دکتر علی اکبر باقری خلیلی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه مازندران
کمک به توسعۀ هدفمند آموزش عالی براساس جایگاه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، تقویت همکاری های علمی و بین المللی، بهره وری بیشتر دانشگاه‌ها در نظام تصمیم گیری کشور را می توان از دیگر اهداف سطح بندی دانشگاه ها برشمرد
کد خبر: ۵۲۰۷۸۵
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۷ 07 November 2017
 به گزارش تابناک مازندران، همانگونه که پیش از این اعلام شد، دانشگاه مازندران در سطح بندی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور که توسط معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام گردیده است، در سطح 2 قرار گرفته است،
 
 براساس این گزارش، به همین منظور، گفت و گویی را در همین راستا با دکتر علی اکبر باقری خلیلی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه مازندران انجام شده است که در ذیل متن کامل این گفت و گو را مشاهده می کنید:
 
دکتر باقری خلیلی ضمن اشاره به موضوع سطح بندی دانشگاه ها، هدف از انجام این کار را اینچنین تشریح کرد: محضر مبارک همۀ دانشگاهیان عزیز عرض سلام و ادب و احترام دارم و سپاس صمیمانۀ خود و همکاران حوزۀ معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی را تقدیم کلیۀ دانشگاهیان دانشگاه مازندران می نماییم که با زحمت های بی شایبه و مساعدت های بی دریغ خویش موجب شدند تا دانشگاه مازندران در سطح بندی وزارت علوم در سطح 2 جای بگیرد و امیدواریم که در آیندۀ نزدیک به سطح 1 ارتقا پیدا کند.
 
     سطح بندی دانشگاه در ارتباط با اجرای مادۀ 3 سیاست های اجرایی حاکم بر آمایش آموزش عالی، موسوم به طرح آمایش، مصوّب 18/ 12/ 94 صورت گرفته است. ستاد آمایش آموزش عالی بر اساس مادۀ مذکور و با توجه به اطلاعات هریک از دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی، آن ها را در دو دستۀ جامع و تخصصی به چهار سطح تقسیم کرد و برای هر سطح، تراز عملکرد و مأموریت های محوری تعیین نمود. با توجه به این که دانشگاه ما در دستۀ دانشگاه های جامع، در سطح 2 قرار گرفته، تراز عملکرد ما «ملّی و مأموریت ما، توسعۀ آموزش، پژوهش و فناوری و کمک به رفع چالش های ملّی» است.
 
    در ارتباط با هدف از سطح بندی دانشگاه ها لازم به یادآوری است که اهداف سطح بندی، محصول سیاست ها و برنامههای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است و مهم ترین آن ها را «اطلاع  مدیران دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی از جایگاه خود  در آموزش عالی  کشور، ایجاد رقابت سالم میان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، توجه به نقاط ضعف و قوّت و تلاش مؤثر مدیران مراکز آموزش عالی برای ارتقای وضعیت مؤسسه» دانسته اند.
 
هم چنین «کمک به توسعۀ هدفمند آموزش عالی براساس جایگاه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، تقویت همکاری های علمی و بین المللی، بهره وری بیشتر دانشگاه‌ها در نظام تصمیم گیری کشور و دست یابی دانشگاه‌ها و مراکز علمی معتبر کشور به تراز جهانی» را می توان از دیگر اهداف سطح بندی دانشگاه ها برشمرد.
 
در ضمن شاخص ها و معیارهای حوزۀ معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی که به طور مستقیم در سطحبندی دانشگاه تأثیرگذارند، بیش از 45 تاست که مهم ترین آن ها عبارتند از: 1) تعداد اعضای هیأت علمی 2) اعضای هیأت علمی ارتقا یافته 3) حضور اعضای هیأت علمی در کارگاه های دانش افزایی و توانمندسازی 4) دانشجویان شاغل به تحصیل 5) دانشجویان کارشناسی دارای رتبۀ زیر هزار 6) دانش آموختگان 7) متوسط سنوات تحصیلی دانشجویان در هریک از مقاطع 8) رشته های تحصیلی دایر 9) برنامه های درسی بازنگری و تصویب شده 10) دوره های رسمی آموزش مجازی 11) دانشجویان غیرایرانی 12) دانش آموختگان غیرایرانی 13) اعتبارات جذب شده از خدمات آموزشی 14) برگزاری دوره های مشترک با دانشگاه های معتبرخارجی 15) همکاری آموزشی با اعضای هیأت علمی دانشگاه های خارج از کشور 16) استقبال از دانش اموختگان توسط کارفرمایان 17) تعداد کل قراردادهای آموزشی دانشگاه با سازمان ها و دستگاه های مختلف داخل کشور برای تربیت دانشجو
 
همچنین، عزم و اراده برای ارتقای سطح دانشگاه مهم تر از برنامه ها و سیاست هاست. وقتی که همت و اراده باشد، هم برنامه ریزی و سیاست گذاری می شود و هم تدابیر و تصمیمات لازم برای عملیاتی کردن آن ها به کار گرفته می شود. بدون تردید هر کدام از رؤسای محترم پیشین و تیم مدیریتی آنان با همکاری دانشگاهیان عزیز کوشیدند تا اسباب ارتقای دانشگاه را فراهم نمایند که در این جا از همۀ این عزیزان سپاسگزاری می گردد؛ اما اهتمام جناب آقای دکتر میرنیا، رییس محترم دانشگاه در این زمینه جداً ستودنی است و تمام طرح و برنامۀ ایشان برآمده از شاخص های ارتقا و اعتلای دانشگاه است و این امر خطیر را مدام به ما یادآور می گردند و در برنامه های ما نیز آن ها را رصد و پیگیری می کنند.
 
    از این رو، پاسخ روشن به سؤال شما این است که ما باید آن 45 شاخص آموزشی مؤثر در سطح بندی را محور تمام برنامه های خود قرار دهیم و تا آن جا که ممکن است با ایجاد تعامل، همگرایی و همکاری صمیمانه و خالصانه در بین تمام اقشار دانشگاهی، اعم از اعضای هیأت علمی، کارکنان و کارشناسان و دانشجویان به سوی عملیاتی کردن شاخص های ارتقای دانشگاه حرکت کنیم. از جمله برنامه های حوزۀ معاونت آموزشی برای ارتقای سطح دانشگاه، اصلاح هرم اعضای هیأت علمی و بهبود نسبت استاد به دانشجوست؛ این نسبت در بعضی از رشته ها واقعاً نگران کننده است. از این رو، در فراخوان جذب اعضای هیأت علمی در بهمن ماه 95 و شهریور ماه 96 این موضوع به صورت جدی مورد توجه قرار گرفته است. البته از طرف دیگر، سیاست دانشگاه در ارتباط با رشته هایی که اعضای هیأت علمی کافی نداشته یا از توانایی ها و برنامه های مطلوب برای برگزاری دوره های آموزشی به ویژه دوره های تحصیلات تکمیلی برخوردار نباشند، توقف یا کاهش پذیرش و یا پذیرش متناوب است، نه مستمر؛ که البته این تصمیم در ارتباط با بعضی از رشته ها اجرا شده است.
 
    در ارتباط با ارتقای اعضای محترم هیأت علمی نیز کمیته ها و کمیسیون ها تخصصی و هم چنین هیأت ممیزۀ دانشگاه ضمن رعایت اصول و آیین نامۀ ارتقا، مساعدت های لازم را نیز مبذول می دارد و هرم ارتقای اعضای محترم هیأت علمی به دانشیاری و استادی کاملاً مشهود و رو به افزایش است.
 
    گسترش، تنوع و فراوانی برگزاری کارگاه های معرفتی، دانش افزایی و توانمندسازی اعضای هیأت علمی در سال های 95 و 96 افزایش قابل توجهی داشته و امیدواریم هم چنان ادامه یابد.
 
     حوزۀ معاونت آموزشی دانشگاه امسال برای اولین بار فراخوان اعطای بسته های تشویقی و کمک هزینه های بلاعوض به رتبه های برتر آزمون سراسری سال 96 برای انتخاب دانشگاه مازندران را منتشر  و اجرایی کرد.
 
    پذیرش دانشجویان خارجی یا غیرایرانی از اولویت های برنامه های آموزشی دانشگاه است و چنان که دانشگاهیان عزیز مستحضرند، دانشگاه مازندران در سال 95 مجوز ایجاد مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان را از وزارت علوم دریافت کرد. این مرکز ایجاد شد و برای اولین بار در مهرماه 96 وزارت علوم تعدادی از دانشجویان غیرایرانی را بدین مرکز معرفی کرد که در حال حاضر مشغول فراگیری زبان فارسی هستند و امیدواریم که بعد از سپری کردن این دوره هم دانشگاه مازندران را به عنوان محل تحصیل خود انتخاب کنند.
 
  علاوه بر این، انعقاد قرارداها و تفاهم نامه ها آموزشی با دانشگاه های خارج از کشور نیز افزایش یافت که امیدواریم دانشکده ها و گروه های آموزشی مرتبط برای اجرای بهینۀ آن ها گام های جدی تری بردارند.
 
     چون برنامه های در دست اقدام و نیز برنامه هایی که باید طراحی و اجرا شوند، زیاد و وقت گیرند، بنده به همین مقدار بسنده می کنم و ضمن تشکر مجدد از همۀ دانشگاهیان عزیز، امیدوارم که با ارایۀ پیشنهادات و برنامه ها، ما را در ارتقای دانشگاه یاری فرمایند و از روابط عمومی دانشگاه که همواره یاریگر ما در اطلاع رسانی هستند و به خاطر زحمت هایی که متحمل می شوند، بسیار سپاسگزارم.
 
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار