رئیس اداره شیلات شهرستان های تنکابن و رامسر از رونق طرح پرورش ماهی در قفس در غرب مازندران خبرداد.
کد خبر: ۴۹۷۰۹۵
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۹ 20 September 2017
به گزارش تابناک : رضا فلکی مقدم طرح‌های پرورش ماهی در قفس و توسعه آبزی‌پروری را ازبرنامه‌های اقتصاد مقاومتی خواند و اظهار کرد: با مشکلات آبی و خاکی موجود درمناطق غرب استان، باید به سمت اجرای چنین طرح هایی حرکت کنیم. 
وی بااشاره به عمق مناسب دریای خزر در غرب استان، طرح ماهی در قفس را کمک به ازدیادماهیان و آبزیان منطقه دانست و گفت: با اجرای این طرح در بازه زمانی چهار ماهه درسال گذشته 90 تن برداشت ماهیان سردآبی در تنکابن و رامسر صورت گرفته است. 
رئیساداره شیلات تنکابن و رامسر استقبال سرمایه گذار خصوصی در این طرح را خوب ارزیابیو عنوان کرد: برای ایجاد هر قفس سرمایه ای معادل 100 میلیون تومان نیاز است که اینسرمایه گذاری در ابعاد وسیع تر و با تعداد بیشتر قفس ها حتی به کمتر از این مقدارخواهد رسید. 
وی ضریبتولید برای هر قفس پرورش ماهی را یک کیلو گوشت به ازای یک کیلو خوراک مصرفی عنوان وتصریح کرد: به دلیل پرورش ماهی در دریای خزر، مصرف خوراک برای تغذیه ماهی، کمتر ازمیزان نگهداری در پرورشگاه های ماهیان بوده و سود دهی اجرای چنین پروژه هایی دراین زمینه بسیار بالا خواهد بود. 
فلکیمقدم اشتغالزایی را از دیگر محسنات اجرای این پروژه نامید و خاطرنشان کرد: برایکمترین مزرعه پرورش ماهی حداقل 5 نیرو نیاز است در حالی که هر قفس دریایی نیاز بهاستفاده از دو تا سه نفر کارگر برای فعالیت های متفاوت روزانه دارد که این خود کمکبه اشتغال جوانان منطقه را فراهم خواهد آورد. 
وی بااشاره به موانع پیشروی اجرا و انجام طرح نظیر تسهیلات، تضامین بانک ها و موانعبرای دریافت وثیقه گفت: مشکلات عدیده ما معطوف به بانک ها و اهدای تسهیلات با نرخسود 18 درصد است که در بازپرداخت، سرمایه گذار دچار مشکل شده و حتی باعث دلسردی دراقدام سایر سرمایه گذاران غیر بومی خواهد شد. 
رئیساداره شیلات تنکابن و رامسر در باره فعالیت های پرورش ماهیان سردآبی در مناطق جلگهای و رودخانه ای با اعلام اینکه 25 نفر در صف انتظار برای احداث فعالیت های آبزیپروری در تنکابن قرار دارند، اظهار کرد: مجوزهای کسب شده این نفرات مربوط به چندسال اخیر بوده و اکنون هیچ مجوزی برای این امور داده نخواهد شد و اجرای این طرح هادر مناطق جنگلی دوهزار و سه هزار نیز ممنوع اعلام شده است. 
فلکیمقدم در پایان ضمن بیان این مطلب که رفع موانع تولید برای خدمات شیلات در عمل امکانپذیر نیست و موانع متعددی نظیر موانع بانکی، مشکلات و تنشهای آبی منطقه، محیط زیستو منابع طبیعی برای واگذاری زمین وجود دارد خواستار ورود و نگاهویژه دولت و مسئولین دست اندرکار و هم افزایی بین نهادها و ارگان های ذیربط برایتسهیل و برداشتن موانع موجود در آبزی پروری و پرورش ماهیان دریای خزر شد.






منبع : ایسنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار