آبلیمو‌های بازار عموما شیمیایی هستند، پیش‌بینی آلزایمر با آزمایشی جدید، شب‌ها ایستاده آب ننوشید و ... از جمله اخباری است که بسته سلامت میزان امروز به آن‌ها پرداخته است.
کد خبر: ۵۱۳۰۶۹
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۰ 23 October 2017

به گزارش تابناک : دانشمندان ادعا می‌کنند که واکنش مغزی تاخیری به پردازش کلمات ممکن است علائم آغاز بیماری‌های  عصبی مانند آلزایمر باشد. محققان امیدوارند این یافته‌ها راه را برای توسعه آزمون‌های ساده‌خواندن جهت شناسایی افرادی که در معرض خطر ابتلا به بیماری آلزایمر قرار دارند، هموار کند. به گفته محققان این پژوهش از دانشگاه بیرمنگام، این کار  به تشخیص این قبیل بیماری‌ها در مراحل اولیه کمک کرده و امیدها را برای یافتن درمانی برای بیماری زوال عقل در آینده افزایش می‌دهد. در این پژوهش حدود 25 نفر شرکت کردند و از آنها خواسته شد تا کلمه نوشته‌شده‌ای را که مرتبط با عبارتی بود که چند لحظه قبل شنیده بودن، بخوانند. محققان در این پژوهش جدید که در Neuroimage Clinical منتشر  شده با استفاده از اسکن‌های مغزی نشان دادند که واکنش‌های کندتر می‌تواند نشانه‌ای از ابتلای افراد به بیماری آلزایمر باشد. نویسنده اصلی این پژوهش، اظهار کرد که یافته های ما غیرمنتظره بود؛ زیرا زبان افراد مبتلا به بیماری آلزایمر در مراحل پیشرفته ابتلا به این بیماری معمولا تحت تاثیر قرار می‌گیرد. اما در این پژوهش با استفاده از این روش جدید توانستیم آن را به عنوان فاکتور و نشانه‌ اولیه مورد بررسی قرار دهیم. ایجاد اختلال در شبکه مغز مرتبط با زبان و گفتار، می‌تواند یک نشانگر حیاتی برای تشخیص بیماران مبتلا به آلزایمر باشد. شرکت‌کنندگان در این پژوهش همگی سالمندان سالمی بودند که به اختلالات شناختی خفیف (MCI) مبتلا شده بودند. در این آزمایش بر روی سر این شرکت‌کنندگان کلاه نوار مغزی قرار گرفت. تشخیص فعالیت الکتریکی در مغز به وسیله نوار مغزی، محققان را قادر می‌کند تا چگونگی پردازش کلمات را بر روی صفحه نمایش کامپیوتر به آنها نشان دهند. تحقیقات قبلی نشان داده است که وقتی به یک فرد یک کلمه نوشته‌شده را نشان می‌دهند، 250 میلی ثانیه طول می‌کشد تا مغز آن را پردازش کند و این فعالیت را می‌توان توسط نوار مغزی مشاهده کرد. محققان امیدوارند که با استفاده از این روش جدید بتوان بیماری‌های عصبی مانند آلزایمر را در مراحل اولیه شناسایی کرد. با این حال آنها اذعان داشتند که برای نتیجه‌گیری دقیق و قطعی نیازمند انجام مطالعات و آزمایشات بیشتر هستند.

زیرذره بین؛ آبلیمو‌های بازار عموما شیمیایی هستند/ نوشیدنی‌های انرژی‌آور یا مرگ‌آور؟/ ایستاده آب ننوشید!

قرص جدید دیابت نوع۲ به کاهش وزن کمک می کند

مهر: متخصصان در سراسر جهان دیابت را قاتل خاموش می نامند. حتی یک علامت نشاندهنده شروع بیماری می تواند نگران کننده باشد. این بیماری هم می تواند ارثی باشد و هم به دلیل سبک ناسالم زندگی ایجاد شود. داروی  Semaglutide برای درمان دیابت نوع۲ تولید شده است. برای اولین بار مشخص شده که این دارو به کاهش وزن هم کمک می کند. طبق نتایج این مطالعه مشخص شد که ۷۱ درصد از ۶۳۲ بیمار حاضر در مطالعه توانستند وزن‌شان را کاهش دهند. محققان مرکز دیابت لستر به بیماران دیابتی که متفورمین مصرف می کردند، این قرص را دادند. محققان امیدوارند قرص جدید بتواند شرایط رایج را کنترل کند چراکه برخی شیوه های درمانی موجود موجب تحریک اضافه وزن شده و دیابت نوع ۲۲ را تشدید می  کنند. این دارو همچنین موجب توقف نیاز بیماران به انسولین شد. این قرص می تواند برای افراد دیابتی درگیر با تزریق بسیار تسکین دهنده باشد.

زیرذره بین؛ آبلیمو‌های بازار عموما شیمیایی هستند/ نوشیدنی‌های انرژی‌آور یا مرگ‌آور؟/ ایستاده آب ننوشید!


صبحانه حاوی قارچ به کاهش وزن کمک می کند

محققان دانشگاه مینه سوتا آمریکا عنوان می کنند قارچ می تواند در برخی وعده های غذایی جایگزین گوشت شود. برخی مطالعات نشان می دهد جایگزین کردن قارچ به جای گوشت در برخی وعده های غذایی هم فایده غذایی دارد و هم به حس سیری بیشتر کمک می کند». از آنجاییکه به نظر می رسد پروتئین سیرکننده ترین ماده مغذی است، محققان به بررسی تطبیق قارچ و گوشت از لحاظ میزان پروتئین برآمدند. محققان در طول ۱۰ روز مصرف قارچ و گوشت، تفاوت آن ها را از لحاظ ایجاد حس سیری ارزیابی کردند. شرکت کنندگان به مدت ۱۰ روز، دو وعده قارچ یا گوشت مصرف می کردند. نتایج نشان  داد تفاوت قابل توجهی از لحاظ میزان سیری بین مصرف قارچ و گوشت وجود داشت. شرکت کنندگان مصرف کننده قارچ در صبحانه در مقایسه با شرکت کنندگان مصرف کننده گوشت در صبحانه، حس گرسنگی کمتر و سیری بیشتری را گزارش کردند.

زیرذره بین؛ آبلیمو‌های بازار عموما شیمیایی هستند/ نوشیدنی‌های انرژی‌آور یا مرگ‌آور؟/ ایستاده آب ننوشید!


آبلیموهای بازار عموما شیمیایی هستند

ایسنا: معاون اداره کل نظارت و ارزیابی مواد غذایی و آشامیدنی وزارت بهداشت در خصوص علت درج مواد افزودنی روی  برچسب محصولات گفته که بعضی از این مواد ممکن است برای بعضی از مصرف کنندگان حساسیت و آلرژی ایجاد کند. از سوی دیگر برای آگاهی از میزان و استاندارد بودن مواد افزودنی، باید مواد افزودنی روی برچسب محصولات درج شوند. او  در مورد آبلیموها نیز گفته که عموما روی آبلیموها درج شده است طبیعی اما در حقیقت بیشتر آن ها شیمیایی هستند. البته این بدان معنا نیست که این آبلیموها سالم نیستند و برای بدن مضر هستند زیرا یک استانداردی در استفاده از مواد شیمیایی برای ساخت آبلیمو وجود دارد.

زیرذره بین؛ آبلیمو‌های بازار عموما شیمیایی هستند/ نوشیدنی‌های انرژی‌آور یا مرگ‌آور؟/ ایستاده آب ننوشید!


وقتی چشم ها راز سلامتی شما را لو می دهند

شفقنا: می توان فهرست بلند و بالایی از اختلال های دستگاه های مختلف بدن، یعنی بیماری هایی که بر کل بدن اثر منفی می گذارند تهیه کرد که چشم پزشک‌ها براساس آن می توانند با یک آزمایش ساده چشم تمام موارد آن را شناسایی کنند. به عبارت دقیق تر، تخم چشم می تواند نشانه های دیابت، سوءتغذیه، بیماری قلبی عروقی و آسیب به اعصاب را از خود بروز دهد. اما در آزمایش چشم، چه چیزهایی برای چشم پزشک ها نشانه است؟ اگر رگ های خونی چشم، شکل یا رنگ غیر معمولی داشته باشد می تواند نشانه بیماری قلبی عروقی مانند فشار خون بالا باشد. چشم پزشک ها حتی می توانند سلول های خونی قرمز رنگی را که در داخل مویرگ های چشم در جریان است ببینند. استرس نیز عامل بسیار اثرگذار دیگر بر چشم ها در کنار سایر اندام های بدن است. اضطراب کاری می کند که سلول های پشت چشم از خود مایع ترشح کنند مثل داشتن تاول در شبکیه چشم. وقتی این اختلال ظاهراً دردناک را داشته باشید زیر چشم شما یک هاله قهوه ای رنگ مردمک چشم را احاطه می کند، این اختلال را چسبندگی خلفی عنبیه می گویند. این اتفاق زمانی رخ می دهد که بخش رنگی چشم یعنی عنبیه به عدسی چشم‌ها که در مردمک قرار دارد، می‌چسبد. وقتی این اتفاق بیفتد یعنی جایی از بدن دچار تورم و التهاب است.

زیرذره بین؛ آبلیمو‌های بازار عموما شیمیایی هستند/ نوشیدنی‌های انرژی‌آور یا مرگ‌آور؟/ ایستاده آب ننوشید!


نوشیدنی‌های انرژی‌آور یا مرگ‌آور ؟

جام جم: رئیس انجمن صنایع غذایی کشور گفته که نوشابه ها یکی از پرمصرف‌ترین و البته مضرترین نوشیدنی‌های دنیا  محسوب می شوند. نوشیدنی های انرژی زا مشابه نوشابه های گازدار هستند اما با این تفاوت که می توان به جرات گفت چندین برابر از نوشابه های معمولی مضرتر هستند. همان طور که از نام نوشیدنی های انرژی زا پیداست این دسته از محصولات مواد انرژی زای بالایی را دارا هستند. میزان شکر و کافئین موجود در این نوشیدنی ها چندین برابر بیشتر از نوشابه های معمولی است. پوسیدگی دندان ها، چاقی، سوء تغذیه، تاثیر منفی بروی کلیه ها، پیری زودرس پوست و تخریب استخوان ها از جمله مضرات نوشابه های معمولی است، حال تصور کنید افزودنی های داخل نوشیدنی های انرژی زا چندین برابر بیشتر از حد معمولی آن است بنابراین شدت عوارض نام برده نیز بیشتر است. این متخصص در پاسخ به این پرسش که آیا این نوشیدنی ها واقعا انرژی زا هستند، گفت: این نوشیدنی ها به دلیل شکر و کافئین بسیار زیاد یک انرژی موقتی را در افراد پدید می آورد، افراط در مصرف آن ها رفته رفته دیگر نه تنها انرژی را در بدن تولید نمی کند بلکه موجب به وجود آمدن مشکلات جدی برای سلامتی می شود. مضرات نوشیدنی های گازدار و انرژی زا تمامی ندارد، فشار خون بالا که یک عامل خطرزا برای بیماری قلب و عروق است با مصرف این دسته از نوشیدنی ممکن است این بیماران دچار حملات قلبی و مغزی شوند، به علاوه اختلال در هضم غذا، افزایش خطر سکته، پوکی استخوان، افزایش احتمال ابتلا به سرطان لوزالمعده و افزایش احتمال ابتلا به سنگ های کلیوی از دیگر خطراتی است که در کمین مصرف کنندگان نوشیدنی های گازدار و انرژی زاست.

زیرذره بین؛ آبلیمو‌های بازار عموما شیمیایی هستند/ نوشیدنی‌های انرژی‌آور یا مرگ‌آور؟/ ایستاده آب ننوشید!


به 6 دلیل آفتاب بگیرید

آوای سلامت: پزشکان به تازگی فایده دیگر نور خورشید را کشف کرده‌ و دریافته ‌اند که اشعه فرابنفش خورشیدی باعث آزادشدن ترکیبی به نام «نیتریک اکسید» می ‌شود و این ترکیب فشارخون بالا را پایین می‌ آورد. به بیان دیگر نور خورشید به کاهش فشارخون و کاهش خطر حمله قلبی و مغزی کمک می ‌کند و حتی می ‌تواند باعث افزایش طول عمر شود. استرس و اضطراب از جمله عواملی است که با تابش خورشید کاهش پیدا می کند. نور خورشید در اولین ساعات روز برای حصول اطمینان از داشتن خواب شبانه خوب مهم است. سروتونین تولید شده ناشی از نور خورشید علاوه بر تنظیم خلق و خو، به تنظیم خواب شبانه نیز کمک می کند. قرار گیری در معرض نور آفتاب یک نوع ورزش است، یعنی میزان اکسیژن خون را افزایش می دهد و به نوبه خود می تواند منجر به افزایش استقامت و رشد عضلانی و افزایش انرژی شود. از ورزش در هوای خنک نترسید و به محض این که حتی در فصول سرد شاهد تابش خورشید بودید، انجام ورزش در هوای آزاد را فراموش نکنید. ویتامین دی نقش موثری در متابولیسم کلسیم و فسفر و سلامت استخوان ها بر عهده دارد. اما برای اینکه این ویتامین به خوبی به وظایف خود عمل کند، باید ویتامین دی مصرفی و ویتامین دی که در بدن تولید می شود، متناسب باشد. در این صورت است که نقش نور آفتاب که باعث تولید ویتامین دی در بدن می شود، اهمیت بیشتری پیدا می کند. پزشکان توصیه می کنند که روزانه بین ده تا پانزده دقیقه در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرید تا با پوستتان در تماس باشد. این کار به نفع اسکلت بدن تان خواهد بود و برای افرادی که دچار پوکی استخوان هستند، مفید است. نتایج بررسی هایی که در سال ۲۰۱۳ در آلمان انجام شده است نشان می دهد افرادی که به میزان زیاد از داروهای کورتون استفاده کرده اند، بیشتر با کمبود ویتامین دی و عواقب آن مانند پوکی استخوان و آرتریت مواجه می شوند. بنابراین افرادی که با این مشکلات مواجه هستند، علاوه بر مصرف دارو لازم است به میزان لازم در معرض نور خورشید نیز باشند.

زیرذره بین؛ آبلیمو‌های بازار عموما شیمیایی هستند/ نوشیدنی‌های انرژی‌آور یا مرگ‌آور؟/ ایستاده آب ننوشید!


به این دلایل شب‌ها ایستاده آب ننوشید

تسنیم: درباره نحوه صحیح نوشیدن آب، دستورالعمل‌های خاصی در طب سنتی ذکر شده و اهمیت این مسئله تا جایی  است که در کلام ائمه نیز احادیثی در این باره ذکر شده که در ادامه دو حدیث درباره نحوه نوشیدن آب آمده است. حضرت علی علیه‌السلام فرمودند: «از ایستاده آب خوردن بپرهیزید که باعث دردی می‌شود که درمان ندارد مگر اینکه خدای عزوجل بهبودی ببخشد.» امام صادق علیه‌السلام با تفکیک میان نوشیدن آب در شب و روز در حقیقت سخن حضرت امیرالمومنین علیه‌السلام را تفسیر کرده و می‌فرمایند: «ایستاده آشامیدن آب در روز، غذا را گوارا می‌سازد و ایستاده آشامیدن آب در شب، زرداب می‌آورد.»

زیرذره بین؛ آبلیمو‌های بازار عموما شیمیایی هستند/ نوشیدنی‌های انرژی‌آور یا مرگ‌آور؟/ ایستاده آب ننوشید!






منبع : دیلی میل 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار