مراسم کلنگ زنی مجتمع اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران بهانه‌ای برای طرح مشکلات و بررسی راهکارها در راستای خارج کردن این استان از بن‌بست گرفتار آمده در زمینه صادرات مرکبات و رکود صنایع مختلف در این استان بود.
کد خبر: ۵۰۶۶۶۳
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۵ 10 October 2017
به گزارش تابناک : با وجود اینکه هنوز تا زمان چیدن مرکبات مازندران زمان زیادی باقی مانده، اما از صحبت‌های مسئولان مشخص بود که اولویت اول و دغدغه بزرگ مسئولان و تجار استان در این محور دور می‌زند. «عبدالله مهاجر» رئیس اتاق بازرگانی مازندران در این مراسم تأکید کرد که باید زمینه صادرات محصول مرکبات استان امسال فراهم شود.این گفته‌ها در حالی از سوی بالاترین مقام بخش خصوصی تجارت مازندران مطرح می‌شد که «عبدالله رضیان» عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از وضعیت نامطلوب اقتصادی واحدهای تولیدی و صنعتی این استان گله داشت و خواستار توجه ویژه اتاق بازرگانی برای توانمندی صنایع و معادن استان شد و تأکید کرد که در شهرک‌های صنعتی وضعیت نامطلوبی داریم و نیمی از واحدهای صنعتی استان به صورت نیمه‌ کاره فعالیت می‌کنند. اما این نماینده مجلس هم در ادامه گفته‌های خود را به بحث مرکبات و دغدغه‌های موجود در این راستا کشاند وگفت: با فرا رسیدن فصل برداشت محصول مرکبات مازندران به خاطر اینکه در سال گذشته به‌دلیل سرما چالش جدی ایجاد شده بود و باغداران دلنگرانی شدیدی دارند، نیاز به سازماندهی بازار مرکبات دارد.وی با اعلام اینکه ظرفیت تولید مرکبات استان بیشتر از مصرف آن است، افزود: زمینه صادرات محصول مرکبات مازندران و استان‌های شمالی باید از طریق اتاق بازرگانی و دولت با جدیت بیشتری صورت گیرد.
نسل جوان آماده برای میدان‌داری در اقتصاد آینده
«غلامحسین شافعی» رئیس اتاق بازرگانی ایران، اما از کیفیت فعالیت‌های اتاق بازرگانی در مازندران رضایت داشت و گفت که اتاق بازرگانی این استان جزو تأثیرگذارترین اتاق‌ها در کشور است.
بنا بر اعلام وی سهم بخش خصوصی در کشور باید افزایش داشته باشد و براساس سیاست اقتصاد مقاومتی در آینده نزدیک مردمی کردن اقتصاد باید عینیت پیدا کند و کار مردم به مردم واگذار شود. بخش خصوصی باید میدان را برای حرکت آینده آماده کند تا تغییر سیاست‌ها، دیدگاه‌ها و عملکردها را پاسخ مناسب دهد و براین اساس نیازمند این هستیم توجه ویژه‌ای به اتاق‌های استان‌های کشور شود. وی بر این باور تأکید داشت که دیوار تمرکز کشور باید شکسته شود و قدرت حرکت به استان‌های کشور منتقل شود. باید نگاه منطقه‌ای بر تدوین برنامه کشور مدنظر قرار گیرد و هر منطقه بر اساس خصوصیات جغرافیایی طبیعی قابلیت‌ها را شناسایی کند. اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی نباید صرفاً نگاه اقتصادی داشته باشد بلکه باید نگاه اجتماعی و فرهنگی بر جامعه داشته باشد و برای نسل جوان آمادگی برای میدان‌داری در اقتصاد آینده را ایجاد کند.
کوچک‌سازی بخش دولتی
ربیع فلاح جلودار استاندار مازندران هم بر این اعتقاد تأکید دارد که نقش اتاق بازرگانی استان در توسعه فعالیت‌های بخش خصوصی مهم بوده و باید بخش خصوصی با توانمندی و هدفمند از ظرفیت‌ها بهره ببرد.مقام عالی دولت تصریح کرد: فضا و شرایط سرمایه‌گذاری برای بخش خصوصی باید به صورت عمل محقق شود و این مسأله با شعار حل نمی‌شود. فلاح با بیان اینکه بخش خصوصی باید برای سرمایه‌گذاری با آرامش و احساس امنیت گام بردارد، گفت: ظرفیت اتاق بازرگانی مازندران باید در حوزه استفاده از توان بخش خصوصی برای توسعه اقتصادی بیشتر شود. وی با اعلام اینکه حضور اتاق بازرگانی مازندران در بخش‌های تولیدی محصولات کشاورزی باید جدی ترشود، افزود: با وجود تنگناها هر ساله در بخش تولیدات کشاورزی رشد داشتیم و در ردیف استان‌های پیشرو بودیم.استاندار مازندران با بیان اینکه اکنون کمتر از 10 درصد آب‌های سطحی استان مهار می‌شود، گفت: مازندران ظرفیت دو برابر شدن تولیدات محصولات کشاورزی را دارد و باید برای صادرات محصولات تولیدی هم اتاق بازرگانی تلاش بیشتری کند. فلاح با بیان اینکه بخش خصوصی موتور محرکه اقتصاد کشور است، اظهار داشت: اتاق بازرگانی مازندران نسبت به رفع مشکلات صنعتگران باید توجه ویژه‌ای داشته باشد.




منبع : روزنامه ایران 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار