در هفته‌های اخیر موضوع «نواصولگرایی» از سوی قالیباف مطرح شد؛ این نامزد انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم ضمن تأکید بر ضرورت آسیب‌شناسی جریان متبوعش، خواستار تغییر و تحول در این مجموعه برای حصول نتیجه شد.
کد خبر: ۴۸۲۵۸۶
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۸ 23 August 2017
به گزارش تابناک : با دکتر صادق زیباکلام، استاد دانشگاه درباره موانع اجرایی این پیشنهاد گفت‌وگوی کوتاهی کردیم که در زیر می‌خوانید.
 
به نظر شما جامعه اصولگرایی امروز اراده و جسارت دارد تا در ادبیات یا رفتاری که به عدم حصول نتیجه در انتخابات منجر شده، تحول چشمگیر و تأثیرگذار ایجاد کند؟
 
پیشفرض هر تغییری پذیرفتن واقعیت است؛ من شک دارم اصولگرایان اصلاً پذیرفته باشند که ناموفق بودند. واقعیتی که اصولگرایان نمی‌خواهند آن را ببینند، این است که نسل‌های دهه 60، 70 و بتدریج دهه هشتادی‌ها افکار، اندیشه و آرای آنها را قبول ندارند. خیلی از باورها، جهان‌بینی‌های اصولگرایان را در عرصه داخلی، بین‌المللی، هنر، ادبیات و فی الواقع از هیچ جنبه قبول ندارند. این واقعیت برای اولین بار دوم خرداد سال 76 خودش را نشان داد.
 
ولی متأسفانه اصولگرایان هیچ گاه نخواستند این واقعیت را بپذیرند. بنابراین اولین گام این است که اصولگرایان این واقعیت را بپذیرند که در جذب نسل‌های جدید ناموفق بودند. نسل‌های جدیدی که خیلی به عقاید و افکار آنها گرایشی ندارد. من هنوز در بخش عمده‌ای از اصولگراها این واقع‌بینی را نمی‌بینم که پذیرفته باشند نسل‌های جدید دهه 60 و 70 و نسل‌های بعد از انقلاب قبول ندارند.
 
اما ایده نواصولگرایی یا آسیب‌شناسی از سوی خود اصولگرایان مطرح شده؟
 
بخشی‌شان تا حدودی پذیرفته‌اند؛ شاید آقای قالیباف پذیرفته باشد؛ اما خیلی‌هایشان هنوز نپذیرفته‌اند. بخصوص جریان‌های تندرو اصولگرا. همان طور که گفتم، پیش‌شرط، قبول واقعیت است. یک جریان باید علت شکست و عدم موفقیتش در حوزه‌هایی که در آن ناکامی دارد را جست و جو و بعد رفع کند. اما بخش عمده اصولگرایان معتقدند اصلاً مشکلی وجود ندارد. البته طیفی هم کم کم دارند به دنبال این می‌روند که کدام حوزه‌ها نیازمند اصلاح و بازبینی است.
 
برای نمونه یکی از مسائلی که «نواصولگرایی» باید بپذیرد و خیلی جدی به سمتش برود، این است که رأی مردم چقدر برایش ارزش دارد؟
 
چون اصولگرایان تا جایی رأی مردم را قبول دارند که با آنها باشد. ولی وقتی رأی مردم با اندیشه اصولگرایان نیست، «ان قلت» می‌آورند و خدشه وارد می‌کنند.
 
بخشی که این واقعیت را پذیرفته‌اند، توان ریل‌گذاری جدید دارند؟
 
قطعاً دارند هر گروه سیاسی از این توانایی برخوردار است.
 
قالیباف می‌تواند؟
 
قالیباف نمی‌تواند؛ این کار نیازمند برخورداری از جایگاه اندیشه سیاسی است ولی متأسفانه آقای قالیباف در این جایگاه نیست.
 
«جمنا» چطور؟
 
«جمنا» فقط برای انتخابات بود. به نظر می‌رسد اصولگرایان در این مسیر خیلی جدی نیستند؛ «جمنا» هم خیلی جدی نیست.






منبع : روزنامه ایران 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار