همه دردها با پول درمان نمی‌شوند، حسن مدیریت از پول و امکانات نافذتر است. گردشگری مازندران نیازمند نگاه نو با راهبردی اعتلاءبخش در حوزه فرهنگی است که به پیوست دریا، جلگه و جنگل باید الصاق شود.
کد خبر: ۵۲۴۳۲۹
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۳ 14 November 2017
به گزارش تابناک : مازندران خطه‌ سرسبزی، که زیبایی از دریای بی‌کران و دشت‌های بی‌پایانش تا دره‌های عمیق و کوه‌های استوارش، فریاد می‌شود، دچار درد جانکاهی است که فریادش را سال‌هاست درآورده، اما کو گوش شنوا تا این ضجه‌های استغاثه و استعانت را بشنود؟


حدیث پردرد گردشگری مازندران مصداق ضرب‌المثل نان داد، اما دندان نداد است، حوزه‌ای که بود و نبودش جایگاهی در صنعت مازندران ندارد.

بزرگ‌ترین ظرفیت مغفول‌مانده مازندران

گردشگری نیازمند مدیرانی بی‌پروا و توانمند است، مدیرانی که ساختار سنتی را کنار گذاشته و برای رونق و شکوفایی این صنعت، سر از پا نشناسند.

مدیرانی که دغدغه و تلاش شبانه‌روزی داشته و از قدرت و توان هماهنگی بسیار بالایی با سایر دستگاه‌های اجرایی برخوردار باشند تا به‌طور مثال، یک سرمایه‌گذار برای گرفتن یک مجوز ساده، ماه‌ها و بلکه سال‌ها، پشت درهای بسته چشم‌انتظار ننشیند! چه‌بسا که بسیاری از سرمایه‌گذاران، نیز در همین انتظارهای بی‌پایان، عطای اخذ مجوز را به لقای آن بخشیدند و رفتند.

بهزاد عباسی کارشناس اقتصادی با اشاره به صنعت گردشگری، گفت: بخش سرمایه‌گذاری، قلب تپنده و موتور محرکه حوزه گردشگری است و ما به مدیران پیشنهاد می‌کنیم تا برای تسهیل و البته تشویق و ترغیب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، به‌جای سفرهای بیهوده و پرهزینه خود به خارج از کشور، از اعزام کارشناسان حوزه گردشگری و سرمایه‌گذاران به کشورهای پیشرفته استقبال کنند تا ره‌آوردی برای استان داشته باشند.

استان چهارفصل، محروم از تدبیر حتی یک فصل!

وی به ظرفیت‌های گردشگری مازندران اشاره کرد و گفت: مازندران چهارفصل است و در هر فصلی از سال که به این سرزمین سبز سفر کنید، از دیدن زیبایی‌های مسحورکننده آن، شگفت‌زده خواهید شد، بر همین مبنا، طبیعت‌گردی از مهم‌ترین بخش‌های گردشگری مازندران به شمار می‌آید که در طول این سال‌ها مغفول مانده و کمتر توجهی به آن شده است.

این کارشناس با اشاره به مدیریت ضعیف در بخش گردشگری، اظهار کرد: برخی به بهانه بکر و در امان ماندن طبیعت زیبای استان از تخریب و فرسایش، به سمت رونق طبیعت‌گردی گام برنمی‌دارند، درحالی‌که بسیاری از کشورهای غربی، سال‌هاست، با توسعه طبیعت‌گردی، علاوه بر شناساندن و به رخ کشیدن جغرافیای طبیعی شگفت‌انگیز خود، گردشگران بسیاری را به تماشای زیبایی‌های طبیعی خود نشاندند.

20میلیونی که دستاورد اقتصادی نمی‌آورند!

آیت‌الله طبرسی نماینده ولی‌فقیه در استان بابیان اینکه حضور 20 میلیون مسافر و گردشگر سالانه در استان خاصیت اقتصادی برای این خطه ندارد، گفت: گردشگری، کشاورزی و صنایع تبدیلی مهم‌ترین زیرساخت‌های توسعه استان محسوب می‌شوند، اما این محورهای اصلی همچنان با مشکلات جدی مواجه هستند.

امام‌جمعه ساری به وجود 338 کیلومتر ساحل دریای خزر در استان مازندران اشاره و تصریح کرد: از دریا هیچ بهره‌برداری در جهت جذب سرمایه‌گذار و گردشگر نشده است.

کوروش یوسفی عضو شورای شهر ساری بابیان اینکه یکی از عوامل مهم در شکوفایی اقتصاد کشورها صنعت گردشگری است، گفت: یک گردشگر برای گذراندن امور روزانه اعم از اقامت، رفت‌وآمد در سطح شهر، تفریح و گردش در شهر، دیدن جاذبه‌های دیدنی ازجمله جاذبه‌های تاریخی، مجبور به پرداخت هزینه است؛ بنابراین این هزینه‌ها می‌تواند در رونق اقتصاد آن شهر نقش به سزایی داشته باشد.

دریای مازندران، غرق در بی‌توجهی‌ها

وی با اشاره به جایگاه گردشگری مازندران، اظهار کرد: بر اساس نظرسنجی‌های صورت گرفته از گردشگرانی که به استان وارد می‌شوند، حدود ۹۰ درصد از آنان با انگیزه گذران اوقات فراغت به مازندران سفر می‌کنند، که از این‌ بین حدود ۷۸ درصد آنان صرفاً به‌منظور فراغت مبتنی بر دریا به مازندران سفر کردند.

این عضو شورای شهر ساری با تأکید بر اینکه دریا اولویت اول گردشگران است، تصریح کرد: اگر سواحل مازندران ساماندهی شود ۷۰ درصد مشکلات گردشگری در استان رفع و یک‌صد هزار شغل ایجاد می‌شود.

این روزهای که همه بر ضعف در موضوع گردشگری استان اذعان دارند، آیا بازهم باید دل به ادامه سیاست‌های ناکارآمد و ناتوان این حوزه سپرد و شاهد وقت‌کشی و نابودی منابع جذب گردشگر بود؟

کار اساسی به‌زمین مانده

یک‌بار و برای همیشه باید با تدوین راهبرد اصلی رشد و توسعه مازندران بر محور گردشگری، برای مازندران عزیز تعیین تکلیف کرد تا همه توش و توان این استان مستعد و کم‌نظیر مصروف شکوفایی ظرفیت‌های بی‌پایان طبیعت‌گردی در عرصه: دشت، جنگل، ارتفاعات و دریا شود، تا پس از برداشتن چند گام برنامه‌ای، بتوان مشاهده کرد که از کجا به کجا رسیده‌ایم و نتیجه کار چه میزان متوجه رشد استان و افزایش سطح اشتغال و اقتصاد خانوارهای مازندرانی کرده است . 






منبع : عصر ساری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار