کارشناسان و صاحبنظران حوزه مسکن و ساختمان معتقدند با وجود نوسانات جزئی که در حجم معاملات طی ماه های اخیر در بازار مسکن رخ داده است ؛قطعا بازار مسکن بر مدار رونق تدریجی قرار دارد.
کد خبر: ۵۱۳۱۳۲
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۴ 23 October 2017
به گزارش تابناک :فخرالدین زاوه اقتصاددان با تاکید بر آن که برای دست­یابی به یک قضاوت منصفانه از روند بازار مسکن باید به اطلاعات متعدد در یک دوره زمانی اتکا شود، گفت: به نظر می رسد در وضعیت کنونی چندین عامل بر رفتار متقاضیان بازار مسکن و متعاقبا روند این بازار موثر باشد.
وی به عامل نخست تاثیرگذار اشاره کرد و افزود: اولین عامل برای دست­یابی به تحلیل دقیق از وضعیت بازار مسکن و اظهار نظر قطعی در خصوص قرار داشتن آن در رکود یا رونق، دسترسی به داده‌های متعدد و با کیفیت است. در همه جای دنیا گردآوری و انتشار چنین داده‌هایی ناگزیر با وقفه انجام می‌شود. بنابراین بر اساس داده‌های محدود موجود، برای اظهار نظر در مورد شرایط کنونی نمی‌توان کاری بهتر از "پیش‌ بینی غیر قطعی" انجام داد.
این صاحبنظر اقتصادی ادامه داد: دومین عامل این است که کاملا محتمل است که در دوران رکود (رونق) یک متغیر اصلی رشد غیرمنتظره مثبت (منفی) از خود نشان دهد. به بیان دیگر، خروج از رکود الزاما به معنای رشد پیوسته همه متغیرها در همه دوره‌ها نیست، و حتی حرکت خلاف‌ چرخه در برخی بازه‌های زمانی طبیعی است.
وی با بیان اینکه بازار مسکن از وضعیت کلان اقتصاد پیروی می‌‎کند، تاکید کرد: همچنین می‌دانیم که در رکود اخیر بازار مسکن، ضعف تقاضا عامل اساسی به‌ شمار می‌رود. هر چند براساس حساب‌های ملی مدت‌ها است که ما دوران رشد را تجربه می‌کنیم، اما این الزاما بدان معنا نیست که همه خانوارهای متقاضی بالقوه مسکن، با وجود اقدامات گسترده بانک مسکن برای افزایش قدرت خانوارها هم‌ اکنون از قدرت کافی برای خرید (یا اطمینان کافی از حفظ قدرت خرید در آینده) برخوردارند. به‌ ویژه آن‌که به‌ نظر می‌رسد مالکان پس از بهبود حجم معاملات در مرداد، قیمت‌ها را افزایش داده‌اند، چنان‌ چه این ادعا صحیح باشد بازار نیازمند قدری زمان است تا قیمت‌ها دوباره به مقدار تعادلی باز گردند.
به گفته وی برخی نا اطمینانی‌ها نیز می‌تواند در این رفتار تأثیرگذار باشد. به‌ ویژه مساله تعیین تکلیف نرخ سود بانک‌ها در ابتدای شهریور، هر چند این سیاست صحیح به‌ نظر می‌رسد، ممکن است به‌ طور موقت برخی متقاضیان یا عرضه‌ کنندگان را به‌ طور موقت از بازار خارج کند تا با کاهش نا اطمینانی و روشن‌ شدن بیشتر آثار، با اطمینان بیشتری برای معامله تصمیم‌گیری کنند.
وی در عین حال تصریح کرد: برای داده‌هایی که رفتار فصلی از خود نشان می‌دهند، صرف مقایسه رفتار دو دوره مجاور، بدون لحاظ کردن رفتار فصلی صحیح نیست. به‌ لحاظ متدلوژی نیز جداسازی رفتار فصلی از داده‌های شهریور و مرداد، در شرایطی که هنوز داده‌های زمان‌ های آینده تولید نشده‌اند، با نا اطمینانی بالایی همراه است.
این اقتصاددان در پایان عنوان کرد: با توجه به رفتار سایر بخش‌های اقتصاد ایران به نظر می رسد در آینده شاهد ثبات بیشتری در روند بهبود بازار مسکن خواهیم بود.






منبع : هیبنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار