معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات گفت: هر ساله در تاریخ 20 مهر ماه فصل صید شروع می‌شود و امسال هم در روز پنجشنبه 20 مهرماه شهرستان محمودآباد در شرکت تعاونی پره وحدت میزبان افتتاحیه صید ماهیان استخوانی مازندران است.
کد خبر: ۵۰۷۰۶۸
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۳ 11 October 2017
به گزارش تابناک : عباسعلی شیخ تبار معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات مازندران صبح امروز در محل شرکت تعاونی پره وحدت درباره فصل صید امسال اظهار کرد: امسال همانند سال گذشته 54 تعاونی صیادی سراسر مازندران با حدود 4 هزار نفر صیاد وارد آب‌های دریای مازندران می‌شوند.
وی افزود: این صیادان با هدف بهره‌برداری و صید انواع ماهیان استخوانی شامل ماهی سفید،کفال،کپور و کلمه و سایر گونه‌ها وارد دریا می‌شوند و صیادان استان در سال گذشته حدود 3 هزار و 545 تن صید انواع ماهی داشتند که امیدواریم که امسال دست‌کم 5 هزار تن صید داشته باشیم.
شیخ تبار خاطرنشان کرد: با توجه به فعالیت‌های بازسازی ذخائر که در سطح استان و مرکز تکثیر شهید رجایی اتفاق افتاده بالای 65 میلیون قطعه بچه ماهی سفید و کپور را تکثیر و رهاسازی کردند و همینطور دوستان ما در تعاونی‌های صیادی مشارکت کردند.
معاون صید شیلات استان تصریح کرد: با مشارکت تعاونی‌های صیادی در 11 رودخانه و دو استخر جایگاه تکثیر طبیعی ماهی سفید و کپور را فراهم کردیم که در مجموع 25 میلیون قطعه انواع بچه ماهیان سفید و کپور در این شیل‌ها تولید و در همان رودخانه‌ها رهاسازی شده‌اند که انشاالله با توجه به بازسازی ذخائر اگر حفاظت صددرصدی هم انجام شود ما در طی دو تا سه سال آینده شاهد رونق صید در جامعه صیادی خواهیم بود.
این مسؤول درباره افراد شرکت کننده در مراسم افتتاحیه عنوان کرد: ما در افتتاحیه صید که در بیستم هر سال برگزار می‌شود و امسال هم روز پنجشنبه 20 مهر ماه در مراسمی که در شهرستان محمودآباد برگزار می‌کنیم مدیران کل دستگاه‌های اجرایی استان و معاونان مدیرکل و از سازمان شیلات ایران هم  در حد معاونان و مدیران کل دعوت شدند.
وی اضافه کرد: در محمودآباد هم مسؤولان شهرستانی و اعضای شورای اداری و دستگاه‌های اجرایی که مرتبط با شیلات هستند دعوت هستند و در خدمت آنها هستیم که امیدواریم که حضور آقایان بتواند مسائل و مشکلات جامعه صیادی را حل کند.
شیخ تبار درباره خواسته شیلات از مسؤولان گفت: از مسؤولان شرکت کننده در این مراسم می‌خواهیم که مشکلات صیادان در ارتباط با خدمات رفاهی، بیمه، آب، برق،گاز و خدماتی در بخش کشاورزی را حل کنند و از دوستان مرتبط با آزادسازی سواحل می‌خواهیم که موانع صید و صیادی را برچینند.
وی ادامه داد: خواسته بعدی، ما در بسیاری از رودخانه‌ها دچار آلودگی زیست محیطی هستیم و موانع تصنعی که در رودخانه‌ها ایجاد می‌شود با توجه به اینکه 80 درصد گونه‌های دریای خزر باید برای تخم‌ریزی به رودخانه مهاجرت کنند انتظار ما این است که در احداث سد لاستیکی و موانع در رودخانه محلی برای رفت و آمد ماهی به بالا دست پیش‌بینی شود.
معاون شیلات مازندران درباره مشکلات رودخانه‌های غرب استان اظهار کرد: ما مسائلی را در حوزه رودخانه‌های غرب استان داریم که انشعاب و توزیع آب هست و آنها هم ارتباط ماهی به بالادست رودخانه را قطع کردند که امیدواریم آب منطقه‌ای و مسؤولان مرتبط با بخش آب بتوانند این مسائل را اصلاح کنند و مسیر را برای مهاجرت ماهیان استخوانی،خاویاری و آزاد که در رودخانه‌های خاص خودشان مهاجرت می‌کنند را مرتفع کنند.
شیخ‌تبار درباره توصیه به صیادان در شروع فصل صید اعلام کرد: صیادان عزیز که همیشه همراه ما هستند از آنها تقاضا داریم که نسل این گونه ماهیان باید حفظ شود و دریای خزر یک دریای بسته بوده که ذخائر ارزشمند ژنتیکی در آن از جمله ماهیان غضروفی داریم و این شرایط فراهم شده که صیادان ما در قالب صید ضمنی بتوانند برای بازسازی این ذخائر کمک کار ما باشند.
وی یادآورشد: اگر چنانچه استانداردهای لازم شامل چشمه تور و ابزار و ادواتی که به‌کار می‌گیرند و زمان قانونی صید که برایشان معین شده و اعماق و گستره فعالیتی که باید بروند صید کنند رعایت مسائل را داشته باشند.
معاون صید شیلات مازندران در پایان گفت: صیادان در انتقال سالم و صحیح و سریع ماهیان مولدان خاویاری و گونه‌های با ارزش دیگر در معرض خطر مثل ماهی آزاد،سوف،سیم و ماش ماهی اگر بتوانند در اسرع وقت با آب،زنده، سالم و بدون آسیب دیدگی تحویل مراکز بازسازی ذخائر بدهند که بتوانیم این ذخیره ادامه حیات دهد و ترکیب جمعیتی خوبی را در سبد صیادان داشته باشیم و نسل این گونه‌های ارزشمند برای نسل‌های بعدی ما حفظ و پایدار باقی بماند.






منبع : فارس 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار