رصد‌خانه «تابناک»، خبرهایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیترهایی مانند: ممانعت از حضور رییس دولت اصلاحات در منزل کرباسچی/مصباحی مقدم : بين رئيسي و لاريجاني تفاوتي نيست/پیامک دیرکرد اقساط بانک برای ساکنین زلزله زده مسکن مهر و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۵۲۶۴۵۸
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۷ 18 November 2017
 تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد؛ خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر رسمی؛ خبرهایی که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر‌ به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»، جایی است که خبرهایی ‌گاه غیررسمی و ‌گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ‌برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبرهایی که ‌گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و ‌گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه ‌می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری ‌هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند.

در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.  
 
بطحایی: مصادیقی از استمرار اجرای سند 2030 نیافتیم
 
وزیر آموزش و پرورش گفت: تیم مامور بررسی، گزارش‌هایی را که حاکی از استمرار اجرای سند 2030 باشد، نیافت.سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش درباره اظهارارت دبیر ستاد راهبردی نقشه جامع علمی کشور مبنی بر اینکه اجرای "سند 2030" به طور کامل متوقف نشده است، اظهار کرد: اجرای سند 2030 باید براساس بیانات مقامات معظم هبری کاملا متوقف شده باشد.وی ادامه داد: در مدت فعالیتم در وزارت آموزش و پرورش، چند گزارش موردی درباره اجرای سند 2030 به دستم رسید، بلافاصله تیمی را مامور بررسی این موارد کردم.بطحایی با بیان اینکه براساس گزارش‌های آن تیم، مصداقی که نشان دهنده استمرار اجرای سند مذکور باشد، به دست نیامد، گفت: اگر افراد گزارشی در مورد اجرای سند 2030 در مدارس دارند، به ما اعلام کنند تا به سرعت با آن مقابله کنیم./باشگاه خبرنگاران

مرعشی: هیچ‌گاه ادعا نکرده‌ایم، روحانى اصلاح‌طلب است

سید حسین مرعشى در کانال تلگرامی خود نوشت: ما هیچ گاه ادعا نکرده‌ایم، روحانى اصلاح‌طلب است.وی افزود: روحانى میانه‌رو بوده است ولى سیاست‌هاى امروز او سیاست‌هاى اصلاح‌طلبانه‌ای است که به هیچ وجه اصولگرایان نمى‌توانند وى را تحمل کنند.سخنگوی حزب کارگزاران با بیان اینکه اگر روزى آقایان ناطق و روحانى به جبهه اصولگرایى برگردند واین جبهه را از نابسامانى بیرون بیاورند اتفاق مثبتى در کشور رخ خواهد داد، اظهار داشت: آقاى روحانى همیشه در سبد راى خود اصولگرایان میانه را هم دیده است.امروز لازم است بین اصولگرایان میانه و اصلاح‌طلبان همکاری‌هایى وجود داشته باشد.مرعشی با بیان اینکه پشتیبانى اصلاح‌طلبان از روحانى یک حرکت راهبردى مهم است براى نجات ایران و به بن بست نرسیدن شرایط سیاسى کشور، تصریح کرد: خطاهاى آقاى روحانى خطاهاى تاکتیکى است و جواب خطاهاى تاکتیکى را نباید با اشتباهات راهبردى داد.

عذرخواهی چهره اصولگرا از دولت و جهانگیری
 
نماینده سابق مجلس از جهانگیری بخاطر انتشار یک شایعه عذرخواهی کرد.فاطمه رهبر اخیرا مطلبی را درباره تماس تلفنی استاندار کرمانشاه با معاون اول روحانی در شب وقوع زلزله کرمانشاه منتشر کرده بود که با تکذیب معاون اطلاع رسانی دولت و استاندار کرمانشاه همراه شد.وی بعد از تکذیب این ادعا و شایعه در پستی در کانال تلگرامی خود نوشت: توییت منتسب به بنده درباره مکالمه جناب جهانگیری و استاندار کرمانشاه اشتباه ادمین صفحه توییتر بنده بوده و منبع اصلی این توییت، توییتر شخص دیگری بوده که ادمین بنده اشتباها این مطلب را از صفحه شخص مذکور برداشته و منتشر کرده است.بنده به هر حال در مقابل چنین اشتباه غیر عمدی احساس مسئولیت میکنم و از دولت و بخصوص شخص جناب دکتر جهانگیری معذرت خواهی میکنم.

نمایش‌ احمدی‌نژاد تماشاگر ندارد
 
احمد کریمی اصفهانی، عضو شورای مرکزی جبهه پیروان خط امام و رهبری درباره «بست‌نشینی» یاران احمدی‌نژاد گفت: زیاد علاقه‌مند نیستم درباره آدمی که تقریباً تاریخ‌مصرفش گذشته و با توجه به اینکه مسبب مشکلات زیادی در جامعه بوده و اکنون به راه‌های مختلف برای طرح خود در بین مردم دست می‌زند و صحبت‌هایی را مطرح می‌سازد دراین‌باره که یک ریال هم سوء‌استفاده نکرده است، نظر دهم ولی باید به او گفت که تمام دزدی‌ها و سرقت‌های کلان در دولت نهم و دهم روی داد.وی در ادامه اضافه کرد: درصورتی‌که با حسن نیت برخورد کنیم و به این نتیجه برسیم که آنان به‌طور مستقیم این امکانات مادی را برای خود هزینه نکردند، اما سوء مدیریتشان سبب سوءاستفاده‌هایی شده که به‌نظام و اعتقادات مردم لطمه زده است.این عضو شورای مرکزی جبهه پیروان خط امام و رهبری در این رابطه اظهار داشت: آقای احمدی‌نژاد نه‌تنها مشکلات مالی به وجود آورد بلکه در اعتقادات مردم خدشه وارد کرد. لذا امروز این نوع حرکات و صحبت‌ها تنها برای طرح خود است تا مجدد بتواند وارد عرصه سیاست شود، ولی به نظر می‌رسد که مردم اسیر فریبکاری‌ها احمدی نژاد و یارانش نمی‌شوند و مقصران مشکلات کشور به‌خوبی شناسایی کرده‌اند. بدین معنا که به‌خوبی آگاهی یافتند بیکاری، گرانی و تهدید بسیاری از مراکز تولیدی نتیجه این دو دوره ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد بر کشور بوده است.کریمی اصفهانی در این خصوص اضافه کرد: با این حساب نمایش‌هایی که برپا می‌کنند تماشاگری مردم هم آگاه هستند و نمی‌توانند آنان را با چنین رفتارهایی فریب داد.این عضو شورای مرکزی جبهه پیروان خط امام و رهبری دراین‌باره که آیا این «بست‌نشین» توهین به بالاترین مقام رسمی کشور نیست، اظهار داشت: در صحبت‌هایشان به‌تمامی مقدسات کشور توهین کرده‌اند و اینکه خود را شبیه سید جمال‌الدین دانستند، ادعای پائینی بوده است./رویداد 24

سفر رئیس جمهور به مشهد منتفی است

علیرضا رشیدیان ظهر امروز در خصوص سفر رئیس جمهور به مشهد برای شرکت در مراسم شهادت امام رضا (ع) اظهار کرد: سفر آقای روحانی به مشهد منتفی شده است.وی افزود: رئیس جمهور قرار بود مطابق سال های گذشته در روز شهادت امام رضا(ع) به مشهد بیاید که به دلیل برنامه سفر به کرمانشاه و سفر خارجی که قرار است در این هفته انجام شود حضور وی در مشهد لغو شد. پیش از این گفته شده بود رئیس جمهور در این سفر استاندار خراسان رضوی را مشخص خواهد کرد.

مردم احمدی‌نژاد را به عنوان پیشگام در مبارزه با فساد باور ندارند
 
حسام‌الدین آشنا در کانال تلگرامی خود با اشاره به اقدام یاران احمدی‌نژاد در بست‌نشینی و همچنین سخنرانی محمود احمدی‌نژاد در حمایت از آنها نوشت: او در میانه راهی است که دیگران در آن راه، اولین قدم‌ها را برنداشته، متوقف شدند. او پیش از این با توسل به مفهوم عدالت اقتصادی به‌دنبال کسب محبوبیت بود و حالا با فرار به جلو، عدالت قضایی را هدف گرفته است. او می‌داند مردم رضایت چندانی از عملکرد دستگاه قضا ندارند اما نمی‌داند دیگر کسی وی را به‌عنوان پیشگام در مبارزه با فساد باور ندارد. برای قضاوت مردم و نظام درباره او 8 سال کافی بود.

تعداد زیاد شهدای روحانی، دهان بدگویان را می‌بندد
 
آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در دیدار اعضای ستاد عالی کنگره شهدای روحانی استان قم، با اشاره به روایتی از حضرت علی (ع) عنوان کرد: امیرالمومنان(ع) می‌فرماید من به هیچ کار خوبی دعوت نمی‌کنم، مگر اینکه قبل از شما خودم آن را به جا آورم و شما را از کاری نهی نمی‌کنم، مگر اینکه خودم قبلا ترک کرده باشم.این مرجع تقلید ادامه داد: اینکه اگر مردم را به کاری دعوت و یا از امری نهی می‌کنیم، خودمان در انجام و یا اجتناب از آن پیشگام باشیم، فرهنگ علوی و اسلامی است و شهدای روحانیت با این تعداد زیاد، الهام گرفته از این کلام مولا است.وی با اشاره به تعداد زیاد شهدای روحانی، گفت: این امر دهان بدگویان را می‌بندد، دیگر اینکه بگویند فرزندان و جوانان مردم را مقابل گلوله فرستادند، جایی ندارد؛ این باید در جامعه پررنگ شود و به جامعه نشان داده شود که روحانیت در شهادت پیشگام بوده است.

ممانعت از حضور رییس دولت اصلاحات در منزل کرباسچی
 
از حضورریس دولت اصلاحات برای برنامه‌ی عزاداری رحلت پیامبر که امشب – جمعه شب – در منزل غلامحسین کرباسچی برقرار بود، ممانعت شد.در این مراسم اسحاق جهانگیری، سیدحسن خمینی، سیدیاسر خمینی، حسین کروبی، مرتضی الویری، سیدحسین مرعشی، محمد هاشمی، اسماعیل دوستی، قدرت الله علیخانی، از جمله‌ی شرکت کنندگان بودند.شب قبل نیز موسوی خوئینی‌ها، ناطق نوری، عبدالله نوری، محسن هاشمی، سعید لیلاز، یدالله طاهرنژاد، از جمله‌ی شرکت کنندگان در این مراسم بودند.سخنران مراسم‌ها، حجت الاسلام معادیخواه، وزیر اسبق ارشاد بود./انصاف نیوز

 سناریو جدید بست نشینان در حرم عبدالعظیم
 
از روز گذشته تا کنون، بقایی و همراهانش بخش جدیدی از سناریوی بست نشینی در حرم عبدالعظیم را کلید زده‎اند.بر اساس کلیپ‎ها و اخبار کانال تلگرامی دولت بهار، حجت الاسلام شفیعی کیا، رحمان زارع، محمدحسین بادامچی و محمدمهدی میرزایی‎پور، چهار نفری هستند که با سخنرانی‎هایشان در حرم عبدالعظیم سعی کرده اند نظر مردم را به بقایی و بست نشینی‎اش جلب کنند. البته این کانال تلگرامی مدعی است که همزمان صدای بلندگوهای حرم بیشتر شده تا صدای این سخنران ها کمتر شنیده شود.محور این سخنرانی‎ها دفاع از بقایی و مظلوم نمایی او در قبال اتهامات قضایی بوده که طی آن نسبت‎هایی نیز به مسئولین قضایی داده شده و بار دیگر مدعی شده‎اند که محاکمه او و اتهاماتش سیاسی است.گفتنی است در حالیکه محمود احمدی‎نژاد در سفر به مناطق زلزله زده مشغول سلفی گرفتن با مردم و انتشار تصاویری از حضورش در یک نمازجمعه اهل تسنن به نام ابراز همدردی با حادثه دیدگان است، بقایی در کانال تلگرامی‎اش اعلام کرده که بست نشینی‎اش را ادامه می‎دهد. در همین حال محمدحسین حیدری، مدیرمسئول دولت بهار باشکایت مدعی العموم به اتهام تبلیغ علیه نظام، توهین به مسئولان، نشراکاذیب وافتراء به شعبه ۱۲ بازپرسی دادگاه فرهنگ و رسانه احضار شده است./خبرآنلاین

پیامک دیرکرد اقساط بانک برای ساکنین زلزله زده مسکن مهر
 
فلاحت‌پیشه افزود: ما از مردم می‌خواهیم که برای ساخت و تامین مسکن مردمان در مناطق زلزله‌زده کمک‌های نقدیشان را به حساب خاصی واریز کنند. در این راه لازم است هلال‌احمر حسابی برای این موضوع اختصاص داده و به مردم اعلام کند. طبیعتا این پول باید در اختیار مردم قرار گرفته تا بتوانند منازل‌شان را ساخته و یا تعمیر کنند تا سرپناهی داشته باشند.وی در عین حال گفت: البته لازم است منازلی به صورت اجاره حداقل یک ساله در اختیار زلزله‌زدگان قرار داده شود تا آنها بعد از بازسازی و ساخت مسکن خودشان مجددا در خانه‌هایشان ساکن شوند.فلاحت‌پیشه همچنین گفت: از سوی دیگر پیشنهاد شده که یک سال دوره تنفس برای ساکنان مسکن مهر اعلام شود که امیدواریم عملیاتی شود چون متاسفانه ساکنان مسکن مهر در سرپل ذهاب و اسلام‌آباد غرب در حالیکه روی ویرانه‌های خانه‌هایشان نشسته بودند با پیامک‌های بانک در مورد دیرکرد پرداخت اقساط‌شان مواجه شدند که این ناراحت‌کننده است.وی با تاکید بر اینکه ما دست تک تک مردم ایران را می‌بوسیم، به عملکرد رسانه‌های بیگانه در وارونه جلوه دادن خدمات دولت در امدادرسانی، اشاره کرد و گفت: از ابتدای وقوع زلزله به رغم وجود برخی نواقص دولت و مردم پای کار بوده و تمام تلاش‌شان را برای رفع مشکلات انجام دادند. به شخصه شاهد بودم که برخی مسئولان تا ۷۲ ساعت استراحت کافی نداشتند و تمامی تلاش‌شان را به کار بردند تا در وهله اول کسانی که زیر آوار ماندند را نجات دهند و تعللی در امدادرسانی وجود ندارد و بعد نیازهای اولیه مردم را تامین کنند./خبرآنلاین
 
تکذیب شایعه حذف بازیگر زن ترکیه‌ای
 
مهرداد فرید می‌گوید: فیلم جن زیبا با حضور نورگل یشیل‌چای بازیگر ترکیه‌ای ساخته شده و به نمایش درخواهد آمد و امکان تغییر بازیگر وجود ندارد.مهرداد فرید (تهیه‌کننده فیلم سینمایی جن زیبا) در توضیح دستور وزارت ارشاد برای تغییر بازیگر زن اصلی این فیلم گفت: فیلمبرداری فیلم به‌صورت کامل انجام شده و هم اکنون فیلم در مراحل فنی قرار دارد. به هیچ عنوان هم امکان تغییر بازیگر یا فیلمبرداری مجدد با بازیگر جدید وجود ندارد. بعد از آماده شدن فیلم برای دریافت پروانه نمایش و همچنین حضور آن در جشنواره فیلم فجر اقدام خواهد شد.مهرداد فرید (تهیه‌کننده فیلم سینمایی جن زیبا) در توضیح دستور وزارت ارشاد برای تغییر بازیگر زن اصلی این فیلم گفت: فیلمبرداری فیلم به‌صورت کامل انجام شده و هم اکنون فیلم در مراحل فنی قرار دارد. به هیچ عنوان هم امکان تغییر بازیگر یا فیلمبرداری مجدد با بازیگر جدید وجود ندارد. بعد از آماده شدن فیلم برای دریافت پروانه نمایش و همچنین حضور آن در جشنواره فیلم فجر اقدام خواهد شد./ایلنا
 
پویش وکلا برای شکایت رایگان از مسکن مهر کرمانشاه
 
نامه‌نیوز در گزارشی از پویش وکلا برای طرح شکایت زلزله‌زده‌های کرامانشاه از سازندگان مسکن مهر خبر داد و در بخشی از این گزارش نوشت: نکته اینجا است که شکایت و پیگیری آن حتی اگر طرف دعوی دولت قبل نباشد و امید بیشتری برای رسیدن به نتیجه وجود داشته باشد به کلی هزینه و زمان نیاز دارد. خبر خوب است که وکلای دادگستری با راه انداختن پویشی مشکل هزینه طرح شکایت را حل کرده اند. مصطفي ترك‌همداني وكيل دادگستري كه وكالت پرونده‌هايي چون شيرهاي آلوده به پالم را نيز برعهده داشته است در گفت و گویی ضمن تشريح روند پيگيري قضايي اين ماجرا از راه افتادن پويشي برای پیگیری رایگان پرونده شاکیان از مسکن مهر خبر داده و گفته است: « همكاران ما گرچه توانايي اقدامات خدماتي به زلزله‌زدگان را ندارند اما بر اساس اين پويش اعلام كرده‌اند وكالت كساني كه خانه‌هايشان را از دست داده‌اند به ويژه كساني كه در خانه‌هاي معروف به مسكن مهر ساكن بودند را به صورت رايگان مي‌پذيرند تا بار حقوقي كه از اين بابت متحمل مي‌شوند كم شود».
 
مصباحی مقدم : بين رئيسي و لاريجاني تفاوتي نيست
 
غلامرضا مصباحی‌مقدم در گفت‌وگویی درخصوص دولت بعد از روحانی گفت: به نظر من ما نباید جریان اصولگرا را به راست رادیکال و جریان اصلاح‌طلب را به چپ رادیکال تقسیم کنیم و سپس به دنبال روی کار آمدن یک دولت میانه‌رو باشیم. برخی عنوان می‌کنند آقای لاریجانی قصد دارد رویکرد اعتدالی را در کشور ادامه بدهد. با این‌همه، اگر آقای لاریجانی در سال1400 به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شود، ما با یک دولت صددرصد اصولگرا مواجه خواهیم بود و نه میانه‌رو. آقای لاریجانی هیچ‌گاه دارای مواضع اصلاح‌طلبانه نبوده و اگر در مقاطعی نزدیکی‌ها و قرابت‌هایی با جریان اصلاحات داشته است به اندازه‌ای نبوده که بتوان ایشان را یک چهره نزدیک به جریان اصلاحات معرفی کرد. اگر اصلاح‌طلبان از آقای روحانی به عنوان یک شخصیت اصولگرا حمایت کردند، به دلیل مواضعی بوده که ایشان اتخاذ می‌کردند و به همین دلیل نیز اصلاح‌طلبان با حمایت از ایشان به آینده امیدوار شدند. این در حالی است که آقای لاریجانی تاکنون چنین مواضعی را اتخاذ نکرده است. در نتیجه اگر در سال1400 آقای لاریجانی یا آقای رئیسی، رئیس‌جمهور کشور شوند، هر دو اصولگرا هستند و من تفاوت جدی بین رویکرد این دو نفر مشاهده نمی‌کنم. البته تجربه مدیریتی بیشتر آقای لاریجانی را نسبت به آقای رئیسی نمی‌توان نادیده گرفت. هرچند احتمال حمایت اصلاح‌طلبان از یک گزینه معتدل اصولگرا مانند آقای لاریجانی نیز وجود دارد.
 
افشاگری وال‌استریت ژورنال از وضعیت شاهزادگان بازداشتی

سایت میدل ایست آی به نقل از منابع پزشکی اعلام کرد، شش شاهزاده بازداشت شده در عربستان از جمله شاهزاده متعب بن عبدالله طی ۲۴ ساعت بعد از بازداشت و بازجویی در ریاض به بیمارستان منتقل شده‌اند. وضعیت سلامتی یکی از شاهزادگان به حدی وخیم شده که به بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های ریاض منتقل شده است. این منابع افزودند، کارمندان بیمارستان به آنها گفتند که شاهزادگان در نتیجه تلاش برای خودکشی به بیمارستان منتقل شده‌اند./ایسنا

انتقاد تند اصلاحطلبان از بست نشینی احمدی نژادی ها

الحمدالله، نقاب دولت خدمتگزار هم افتاد و عیان شد که دولتمردانش بیش از خیر عمومی به نفع شخصی‌ می‌اندیشند و مردم را وسیله‌ای می‌دانند برای فشار به نهاد‌های رسمی تا شاید از مهلکه‌ای که گریبانشان را گرفته، جان سالم به‌در ببرند.به‌راستی اگر این «شوی سیاسی» را اصلاح‌طلبان یا هر جناح سیاسی دیگری به‌راه انداخته بودند، رسانه‌های اصولگرا چه می‌کردند؟ آیا مثل حالا سکوت می‌کردند؟ بعید است آنان چنین اغماضی روا دارند. اصولگرایان به‌احتمال قوی، یک‌صدا با تمام قوا به برگزارکنندگان این شوی سیاسی حمله‌ور می‌شدند و اگر زورشان می‌رسید تا سقوط دولت هم پیش می‌رفتند؛ پس چرا حالا سکوت کرده‌اند؟/ شرق

افزایش یارانه دهک‌های پایین در دستور کار دولت و مجلس  

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که دولت و مجلس حذف یارانه دهک‌های بالا و افزایش یارانه دهک‌های پایین در بودجه ۹۷ را در دستور کار دارند. نماینده مردم لنگرود در مجلس تصریح کرد: همچنین می‌توان یارانه دهک‌های اول و دوم و افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی را قدری افزایش داد البته هنوز در این زمینه با دولت به جمع‌بندی نرسیده‌ایم اما امیدواریم تا پیش از ارائه لایحه بودجه به مجلس در این رابطه تصمیم مشترکی بگیریم./ ایسنا

استحکام مسکن‌های مهر تهران بررسی می‌شود

عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران:در پی نا ایمن بودن مسکن مهر سرپل ذهاب، مقرر شد تا به دستور وزیر مسکن، راه و شهرسازی ایمنی مسکن‌های مهر شهر تهران بررسی شود، چرا که بیش از 70 نفر از جانباختگان زلزله کرمانشاه در مسکن‌های مهر ساکن بوده اند./ ایرنا

وصیتنامه مفقود شده آیت الله هاشمی کجاست؟

«این سند مهم ‌اکنون معلوم نیست کجا و در دست چه کسی است. خانواده هاشمی از فاطمه که بی‌پروا سخن می‌گوید گرفته تا محسن که به گفته علیزاده‌ طباطبایی صلاح نمی‌داند هر حرفی بزند، هر یک به نحوی تایید می‌کنند که وصیتنامه‌ای در کار است و مشتاقند بدانند در آن چند برگ چه نوشته شده است. این وصیتنامه حتی اگر پر رمز و راز و حاوی اسرار مهم نظام هم نبوده باشد اکنون با گم‌ شدن یا پیدا نشدن خود، اهمیتی دوچندان یافته است.»/ اعتماد
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار