استاندار خوزستان:
استاندار خوزستان گفت: حماسه پباده روی اربعین، نمایی از اجتماع عظیم حج را در کربلای معلی به منصه ظهور رساند و موجب شد شیعیان اقتدار و توانایی خود را به جهانیان عرضه دارند.
کد خبر: ۵۲۵۳۲۷
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۳ 15 November 2017
به گزارش تابناک خوزستان، غلامرضا شریعتی در نشست شورای اداری استان با موضوع برگزاری مراسم اربعین حسینی گفت: مردم و دستگاه های اجرایی استان تمام همت خود را برای یاری رساندن به مردم زلزله زده به خرج دادند و محموله های زیادی را ارسال کردند به گونه ای که هم اکنون نیز ۲۱ تریلی و کامیون آماده ارسال کمک های خوزستان است.

وی به برگزاری موفقیت آمیز و رضایت بخش مراسم اربعین حسینی در مرزهای استان اشاره کرد و گفت: در کنار اقدامات مربوط به بخش پشتیبانی و فرهنگی، کارهای زیربنایی و اساسی در دو مرز شلمچه و چذابه انجام شده است که منجر به شکل گیری اجتماعی عظیم از شیعیان و مسلمانان شد. این حماسه نمایی از اجتماع عظیم حج را در کربلای معلی به منصه ظهور رساند و موجب شد شیعیان اقتدار و توانایی خود را به جهانیان عرضه دارند.

رئیس شورای اداری استان خوزستان افزود: در این زمینه نقش ایران اسلامی و هموطنان در شکل گیری آن و به سنت تبدیل کردن این اجتماع عظیم بی بدیل و کم نظیر است و خدا را شاکریم که به ما توفیق داد که این مراسم را با همت و تلاش و لطف الهی و عنایات اباعبدالله الحسین (ع) و قمر بنی هاشم (ع) به خوبی انجام دهیم و روسفید شویم و بتوانیم خادمان خوبی برای زائران باشیم.

شریعتی از همه دست اندرکاران برگزاری مراسم اربعین و خدمت رسانی به زائران قدردانی کرد و گفت: برای تامین امنیت این مراسم دستگاه های مختلف مانند نیروی انتظامی، مرزبانی، سپاه، ارتش و اداره کل اطلاعات با همکاری و هماهنگی و همراهی گسترده ای که از ماه های قبل داشتند زحمات زیادی کشیدند و خوشبختانه در تامین امنیت مراسم به خوبی موفق شدند که تلاش های این عزیزان جای قدردانی دارد.

وی بیان کرد: در حوزه اجرایی و زیرساختی، حوزه معاونت عمرانی، سازمان برنامه و بودجه، راه و شهرسازی، راهداری، پایانه ها و راه آهن در مرز شلمچه با تمام توان و تلاش سعی کردند این کار رابا حداقل مشکلات به انجام برسانند.

استاندار خوزستان با اشاره به تاثیر تداوم نشست های ستاد اربعین در طول یک سال گذشته در برگزاری موفق آن یادآور شد: امسال اگر ترافیک روان بود و پارکینگ به میزان مناسبی فراهم شد در اثر تداوم جلسات ستاد اربعین از سال گذشته بود و ستاد اربعین از آن زمان تا مراسم اربعین امسال تعطیلی نداشت.

شریعتی با یادآوری مشکلات و کمبودها در مرز چذابه توضیح داد: در مرز چذابه زیرساخت ها مشکلات جدی داشت اما خوشبختانه کارها به خوبی پیش رفت اگر چه به اتمام نرسید و لازم است کار رها نشود و به معاونت عمرانی هم تاکید کردم کارها رها نشود و کارهای حوزه زیرساختی با همه توان تداوم یابد تا انشاالله تا چند ماه آینده مسیر جدید مواکب و همچنین پارکینگ ها و راه ها که تا مراحل نهایی پیش رفته است تکمیل شود.


با اعتبارات محلی نمی‌توان جوابگوی نیازهای اربعین بود

در ادامه این مراسم، فرماندار خرمشهر، ضمن ابراز تأسف از حادثه زلزله استان کرمانشاه، به برگزاری پیاده روی اربعین در مسیر خرمشهر اشاره و اظهار کرد: از میدان مقاومت تا مرز شلمچه به طول ۱۱ کیلومتر حدود 420 موکب برای خدمت‌رسانی به زائران فعالیت می‌کردند. مردم خوزستان به خصوص مردم خرمشهر و آبادان همانطور که در دوران دفاع مقدس خالق حماسه‌های ماندگار بودند، در بحث پذیرایی از زائران حسینی نیز جلوه‌های کم‌نظیری ارائه دادند. 
  
ولی‌الله حیاتی افزود: در طول این 11 کیلومتر، حدود 15 هزار ظرفیت استراحتگاهی وجود داشت. 700 چشمه سرویس بهداشتی احداث شده بود. منطقه آزاد زیرساخت‌های مطمئن، استاندارد و قابل قبولی را در مرز شلمچه ایجاد کرده بود. در سال گذشته، تعداد 9 بیمارستان و مرکز درمانی در مرز شلمچه وجود داشت که امسال این تعداد به 12 بیمارستان و مرکز درمانی رسید. 
  
فرماندار خرمشهر گفت: در بحث استفاده از ظرفیت ریلی، در سال گذشته حدود 183 هزار نفر نقل و انتقال ریلی داشتیم. امسال نیز حدود 250 هزار نفر از زائران از امکانات ریلی استفاده کردند. امکانات ریلی ما در سه جهت فعال بود. از مشهد، قم و تهران به سمت مرز شلمچه و طی توافقنامه‌ای که ایران با کشور عراق امضاء کرده بود، امکان حمل و نقل ریلی از بصره تا نجف نیز فراهم بود. 
  
حیاتی ادامه داد: این کار کمک زیادی به گشودن گره‌های ترافیکی کرد. دولت از دو سال قبل کار اتصال راه‌آهن خرمشهر به بصره را در دستور کار قرار داده است. امیدواریم این کار عملیاتی شود. همچنین خط دریایی برای زائران فعال بود و زائران می‌توانستند با کشتی از خرمشهر به بصره و از آنجا به عتبات عالیات بروند. 
  
وی تصریح کرد: در بحث پارکینگ‌ها در سال 93 در مرز شلمچه، پنج هکتار پارکینگ وجود داشت. در سال 94 این عدد به 25 هکتار و در سال 95 به 75 هکتار رسید. امسال با تلاش‌هایی که انجام شد، 120 هکتار پارکینگ در مرز شلمچه احداث شد و حدود 35 هزار خودرو در پارکینگ‌های مرز شلمچه استقرار پیدا کردند. 
  
فرماندار خرمشهر خاطرنشان کرد: در سال گذشته، هفت شهرستان معین برای خرمشهر وجود داشت. امسال تعداد شهرستان‌های معین به 9 شهرستان و تعداد استان‌های معین به شش استان رسید. انتظار ما از استان‌های معین این بود که در بحث‌های زیرساختی ورود کنند که این انتظار، امسال حاصل نشد. اما باید سال آینده پیگیری شود زیرا مردم در بحث پذیرایی زائران سنگ‌تمام می‌گذارند و نیازی به ورود سایر استان‌ها به این بخش نیست. 
  
حیاتی افزود: پروژه آبرسانی به روستاهای شلمچه با تزریق اعتبار هشت میلیارد تومانی از سوی منطقه آزاد از سر گرفته شد و 20 روستای حاشیه این مرز از نعمت آب بهره‌مند شدند. همچنین حدود 60 گیت گذرنامه در داخل ایران و 40 گیت نیز در کشور عراق فعال شدند. حدود 670 هزار زائر از مرز شلمچه عبور کردند که 130 هزار نفر از آنها تبعه کشورهای خارجی بودند که رضایت خود را از خدمات ارائه شده در مرز شلمچه ابراز کردند. امسال مسیر زائران خارجی و ایرانی یکسان شد و زائران خارجی نیز از تمام سرویس‌هایی که به زائران ایرانی داده می‌شد، بهره‌مند شدند. 
  
وی گفت: با تبیین طرح ترافیکی، امسال مشکلات ترافیکی مرز شلمچه به حداقل رسید. همچنین روزانه بیش از 70 هزار پرس بین زائران توزیع می‌شد. 
  
فرماندار خرمشهر با بیان اینکه از تمام کسانی که در پیاده‌روی اربعین مشارکت داشتند، تشکر و قدردانی می‌کنم، ادامه داد: اربعین یک رویداد ملی است و نمی‌توان با اعتبار منطقه‌ای و محلی جوابگوی آن بود. در حوزه اربعین به عزم، اعتبار و توجه ملی نیاز داریم. 
  
وی گفت: علاوه بر زائران اربعین، حدود چهار میلیون و 300 هزار نفر در یک مدت یک ماهه در قالب کاروان‌های راهیان نور از خرمشهری که زیرساخت‌های آن برای 200 هزار نفر تعریف شده است، سرویس می‌گیرند. این مساله نیز نیازمند یک مساعدت ملی است. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار