سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با اشاره به اجرای همزمان سه پروژه باستان شناسی در مازندران گفت:هویت تاریخی مردم بومی منطقه شناسایی می شود.
کد خبر: ۴۹۷۵۲۱
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۱ 21 September 2017
به گزارش تابناک : عبدالمطلب شریفی در جمع خبرنگاران افزود: سه پروژه کاوش باستان شناسی در منطقه ایزگام جنت رودبار رامسر، وستیمن ساریو غار کمیشان نکا به طور همزمان در حال انجام است که برای نخستین بار در استان مازندرانبه اجرا درآمده است. 
وی گفت: دشت ایزگام جنت رودبار با هدف تعیین حریم و عرصه، مطالعهو مستند سازی منطقه و تهیه پرونده جهت ثبت این اثردر لیست آثار ملی کشور به سرپرستیمحمد رضا خلعتبری با یکصد میلیون تومان اعتباردر حال انجام است. 
وی همچنین با بیان اینکه حفاری باستان شناسی در غار کمیشان نکابه سرپستی حسن فاضلی با 50 میلیون تومان اعتبارآغاز شده است، گفت: گاه نگاری و شناساییاولین استقرار روستاهای مازندران و تعیین عرصه و حریم این غار تاریخی از جمله برنامههای این فصل کاوش در غار کمیشان است. 
شریفی افزود: متاسفانه جاده بهشهر به نکا از محوطه نوسنگی غارکامیشانی می گذرد و با گسترش این جاده نیز امکان تخریب محوطه وجود دارد و به بخشی از غار آسیب می زند. 
سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل تصریح کرد: کاوش باستانشناسی وستمین نیز با اعتبار یک میلیارد و 620 میلیون تومان آغاز شده که تا پایان98 با برنامه ای مدون پیگیری خواهد شد. 
وی وستمین رابه عنوان یک محوطه اشکانی منحصربفرد در جغرافیایسیاسی اشکانی برشمرد و افزود: کاوش باستان شناسی در این محوطه در سال 94 با جانماییآن در نقشه باستان شناسی کشور و ثبت این اثر تاریخی در لیست آثار ملی آغاز شد که باکشف آثار بدست آمده احتمال وجود بقایای اشکانی در این محوطه به طور حتم تایید شد. 
وی افزود: با شروع فصل جدید کاوش که هم اکنون در حال انجام است،با کشف آثار بدست آمده دوره پیش از تاریخ تاصفویه هم رویت شد و کاوش 12 گور دخمه از 60 دخمه گور که در سال 94 کشف شده بود، نیزبه پایان رسید. 
سرپرست کاوش های باستان شناسی وستمین یادآور شد: پیش بینی میشود 250 دخمه در این منطقه وجود داشته باشدکه تاکنون 2 گونه تدفین از مجموع 13 مدل تدفیندر زمان اشکانی معمول بوده در محوطه تاریخی وستمن کشف شده است. 
در این سه پروژه کاوش های باستان شناسی، 20 کارشناس باستان شناسو بیش از 50 نیروی انسانی مشغول به کار هستند.






منبع : ایسنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار