلی محکم و استوار فرصت های از دست رفته در گذشته این نهاد را جبران کند و قدر خدمت به جامعه هدف را بدانند.
** اهمیت رصد اخبار توسط مسئولان از نگاه شهردار یزد
شهردار یزد گفت: مسئولان اجرایی باید با رصد و بررسی اخبار و گزارشات رسانه های گروهی در حوزه فعالیت خود در راستای بهبود خدمت بیشتر و بهتر به مردم بکوشند.
محمدرضا عظیمی زاده در دیدار اعضای خانه مطبوعات یزد ضمن تبریک فعالیت جدید این خانه افزود: رصد اخبار و بررسی نقدهای سازنده ای که رسانه ها از دستگاه های مختلف اجرایی دارند در اصلاح امور بسیار موثر است.
وی ادامه داد: فعالیت رسانه ای مسئولان قطعا تنها برگزاری نشست های خبری نیست، بلکه بررسی و تلاش برای تحقق مسائلی که آنها نسبت به مجموعه ها دارند خود امری مهم و ضروری است.
شهردار یزد تصریح کرد: بهره گیری از مطالب رسانه های مختلف گروهی در برنامه ریزی و اولویت بندی مدیران اجرایی مهم است و می توان از مطبوعات به نفع مردم استفاده کرد.
عظیمی زاده افزود: از جمله وظایف مهم مدیران اجرایی ، ارتباط تنگاتنگ با اصحاب رسانه در بخش های مختلف و بهره گیری از نقدهای سازنده و دقیق آنها است.
وی به ثبت جهانی شهر یزد و نقش رسانه های گروهی برای تحقق آن به عنوان یک امر مهم اشاره کرد و یادآور شد: رسانه های گروهی استان با تهیه اخبار و گزارشات دقیق و خوب خود نقش اساسی در معرفی یزد به جهانیان و ثبت آن داشته اند.
شهردار یزد از اعضای خانه مطبوعات خواست تا رسانه هایی که در اطلاع رسانی و تهیه و ارائه اخبار و گزارشات مناسب در کمک کردن به جهانی شدن نقش داشته اند بنحو شایسته معرفی و تقدیر شوند.
** خانه مطبوعات تنها مرجع قانونی مورد تائید و حمایت وزارت ارشاد
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد گفت: خانه مطبوعات تنها مرجع رسمی ، قانونی و نماینده مطبوعات است که مورد تائید و حمایت این اداره کل و وزارتخانه متبوع است.
علی غیاثی ندوشن افزود: خانه مطبوعات یزد بازوی مشورتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه مطبوعات است که از آن حمایت جدی خواهیم داشت.
وی ادامه داد: هر چند در حوزه خبرنگاران و مطبوعات تشکل هایی در قالب اداره کار فعالیت دارند ولی مرجع رسمی صنفی مورد حمایت و تاکید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خانه مطبوعات است.
این مسئول از سیاست های مهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را واگذاری خیلی از امور مختلف در حوزه مطبوعات به خانه مطبوعات ذکر کرد و ابراز امیدواری نمود تا وظایف خود را با جدیت انجام دهند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد خاطر نشان کرد: از دیگر برنامه های مهم دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، الکترونیکی کردن امور است تا ضمن شفاف سازی در امور مختلف موجب تسریع در فعالیت ها و برنامه ها شود.
غیاثی ندوشن ضمن قدردانی از اقدام های اعضای خانه مطبوعات گذشته به اهمیت شناسایی خبرنگاران و ساماندهی آنها و افزایش آمار آنها برای عضویت در خانه مطبوعات تاکید کرد.
این مسئول تصریح کرد: اعضای خانه مطبوعات باید بیش از گذشته برای جلب مشارکت و همراهی تمام فعالان عرصه مطبوعات استان برای رسیدن به اهداف متعالی و ماموریت های محوله اقدام کنند.
غیاثی ندوشن گفت: ایجاد فضای همدلی و همکاری مورد نیاز و در اجرایی شدن برنامه ها در سطح استان در حوزه مطبوعات یک ضرورت و دارای برکات و ثمرات فراوان است.
وی با اشاره به نزدیکی روز خبرنگار در 17 مردادماه از اعضای خانه مطبوعات خواست تا نسبت به برنامه ریزی و همکاری با این اداره کل برای برگراری شایسته آن اقدام کنند.
** همدلی اعضا، رمز موفقیت خانه مطبوعات
عضو شورای مرکزی خانه مطبوعات کشور و رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی استان یزد هم گفت: از رسانه ها و مطبوعات به عنوان رکن چهارم دموکراسی یاد می شود و رسیدن به جایگاه واقعی نقش آفرینی رسانه ها و اصحاب رسانه در جامعه تنها در سایه همدلی و همکاری فعالان این حوزه برای تحقق مطالبات قانونی و بر حق این قشر حاصل می شود.
کاظم شاملو افزود: اگر فعالیت های خانه مطبوعات با همدلی پیگیری شود، ارتقاء جایگاه این خانه در بین جامعه هدف و مسئولان را درپی دارد و دستیابی به اهداف فعالان این حوزه با سرعت و کیفیت بهتری محقق می شود.
وی تصریح کرد: تلاش شورای مرکزی خانه مطبوعات کشور در سه سال گذشته بر این بوده که مطالبات و انتظارات جامعه هدف را به متولیان این حوزه منتقل کند که در این راستا نشست های متعددی با معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد و دیگر مسوولان این معاونت برگزار و بخش قابل توجهی از انتظارات فعالان این حوزه در تدوین اساسنامه خانه مطبوعات لحاظ شد و برنامه وزارت ارشاد نیز بر این است که بخش عمده امور مربوط به رسانه ها و فعالان این حوزه را به خانه های مطبوعات واگذار کند.
هیات مدیره دور پنجم خانه مطبوعات یزد که از جوانان توانمند و پیشکسوتان خوشنام عرصه رسانه و فرهنگ استان تشکیل شده متعهد شده همه تلاش خود را تحقق انتظارهای بحق اهالی رسانه عضو این تشکیلات به کار گیرد.
هر چند خانه مطبوعات تشکیلاتی فرهنگی، صنفی، غیردولتی و غیرانتفاعی محسوب می شود اما رسیدن به اهداف مورد نظر از جمله استیفای حقوق خبرنگاران و اصحاب رسانه با کمک و حمایت همه نهادها و ارگانهای دولتی، خصوصی و عمومی محقق خواهد شد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار