رئیس اداره شیلات شهرستان های تنکابن و رامسر از رونق طرح پرورش ماهی در قفس در غرب مازندران خبرداد.
کد خبر: ۴۹۷۱۲۴
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۶ 20 September 2017
رضا فلکی مقدم در گفت‌وگو با ایسنا، طرح‌های پرورش ماهی در قفس و توسعه آبزی‌پروری را از برنامه‌های اقتصاد مقاومتی خواند و اظهار کرد: با مشکلات آبی و خاکی موجود در مناطق غرب استان، باید به سمت اجرای چنین طرح هایی حرکت کنیم.
 
وی با اشاره به عمق مناسب دریای خزر در غرب استان، طرح ماهی در قفس را کمک به ازدیاد ماهیان و آبزیان منطقه دانست و گفت: با اجرای این طرح در بازه زمانی چهار ماهه در سال گذشته 90 تن برداشت ماهیان سردآبی در تنکابن و رامسر صورت گرفته است.
 
رئیس اداره شیلات تنکابن و رامسر، استقبال سرمایه گذار خصوصی در این طرح را خوب ارزیابی و عنوان کرد: برای ایجاد هر قفس سرمایه ای معادل 100 میلیون تومان نیاز است که این سرمایه گذاری در ابعاد وسیع تر و با تعداد بیشتر قفس ها حتی به کمتر از این مقدار خواهد رسید.
 
وی، ضریب تولید برای هر قفس پرورش ماهی را یک کیلو گوشت به ازای یک کیلو خوراک مصرفی، عنوان و تصریح کرد: به دلیل پرورش ماهی در دریای خزر، مصرف خوراک برای تغذیه ماهی، کمتر از میزان نگهداری در پرورشگاه های ماهیان بوده و سود دهی اجرای چنین پروژه هایی در این زمینه بسیار بالا خواهد بود.
 
فلکی مقدم اشتغالزایی را از دیگر محسنات اجرای این پروژه نامید و خاطرنشان کرد: برای کمترین مزرعه پرورش ماهی حداقل 5 نیرو نیاز است در حالی که هر قفس دریایی نیاز به استفاده از دو تا سه نفر کارگر برای فعالیت های متفاوت روزانه دارد که این خود کمک به اشتغال جوانان منطقه را فراهم خواهد آورد.
 
وی با اشاره به موانع پیشروی اجرا و انجام طرح نظیر تسهیلات، تضامین بانک ها و موانع برای دریافت وثیقه گفت: مشکلات عدیده ما معطوف به بانک‌ها و اهدای تسهیلات با نرخ سود 18 درصد است که در بازپرداخت، سرمایه گذار دچار مشکل شده و حتی باعث دلسردی در اقدام سایر سرمایه گذاران غیر بومی خواهد شد.
 
رئیس اداره شیلات تنکابن و رامسر در باره فعالیت های پرورش ماهیان سردآبی در مناطق جلگه ای و رودخانه ای با اعلام اینکه 25 نفر در صف انتظار برای احداث فعالیت های آبزی پروری در تنکابن قرار دارند، اظهار کرد: مجوزهای کسب شده این نفرات مربوط به چند سال اخیر بوده و اکنون هیچ مجوزی برای این امور داده نخواهد شد و اجرای این طرح ها در مناطق جنگلی دوهزار و سه هزار نیز ممنوع اعلام شده است.
 
فلکی مقدم ضمن بیان این که رفع موانع تولید برای خدمات شیلات در عمل امکان پذیر نیست و موانع متعددی نظیر موانع بانکی، مشکلات و تنشهای آبی منطقه، محیط زیست و منابع طبیعی برای واگذاری زمین وجود دارد خواستار ورود و نگاه ویژه دولت و مسئولین دست اندرکار و هم افزایی بین نهادها و ارگان های ذیربط برای تسهیل و برداشتن موانع موجود در آبزی پروری و پرورش ماهیان دریای خزر شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار