گفت و گو با دکتر محمدحسین فاطمی
سطح‌ بندی دانشگاه های دولتی بر مبنای ارزیابی جایگاه دانشگاه از نظر میزان اعتبار، اثرگذاری، تنوع، فعالیت‌های منطقه‌ای، توان دسترسی و رتبه در وب صورت پذیرفته است که در هر بخش فعالیت‌ های پژوهشی از سهم ویژه‌ای برخوردارند.
کد خبر: ۵۲۱۳۷۶
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۱ 08 November 2017
 به گزارش تابناک مازندران، همانگونه که پیش از این اعلام شد، دانشگاه مازندران در سطح بندی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور که توسط معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام گردیده است، در سطح 2 قرار گرفته است،
 
 براساس این گزارش، به همین منظور، گفت و گویی را در همین راستا با دکتر محمدحسین فاطمی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه مازندران انجام شده است .
 
 در پی اعلام آخرین سطح بندی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور توسط معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و کسب سطح 2 دانشگاه های جامع کشور در تراز ملی از سوی دانشگاه مازندران، گفت و گویی در راستای تبیین جایگاه پژوهش و برنامه های پیش روی دکتر محمدحسین فاطمی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه مازندران در بالابردن این سطح به سطح 1 دانشگاه های جامع کشور انجام شده است که در ذیل متن کامل این گفت و گو را مشاهده می کنید:
 
دکتر فاطمی ضمن اشاره به موضوع سطح بندی دانشگاه ها، هدف از انجام این کار را این گونه توصیف کرد: طرح سطح بندی دانشگاه‌ها، به منظور تحقق اهداف مهم در برنامه توسعه کشور، از جمله بند « 9»  ماده 15 دال بر لزوم استقرار« نظام جامع نظارت، ارزیابی و رتبه بندی دانشگاه های کشور» صورت پذیرفته است. براساس نتایج حاصل از سطح بندی، دانشگاه ‌ها از طریق ارزیابی وضعیت عملکرد خود می‌توانند با استفاده از اطلاعاتی که به طور منظم و پیوسته در حوزه‌های مختلف تخصصی دریافت می‌کنند، مزیت‌های رقابتی خود را در راستای تحقق سندهای بالادستی توسعه ملی و تحول آموزش عالی رصد نمایند. ضمن اینکه اساساً سطح ‌بندی و رتبه ‌بندی دانشگاه‌ ها یک ابزار کارآمد قابل اتکا به سوی تحول و توسعه هدفمند دانشگاه‌ها در جهت سیاست‌های کلی وزارت علوم ، تحقیقات و فنّاوری و سند سیاست ‌های کلان علم و فنّاوری می‌باشد.
     
وی ادامه داد: سطح‌ بندی دانشگاه های دولتی بر مبنای ارزیابی جایگاه دانشگاه از نظر میزان اعتبار، اثرگذاری، تنوع، فعالیت‌های منطقه‌ای، توان دسترسی و رتبه در وب صورت پذیرفته است که در هر بخش فعالیت‌ های پژوهشی از سهم ویژه‌ای برخوردارند. معیارهایی از قبیل تعداد طرح‌های برون دانشگاهی در حوزه پژوهش و فنّاوری، تعداد محصولات فناورانه، تعداد مقالات انتشار یافته در نشریات علمی پژوهشی ISC و  ISI، تعداد واحدهای فناوری و مراکز رشد ثبت شده و فعال، میزان اعتبار جذب شده در طرح‌های پژوهش و فناوری و رتبه و بومتریک دانشگاه در سطح کشور در تعیین جایگاه دانشگاه ها نقش داشته‌اند.  
      
دکتر فاطمی همچنین اظهار داشت: هرچند مدیران دانشگاه در این بخش وظیفه سنگینی به عهده دارند ولی شایان ذکر است که بهبود رتبه دانشگاه مستلزم خواست و تلاش جمعی کلیه ارکان دانشگاه از جمله اعضای محترم هیات علمی، دانشجویان عزیز و کارکنان محترم آن می‌باشد . با توجه به شاخص‌های ذکر شده در بخش پژوهش و فناوری، لزوم هدفمندسازی پژوهش‌های دانشگاهی (پایان نامه‌ها، رساله‌ها و طرح‌های تحقیقانی) در چارچوب برنامه جامع تحقیقاتی، حمایت از پژوهش‌های کاربردی و تقاضا محور و تقویت مرکز رشد دانشگاه برای حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان در جهت تسهیل تبدیل علم به فنّاوری و فناوری به ثروت از اهمیت والایی برخوردارند.
 
همچنین به موازات این امر، تقویت و توسعه زیرساخت‌های لازم جهت تسهیل فعالیت‌های پژوهشی در مرزهای دانش از جمله برنامه‌های در دستور کار حوزه معاونت پژوهش و فنّاوری دانشگاه می‌باشد.
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار