چرا باید شاهد این واقعیت تلخ باشیم که علی‌رغم کر کردن گوش فلک از سوی مسئولان در شعار حمایت از اقتصاد مقاومتی، کمتر مدیری در مازندران پیدا می‌شود که برای اشتغال‌زایی ارزش قائل باشد.
کد خبر: ۴۹۷۳۷۰
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۵ 21 September 2017
به گزارش تابناک : بیش از 7 هزار تعاونی در مازندران فعالیت می‌کنند، که اشتغال زایی 150 هزار نفری را در بخش‌های مختلف و متعدد تولیدی استان به ارمغان آورده‌اند.

تعاونی های تولیدی کشاورزی، صنعتی، معدنی، گردشگری و خدماتی، که ده درصد جمعیت آن را زنان تولید کننده تشکیل می‌دهند، نشان دهنده توانمندی تعاون‌گران مازندران است.

موسوی کارآفرین برتر پوشاک در زمینه نقش تعاونی‌ها در ایجاد اشتغال و خلق ارزش افزوده بیان کرد: سالانه بیش از 30 هزار نوع تولید پوشاک اعم از زنانه، مردانه و بچه گانه با درآمد میانگین 300 میلیون تومان داریم که اشتغال زایی هزار نفر را به همراه داشته است.

اسلامی تولیدکننده ماهیان خاویاری در مورد فعالیت شرکت تعاونی‌اش بیان کرد: ظرفیت تولید 33 هزار تن خاویار و دو هزار و 200 تن گوشت ماهیان خاویاری به ارزش 500 میلیون دلار در سال را داریم.

وثوقی از تعاونی تولیدی دام و طیور درباره فعالیت مجموعه تولیدی خود اظهار کرد: سالانه 20 هزار تن در صنعت طیور تولید دارم که درآمد 2 میلیارد تومانی آن موجب اشتغال‌زایی برای 210 نفر شده است.

7 هزار تعاونی و اشتغال 150 هزار نفری

استاندار مازندران با اشاره به اینکه مازندران می‌تواند در بخش کشاوزی قطب صادرات ایران شود، اظهار کرد: دولت تلاش دارد با افزایش تولیدات داخلی توسط تعاونی‌ها صادرات را توسعه دهد.

ربیع فلاح در ادامه خاطر نشان کرد: تلاش خواهیم کرد تا پایان سال حدود 43 هزار شغل جدید ضمن حفظ اشتغال موجود در سطح استان ایجاد کنیم.

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در حال حاضر 7 هزار تعاونی در 500پوشش شغلی ، 149 هزار نفر را مشغول به کار کرده است، تصریح کرد: در سال95 تعاونی‌های مازندران در آمد 30 میلیون دلاری در حوزه صادرات داشته‌اند.

شایان ذکر است محصولات صادر شده از شرکت‌های تعاونی مازندران به کشورهای عربی، خاورمیانه، اروپا و آسیا شامل انواع ماهی، خاویار، محصولات معدنی، کشاورزی، صنعتی و کاغذ بوده که ارزش این کالاها از ابتدای سال تاکون بیش از 9 میلیئن دلار برآورد شده است.

اما با تمام توانمندی‌های بیان شده، تعاون‌گران مازندران همچون دیگر فعالان اقتصادی استان با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند. با بررسی اجمالی می‌توان دریافت اکثراً، مشکلات مشترکی دارند که می‌بایست دولت مردان با درک درست از این مشکلات به فکر حل آن برآیند.

پرداخت تسهیلات ارزان قیمت

مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های باغداران مازندران خواستار پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به تجار و بازرگانان مرکبات شد و خطاب به مسئولان اظهار کرد: فضا را برای صادرات مرکبات باز کنیم چرا که مازاد تولید نیاز به صادرات دارد.

محمدرضا شعبانی خواستار اعمال معافیت‌های مالیاتی در صادرات مرکبات استان شد و اظهار کرد: در حال حاضر بزرگ‌ترین معضل تولید مرکبات و کیوی استان، مالیات است در صورتی که قانون صراحتاً مشخص کرده که صادرکنندگان معاف از مالیات هستند اما با اجبار این مالیات دریافت می‌شود.

کمتر مدیری برای اشتغال ارزش قائل است

مدیرعامل اتحادیه شالیکوبی‌داران مازندران با بیان اینکه عده‌ای شبانه روز در حال کار و تلاش هستند، اظهار کرد: کمتر مدیری پیدا می‌شود که برای اشتغال‌زایی ارزش قائل باشد.

جعفریان تاکید کرد: چرا یک کارآفرین جرات ندارد از بانک وام بگیرد و برای تامین نقدینگی مجبور شود زندگی‌اش را به حراج بگذارد.

مشکلات همیشگی تعاون‌گران زن

مرتضوی نماینده تعاونی زنان استان با بیان اینکه زنان ده درصد جامعه تعاون استان را تشکیل می‌دهند، تصریح کرد: نبود حمایت‌های مکفی در بخش‌های تسهیلاتی و مالیاتی همیشه دغدغه زنان تعاون‌گر استان بوده است.

وی افزود: فعالیت اقتصادی و تولیدی زنان همیشه با مشکلاتی روبرو بوده که دغدغه آنان را برای توسعه کسب و کار بیشتر کرده است.

مرتضوی گفت: مسئولان استان تمهیدی بیاندیشند تا زنان تولیدکننده شرکت‌های تعاونی بتوانند در نمایشگاه‌هایی، که در سطح استان برگزار می‌شود حضور یابند، در این صورت بخشی ازمشکل تامین بازار برای فروش محصولات حل می‌شود.

با توجه به موارد بیان شده می‌توان دریافت که جامعه تعاونی استان با تحمل تمام مشکلات پیش رو توانسته کارنامه خوبی از خود ارائه دهد و حق داشته باشد تا از مسئولان مطالبه کند.

در حال حاضر تسهیلات کم بهره و رسیدگی به وضعیت مالیات، مهم‌ترین مطالبه تعاون‌گران استان است که می‌بایست با یک برنامه‌ریزی درست و آسیب شناسی دقیق در جهت دست‌یابی به آنها گام‌های جدی برداشت.





منبع : بلاغ 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار