رئیس اداره آموزش محیط زیست استان مازندران
نقش فاعلی زنان در کشورمان مشهود است. باور داشتن به قابلیت ها و توانمندی های زنان سطحی از توسعه را به دنبال دارد.
کد خبر: ۵۲۳۸۴۳
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۹ 13 November 2017
به گزارش تابناک مازندران، زنان همواره نقش کلیدی در رشد و ارتقاء خانواده ها به عهده داشته اند. پایگاه اجتماعی و اقتصادی خانواده های ایرانی در گرو تلاش مجدانه زنان است. به همین دلیل در صحنه اجتماعی نیز طالب اشتغال، درآمدزایی، کارآفرینی و مشارکت فعال می باشند تا سهمی از رشد، پیشرفت، تحول و توسعه کشور را به عهده داشته باشند.

براساس این گزارش، یکی از مهم ترین معیارها در سنجش توسعه یافتگی هر جامعه میزان اهمیت و اعتباری است که به نقش آفرینی زنان در عرصه اجتمای، فرهنگی و اقتصادی داده می شود. زنان جوامع روستایی و شهری کشورمان در هر درجه ای از سواد و تحصیلات، می توانند در توسعه نقش آفرین باشند. نقش فاعلی زنان در کشورمان مشهود است. باور داشتن به قابلیت ها و توانمندی های زنان سطحی از توسعه را به دنبال دارد. زنان به عنوان نیمی از جامعه سرمایه انسانی کشور با مشارکت دیرینه خود در فعالیت های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی تأثیرگذاری خود را به اثبات رسانده اند. اما تاکنون صرفاً بیشتر در گفتگوها و مباحثات نشست ها سخن رانده شده است و آنطور که شایسته و بایسته است از ظرفیت ها و قابلیت های این قشر مهم استفاده نشده است. به هر دلیل اگر بخواهیم حضور فعال یا مشارکت زنان را در عرصه اجتماعی داشته باشیم باید زنان تأثیرگذار و صاحب صلاحیت برنامه های خود را تنظیم و به حضور مدیران ارشد کشوری و استانی برسانند.


چند دهه اخیر به بحث کارآفرینی زنان به عنوان یکی از عوامل بنیادین در توسعه پرداخته شده است. هر چند باید تغییرات جدی و اساسی در دیدگاه ها نسبت به اشتغال و کارآفرینی بوجود آید تا در صحنه های حضور و آمارهای گزارشی فعالیت های اجتماعی و اقتصادی صاحب سهم به شمارآورد.


جدای زنان کارمند، سایر زنان جوامع شهری و روستایی ظرفیت بالقوه اشتغال و کارآفرینی را دارند و می توانند سهم زیادی از توسعه کشور را به خود اختصاص دهند چرا که از نظر ویژگی های درونی و فردی صاحب سایر شاخص های لازم هستند و از نظر دارا بودن عوامل محیطی باید توسط تصمیم گیرندگان و مدیران ارشد مورد حمایت قرار گیرند و فرصت های شغلی متناسب با ویژگی های ذاتی و ارزش های حاکم برجامعه ایران اسلامی شناسایی و در اختیاز زنان قرار گیرد.


اگر به راهکارهای توانمندسازی زنان توجه کنیم که به نظر می رسد در شرایط موجود بسیار کمرنگ بوده یا در بعضی حوزه ها و جوامع هدف روستایی – شهری، رده سنی، سطوح و مدرک تحصیلی مغفول مانده است از یک سو آموزش زنان است. آنچه در آموزش حائز اهمیت مؤثر است تدوین برنامه دقیق و با رعایت اصول برنامه ریزی و توجه به چشم اندازها،اهداف خرد و کلان و اسناد فرادستی جهت دستیابی به توسعه پایدار است. هر چند چگونگی اجرا و نحوه نظارت و ارزیابی در حصول به کیفیت آموزش مؤثر است. 

از طرفی دیگر توجه به خصائص ویژه زنان در مهارت های ارتباطی، مردمی، برقراری توافق و بکار گیری تفکر شبکه ای در شکل گیری و تقویت تشکل های غیر دولتی و سازمان های مردم نهاد ( سمن ها ) می تواند کارآمدترین نوع مشارکت را در فعالیت های عام المنفعه با موضوعات متنوع فرهنگی – اجتماعی، خیریه ای، تخصصی و صنفی داشته باشد و به برآوردن نیازها و ضروریات جامعه بیانجامد و به همراه نوآوری، ارائه خدمات و به کارگیری رویکردهای نوین در تولید و مصرف با بسیج منابع، کارآمدترین مشارکت را بوجود آورد و با ارائه بازخوردهای لازم به مسئولین و دست اندرکاران به برنامه های توسعه کشور منجر گردد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار