فریدونکنار از آسیب پذیرترین شهرهای استان مازندران در رفع معضل زباله است و به نظر می‌رسد اراده‌ای برای برطرف شدن این معضل وجود ندارد.
کد خبر: ۵۲۶۴۲۸
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۱ 18 November 2017
یکی از موضوعاتی که در چند سال گذشته جامعه ایران را با خود درگیر کرده بحث زباله‌ها و چاره اندیشی برای دفن، تفکیک یا بازیافت آن بوده، اما این موضوع هنوز در کشور و به ویژه در مازندران به راه حل درستی نرسیده است.
 
در مازندران روزانه بیش از 3100 تن زباله تولید می‌شود که این میزان با احتساب زباله تولیدی گردشگران در برخی از فصول سال تا 2 برابر افزایش پیدا می‌کند.
 
با توجه به گردشگرپذیر بودن فریدونکنار و دارا بودن دریا، تالاب و زمین های کشاورزی فراوان، مشکل زباله می‌تواند آسیب جدی به محیط زیست این شهرستان وارد کند.
 
حسین منفردی فرماندار فریدونکنار در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به معضل دپوی زباله در این شهرستان، اظهار کرد: متولی اصلی زباله شهرداری است و فرمانداری برای برطرف کردن این مشکل هماهنگی لازم را با دستگاه‌ها انجام می‌دهد.
 
وی خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که این مشکل در سراسر استان مازندران شایع است با جلسه در استانداری قرار بر این شد تا نسبت به این موضوع اقدام ملی صورت گیرد.
 
فرماندار فریدونکنار با اشاره به مشکل اصلی دپوی زباله در این شهرستان، گفت: نبود مکان مناسب در فریدونکنار از مشکلات اصلی برای دپوی زباله است.
 
منفردی تصریح کرد: یکی از راهکارها در بحث رفع مشکل زباله تهیه دستگاه بازیافت، مانند کمپوست است اما این اقدام تاکنون در فریدونکنار انجام نشده است.
 
وی با اشاره به این‌که طرح ساماندهی زباله‌ها در روستاهای فریدونکنار، آغاز شده است، یادآور شد: روستای بنه‌کنار به عنوان پایلوت این طرح آغاز شده و به خانواده‌ها عدم تولید زباله، تفکیک و تبدیل به کمپوست آموزش داده می‌شود.
 
فرماندار فریدونکنار با بیان این‌که این طرح هنوز در شهر اجرایی نشده است، گفت: با توجه به این‌که این طرح‌ها هزینه بردار است و هیچ اعتبار خاصی برای آن در نظر گرفته نشده هنوز در شهر به مرحله اجرا نرسیده و هزینه طرح در روستا به عهده دهیاری است.
 
منفردی خاطرنشان کرد: زباله فریدونکنار آنقدر زیاد نیست که این شهر به تنهایی اقدام به خرید دستگاه بازیافت کند و برای تهیه این دستگاه باید چندین شهر به صورت مشترک اقدام کنند، چرا که هم برای شهرستان و هم برای شرکت‌های پسماند به صرفه باشد.
 
نماینده مردم فریدونکنار و بابلسر در مجلس با بیان این‌که اراده کافی در مسئولان شهری درباره رفع معضل زباله در فریدونکنار وجود ندارد، اظهار کرد: نداشتن مکان مناسب و یا اعتبار کافی هیچ توجیهی برای برطرف کردن معضل زباله در فریدونکنار نیست و مسئولان مربوطه باید با جدیت تمام درباره این مسئله اقدام کنند.
 
ولی الله نانواکناری با اشاره به این‌که به زودی باید زمین مناسب برای دپوی زباله در فریدونکنار فراهم شود، خاطرنشان کرد: درباره همین موضوع و در مجلس از وزیر کشور سوال مطرح شده که وی باید پس از حضور در صحن مجلس پاسخ شفاف نسبت به این مسئله داشته باشند تا معضل زباله در فریدونکنار و بابلسر برطرف شود.
 
آن‌چیزی که در حال حاضر گره کور بسیاری از مشکلات در شهر فریدونکنار است عدم یکپارچگی مسئولان اجرایی است که باید حداقل نسبت به موضوع زباله‌ها این شیوه تغییر پیدا کند و با عزم جدی این معضل برطرف شود.
 
زباله در فریدونکنار آن‌قدر به یک مسئله بحرانی تبدیل شده است که سلامت مردم و محیط‌زیست را به خطر انداخته است و امیداوریم مسئولان بتوانند با تفکر بهتری نسبت به مسائل و مشکلات اقدام کنند.
   
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار