رئیس بنیاد نخبگان مازندران گفت که تاکنون 11 هزار نفر از دانش آموزان پایه های چهارم تا ششم استان در طرح ملی شناسایی و هدایت استعداد برتر ( شهاب ) پایش شده اند.
کد خبر: ۴۸۶۲۱۳
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۳ 29 August 2017
به گزارش تابناک : محسن جهانشاهی عصر سه شنبه در جلسه شورای اداری مازندران در حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با اظهار اینکه در سال جاری دانش آموزان مناطق کم برخوردار شهرستان های گلوگاه ، تنکابن، نوشهر و قائمشهر رصد شدند ، اضافه کرد : پایش دانش آموزان به صورت نامحسوس بوده و حمایت های لازم نیز صورت می گیرد.
** 14 میلیارد ریال ، جوایز تحصیلی دانشجویان کارشناسی تا دکترای نخبه 
وی با بیان اینکه امسال 14 میلیارد ریال برای اهدای جوایز تحصیلی به دانشجویان نخبه کارشناسی تا دکترا در نظر گرفته شده است، گفت : حقوق ماهیانه ، تامین هزینه شرکت در کنفرانس ها ، ایجاد فرصت های مطالعاتی ، بیمه اشتغال ، بیمه تکمیلی و سفر های زیارتی از جوایز تحصیلی بنیاد نخبگان است.
وی نخبگی و نخبه پروری را پویا توصیف کرد و افزود : به همین دلیل حمایت های تحصیلی یک ساله است و بر اساس فعالیت های سالانه ، نخبگان مورد حمایت قرار می گیرند.
رئیس بنیاد نخبگان مازندران از شکل گیری پنج کارگروه تخصصی توسعه ای در این بنیاد خبر داد و گفت که کارگروه های آب ، دریا و کشاورزی ، آی تی و آی سی تی ، پسماند و محیط زیست ، سلامت و گیاهان دارویی و صنایع دستی و گردشگری از کارگروه های بنیاد نخبگان استان است.
وی با اشاره به اینکه اعضای هیات های علمی دانشگاه های مازندران در ستاد های 16گانه استان عضوند و برای هر دستور کار جلسات مشاوره علمی ارائه می دهند، بیان داشت : طرح های پژوهشی و اجرایی ملی و استانی که مورد تاکید و تصویب کارگروه های زیر مجموعه بنیاد در استان قرار بگیرد ، در تخصیص اعتبار مورد توجه ویژه قرار می گیرند.
** شناسائی 102 مخترع در مازندران 
جهانشاهی بیان داشت : در حال حاضر از سوی بنیاد نخبگان مازندران سه عنوان پیشنهاد ( پروپوزال ) تحقیقاتی پسماند و محیط زیست، آب و فاضلاب و گردشگری مازندران به ستاد علمی و فناوری رئیس جمهوری ارائه شده که در دست بررسی است.
وی به شناسایی 90 مخترع سطح سه و 12 مخترع سطح 2 در استان مازندران اشاره کرد و گفت: این افراد به روش های مختلف مورد حمایت قرار می گیرند.
جهانشاهی وجود 300 شرکت دانش بنیان ثبت شده در استان اشاره کرد و بیان داشت : اکنون 90 شرکت فعال است.
** صادرات 5میلیون دلاری محصولات دانش بنیان مازندران 
رئیس بنیاد نخبگان مازندران همچنین گفت که در سال گذشته پنج میلیون دلار محصولات دانش بینان از مازندران صادر و رتبه ششم کشور در این زمینه نصیب استان شد.
وی با اشاره به وجود 222 معدن در مازندران ، افزود : از آنجایی که نیمی از این معادن به دلیل مشکلات زیست محیطی فعال نیستند ، مشکلات آنان با همکاری بنیاد نخبگان استان قابل حل و فصل است.
** بنیاد نخبگان استان ها موسسه پژوهشی محسوب شدند
جهانشاهی با بیان اینکه بر اساس تصمیم معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از این پس بنیاد نخبگان استان ها به عنوان یک موسسه پژوهشی محسوب می شوند ، گفت : دستگاههای اجرایی می توانند یک درصد از اعتبارات پژوهشی خود را با انعقاد قرارداد با بنیاد از جامعه تخصصی عضو بنیاد نخبگان استان استفاده کنند.
وی افزود : به نظر می رسد در حال حاضر بسیاری از اعتبارات طرح های پژوهشی دستگاههای اجرایی به صورت ناقص و گزینشی که خروجی مناسبی نیز ندارد ، هزینه می شود.
جهانشاهی گفت : بنیاد نخبگان با در اختیار داشتن یک جامعه نخبه تخصصی در تمام حوزه ها، می تواند طرح های پژوهشی دستگاه های اجرایی را حتی در اختیار نخبگان خارج از استان و کشور قرار بدهد که این امر موجب ماندگاری نخبگان در داخل و بازگشت آنان نیز می شود.






منبع : ایرنا 


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار