رئیس سازمان میراث‌فرهنگی در دیدار با استاندار مازندران تأکید کرد هر استان باید تقویم گردشگری استان خود را ارائه کند.
کد خبر: ۴۹۷۱۲۱
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۹ 20 September 2017
به‌ گزارش ایلنا، علی‌اصغر مونسان  در دیدار با ربیع فلاح‌جلودار استاندار مازندران که بعدازظهر امروز چهارشنبه ۲۹ شهریور ۹۶ صورت گرفت، گفت: «مازندران مانند گیلان یکی به‌صورت بالقوه یکی از قطب‌های گردشگری کشور هستند، اما با توجه به ظرفیت‌های طبیعی بالا، این دو استان آن‌طور که باید در زمینه جذب گردشگری پیشرو نیستند.»
 
او افزود: «هیچ صنعتی بهتر از گردشگری و صنایع‌دستی نمی‌تواند برای کشور درآمد و شغل تولید کند. در نتیجه باید استانداران استان‌ها در این حوزه فعال باشند و سایر بخش‌ها را نیز درگیر کنند.»
 
معاون رئیس‌جمهوری با اشاره به تفاهم‌نامه سازمان میراث‌فرهنگی با صندوق کارآفرینی امید گفت: «صنایع‌دستی می‌تواند در ایجاد شغل به‌ویژه در روستاها بسیار مؤثر باشد. بر اساس این تفاهم‌نامه صندوق تاکنون اعتبارات خوبی را در اختیار فعلان حوزه صنایع‌دستی قرار داده اما عمده‌ترین مشکل فعالان صنایع‌دستی بازار فروش است.»
 
او تصریح کرد: «مازندران با توجه به ظرفیت‌هایی که دارد نباید مشکل جذب گردشگر داشته باشد، در حالی‌که بسیاری از استان‌ها از این مزیت‌ها بی‌بهره‌اند. مازندران و گیلان می‌توانند از این فرصت بی‌نظیری که بواسطه طبیعت بکر در اختیار آن‌ها قرار داده شده برای جذب گردشگر و فروش صنایع‌دستی استفاده کنند.»
 
توسعه پروژه‌های تحریک‌کننده گردشگری نظیر پروژه‌های تفریحی و گردشگری
 
رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خاطرنشان کرد: «باید بر توسعه پروژه‌های تحریک‌کننده گردشگری نظیر پروژه‌های تفریحی و گردشگری بیشتر از توسعه هتل‌ها تمرکز کرد، زیرا با ساخت این پروژه‌های تفریحی و گردشگری می‌توان گردشگر جذب کرد و به‌واسطه این جذب گردشگر خود به خود هتل‌ نیز در آن مناطق ساخته می‌شود.»
 
او با تأکید بر این‌که باید در میدانی که با مزیت کشور هم‌خوان است فعالیت کرد، گفت: «باید اقامتگاه‌های بوم‌گردی را در استان‌ها و روستاها توسعه داد و از ظرفیت‌های جوامع بومی و محلی استفاده کرد. گردشگرانی که وارد کشور می‌شوند نیز بیشتر جذب این اقامتگاه‌های بوم‌گردی و فرهنگ محلی می‌شوند.»
 
مونسان با تأکید بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های صندوق توسعه ملی ادامه داد: «امیدوارم با کمک مدیران استانی و کشوری، توجه ویژه به مناطق نمونه گردشگری و سرمایه‌گذاری در آن مناطق اتفاقات خوبی را در حوزه صنایع‌دستی و گردشگری در استان‌های مازندران و گیلان رقم بزنیم.»
 
لزوم آموزش به جوامع روستایی برای توسعه بوم‌گردی‌ها و فروش صنایع‌دستی
 
او خاطرنشان کرد: «روستاها فرصت‌ها و ظرفیت‌های بی‌نظیری دارند. می‌توان از طریق آموزش شرایطی را فراهم کرد که جوامع محلی و روستایی خانه‌های روستایی خود را به اقامتگاه بوم‌گردی تبدیل کرده و این ظرفیت‌ها را به مزیت و درآمد تبدیل کنند. این امر علاوه بر کاهش مهاجرت جوامع روستایی به شهرها باعث افزایش درآمد و ایجاد شغل نیز می‌شود.»
 
معاون رئیس‌جمهوری افزود: «بودجه دولت کفاف بسیاری از امور را نمی‌دهد، در نتیجه با خلاقیت و فعالیت در حوزه‌هایی نظیر گردشگری می‌توان استان‌ها را توسعه داد.»
 
او با تأکید بر اینکه هر استان باید تقویم گردشگری ارائه کند گفت: «هر استان باید اعلام کند که چه برنامه‌ها و رویداد‌هایی در آن استان وجود دارد. مثلا فصل درو می‌تواند برای بسیاری از گردشگران جذابیت داشته باشد.»
 
رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بیان کرد: «می‌توان با آموزش تجارت الکترونیک به روستاییان شرایطی را فراهم کرد که خود آن‌ها با استفاده از ظرفیت‌های تجارت الکترونیک، بازار فروش صنایع‌دستی روستاها را رونق ببخشند.»
 
صنایع‌دستی بخش عظیمی از اقتصاد روستایی را تأمین می‌کند
 
استاندار مازندران نیز در این دیدار گفت: «میراث ‌فرهنگی مازندران در نقاط مختلفی پراکنده است و برای حفاظت از این میراث به سرمایه زیادی نیاز است. با توجه به کمبود اعتبارات دولتی باید مشارکت مردم و بخش خصوصی را در این حوزه جلب کرد.»
 
او با بیان این‌که صنایع‌دستی بخش عظیمی از اقتصاد روستایی را تأمین می‌کند گفت: «باید صنایع‌دستی را احیا کرد و رونق بخشید، زیرا این صنعت نقش بسیار تأثیرگذاری در جوامع محلی و روستایی دارد. استان مازندران نیز باید با شناسایی هنرمندان، برگزاری نمایشگاه‌های صنایع‌دستی و... در حوزه تولید و فروش صنایع‌دستی فعال‌تر عمل کند.»
 
استاندار مازندران افزود: «حدود ۴۵میلیون نفر‌شب در سال گذشته در استان مازندران اقامت داشتند، این میزان در سال ۹۶ نیز با رشد ۵ تا ۶درصدی همراه بود. در نتیجه زیرساخت‌های گردشگری استان باید جوابگوی این میزان مسافر باشد. با توجه به کافی‌ نبودن اعتبارات استانی برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری باید در این حوزه نیز مشارکت بخش خصوصی و مردم و را بالا برد.»
 
او با اشاره به تشکیل کمیته روستایی در نوروز ۹۶ گفت: «تشکیل این کمیته موجب شد که ۳۰‌درصد از گردشگران استان مازندران به روستاها سفر کنند. استان مازندران برنامه‌های فراوانی برای مناطق ویژه گردشگری، توسعه گردشگری روستایی، صنایع‌دستی و... دارد.»
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار