وزیر امور خارجه اسبق کشورمان در گفت‌وگو با یک روزنامه اتریشی تأکید کرد: تجربه برجام به ما نشان داد که ما نمی‌توانیم با آمریکا مذاکره و به آن اعتماد کنیم.
کد خبر: ۵۲۲۹۱۵
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۴ 12 November 2017
به گزارش تابناک : "کمال خرازی"، وزیر امور خارجه اسبق کشورمان در گفت‌وگو با روزنامه اتریشی "وینر سایتونگ"، درباره این مسئله که "محمد جواد ظریف در پیامی توئیتری اعلام کرده است که اختلافات در یمن از طریق گفت‌وگو قابل حل است و همزمان برخی روزنامه‌ها حمله موشکی اخیر یمن به ریاض را تمجید می‌کند و دوبی را به‌عنوان هدف بعدی مطرح کرده است؛ در این اوضاع رویکرد سیاست خارجی شما چیست؟" گفت: طبیعتاً رویکرد سیاست خارجی ما همانی است که وزیر امور خارجه ما می‌گوید. در هر کشوری رسانه‌ها می‌توانند موضعی متفاوت با دولت را اتخاذ کنند و در غرب هم این مسئله زیاد اتفاق می‌افتد.
خرازی در ادامه این گفت‌وگو در پاسخ به این پرسش که "آیا به‌نظر شما ریاض با طرح چهارگانه ظریف برای حل بحران یمن شامل آتش‌بس، کمک‌های بشردوستانه، گفت‌وگوهای داخلی و مشارکت دادن دولت موافقت می‌کند؟" گفت: تا به حال که سعودی‌ها آن را نپذیرفته‌اند. برای اجرای چنین طرحی سعودی‌ها باید به جنگ یمن پایان دهند. ما در درجه اول نگران رویکرد غیرمنطقی ریاض هستیم. همان‌طور که ما از ابتدای درگیری‌ها در یمن تا به حال دیده‌ایم دخالت سعودی‌ها هیچ فایده و امتیاز مثبتی برای مردم یمن نداشته است. بالاخره یمنی‌ها باید خود درباره سرنوشتشان تصمیم بگیرند.
وی در ادامه بر لزوم هماهنگی ایران و عربستان و دیگران برای حل بحران یمن تأکید کرده و از تمایل ایران برای بهبود مناسبات با عربستان سخن گفته و درباره تلاش‌های پادشاه عمان برای کاهش تنش‌ها در منطقه نیز گفت: پادشاه عمان نقش محوری و صلح‌آمیزی را در بحران‌های منطقه‌ای داشته است و عمانی‌ها همچنین نقش ایران در منطقه را به‌خوبی می‌شناسند، اما مشکل کاملاً از جای دیگری است؛ سعودی‌ها از سیاست‌های خصمانه خود در قبال ایران تغییر مسیر نمی‌دهند و تلاش می‌کنند روزانه اتهامات جدیدی به ایران وارد کنند. آخرین نمونه این اقدامات متهم کردن ایران به دست داشتن در حمله موشکی یمن علیه ریاض است.
وی این ادعای عربستان را کاملاً بی‌پایه و اساس دانسته و قابلیت‌های موشکی یمن را با ایران مرتبط ندانست.
وی همچنین در این باره ابراز تردید کرد که عمان بتواند موضع عربستان سعودی در قبال یمن را تغییر دهد و در عین حال ابتکار عمل‌های این کشور در این راستا را تمجید کرد.
خرازی در ادامه مسئله دخالت ایران در امور همسایگان خود در عراق و سوریه را رد کرده و گفت: بله، ایران به این کشورها کمک کرده اما دخالت نکرده است. ایران به‌درخواست دولت‌های این کشورها وارد عمل شده و اقدام کرده است و بین کمک و دخالت تفاوت زیادی وجود دارد.
وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که "آیا شما حضور نیروهای ایرانی به‌رهبری ژنرال سلیمانی در منطقه را تأیید می‌کنید؟" گفت: سلیمانی و نیروهایش نقش مهمی در مبارزه با تروریست‌ها داشته‌اند. این مسئله را هیچ کس نمی‌تواند انکار کند. اگر ایران به عراق و سوریه کمک نکرده بود هر دو سقوط کرده بودند.
وزیر خارجه اسبق کشورمان در ادامه نفوذ ایران در منطقه را کاملاً معمولی ارزیابی کرده گفت: ما از لحاظ تاریخی به‌صورت تنگاتنگ با عراق، سوریه و لبنان متحد هستیم. شما حرکت اخیر بیش از 2 میلیون زائر ایرانی به کربلا را ببینید که نشان‌دهنده پیوند عمیق بین دو کشور با وجود تحمیل جنگی علیه ما از طرف صدام حسین در سال‌های هشتاد است.
وی در ادامه به دخالت‌ها و ارسال تسلیحات و حمایت‌های آل‌سعود از تروریست‌ها در کشورهای عراق و سوریه  و شکست مفتضحانه عربستان در راستای تحقق اهداف خود اشاره کرده گفت: ایران راه کمک به مردم را انتخاب می‌کند. رهبر معظم انقلاب کمک به دوستان را امری بدیهی و مسلم می‌داند.
خرازی در ادامه این گفت‌وگو درباره موضع رهبر انقلاب در قبال برجام با توجه به رویکرد خصمانه آمریکا در قبال این توافق‌نامه گفت: رهبر ما به‌بهترین نحو ممکن از مذاکره کنندگان برجام حمایت و پشتیبانی کرده است. وی در عین حال به آن‌ها درباره هر گونه تحمیل ایده‌های خارجی به کشورمان هشدار داده است. اگر حمایت‌های رهبر انقلاب نبود ما اکنون در جایی که حالا هستیم نبودیم. توافق هسته‌ای نشان داده است که ایران آماده برای گفت‌و‌گو است. وقتی مذاکراتی در سطوح برابر وجود داشته باشد ما برای آن آماده‌ایم.
وی در ادامه گفت: علاوه بر این توافق هسته‌ای به ما یاد داده است که وقتی ایران چیزی را امضا می‌کند می‌توان به آن اعتماد کرد و ما به وعده‌ای که می‌دهیم پایبندیم. همزمان این توافق مسئله دیگری را به‌وضوح نشان داد و آن اینکه آمریکا شریک مناسبی برای توافقات نبوده و هیچ ارزش و حسنی برای دست دراز کردن به‌سوی آن‌ها وجود ندارد.
وی افزود: ما از این تجربه آموخته‌ایم که با آمریکا نمی‌توانیم مذاکره کنیم و نمی‌توانیم به آن اعتماد کنیم. آمریکایی‌ها این توافق را زیر پا گذاشتند و اعتبار خود را به‌بازی گرفتند و این مسئله‌ای است که خود آمریکایی‌ها هم می‌دانند.
وی تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران را نقض این توافق ارزیابی کرد.






منبع : تسنیم 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار