کیوی فروت طلایی سال ۹۲ از طریق کشت بذر و تلاقی ارقام بدست آمد و مورد توجه باغداران شمال ایران بخصوص باغداران مازندران قرار گرفت.
کد خبر: ۵۲۶۶۹۳
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۱ 19 November 2017
 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،  این روز ها فصل خزان برگ ریز درختان های هیرکانی در شمال ایران مازندران است ، اینجا زندگی متوقف نمی شود کشاورزان بعد از پشت سرگذاشتن تابستان گرم و  خشکسالی ها و کم ابی زمین های شالیزاری بالاخره روسپید از کشت شالیزارها قدم در پاییز گذاشتند ،فصل چیدن میوه های خوش آب و رنگ پاییزی از جمله نارنگی ،پرتقال ،خرمالو و کیوی ...
 
کیوی گیاه بومی جنوب چین و میوه ملی جمهوری خلق چین است و میوه آن تخم مرغی شکل به اندازه یک تخم مرغ بزرگ و پوست آن قهوه‌ای رنگ و گوشت آن سبز کمرنگ است.
 
این گیاه در ابتدای قرن بیستم به نیوزیلند برده شد و در آنجا به صورت تجاری کشت شد، اما نام آن از نام گونه‌ای پرنده زیبا که در نیوزیلند پرنده ملی بوده در دهه شصت میلادی به این میوه داده شده رایج شده است.
 
در سال ۱۳۴۷ یک نهال نر و یک نهال ماده کیوی توسط مرحوم مهندس پناهی که تحصیل کرده فرانسه بود و به عنوان سوغات این مسافرت به ایران آورده بود در اسفندماه همان سال در رامسر کاشته شد.
 
با بررسی این دو نهال که از اسفند ۴۷ تا دی‌ماه ۵۰ صورت گرفت، این دو نهال بسیار مقاومت قابل توجهی از خود نشان دادند و برودت ۷ درجه زیر صفر نیز هیچ‌گونه خسارتی به آن‌ها وارد نیاورد و نتیجه این بررسی سبب شد که از موسسه اصلاح و تهیه نهال، بذر تقاضا شود که پنج رقم ماده و دو رقم نر کیوی فروت از کشور‌های فرانسه و ایتالیا وارد ایران شود تا در مناطق مستعد کشور کشت شود.
 
پس از بررسی‌های دقیق همه جانبه گزارش نهایی کیوی فروت در شمال ایران تقدیم موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر شد و اعلام شد که کیوی فروت فقط می‌تواند در شمال ایران از آستارا تا گرگان و مورد کشت و بهره‌برداری قرار گیرد.
 
این طرح پیش از پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شد و تا رسیدن به نتیجه مطلوب حدود ۱۱ سال زمان برد تا تمام مشکلات مصرف این میوه جدید حل شود.
 
با آغاز پیروزی انقلاب اسلامی و پیش آمدن اولویت‌های کشت محصولات راهبردی که بیشتر جنبه غذایی داشتند نظیر غلات، ذرت، علوفه، گوشت و دانه‌های روغنی، محصول کیوی در رتبه‌های بعدی قرار گرفت.
 
از سال ۹۲ کیوی فروت طلایی که از طریق کشت بذر و تلاقی ارقام بدست آمد، مورد توجه باغداران شمال ایران بخصوص باغداران مازندران قرار گرفته است.
 
مازندران قطب تولید کیوی کشور / صادرات کیوی مازندران به اروپا
افزایش باغ‌های کیوی به جای مرکبات در شهر‌های غربی مازندران
 
۶ هزار و ۵۰۰ مترمربع از باغ‌های مازندران کیوی پرورش داده شده و ۸۰ درصد تولید کیوی کشور مختص مازندران است.
 
ایزد پناه کارشناس مسئول میوه‌های نیمه گرم سیری سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: ۶ هزار و ۵۰۰ مترمربع از باغ‌های مازندران را کیوی تشکیل داده است، گفت: ارزش اقتصادی این سطح کیوی ۲۰۰ میلیارد تومان است.
 
وی افزود: محصول کیوی بیشتر در شهر‌های غرب مازندران شامل عباس آباد، تنکابن، رامسر، چالوس و نوشهر م. برداشت می‌شود.
 
کارشناس مسئول میوه‌های نیمه گرم سیری سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه میزان صادرات کیوی حدود ۱۰ درصد است، گفت: میزان تولید کیوی در مازندران ۲۰۰ هزار تن است و برداشت این میوه از آبان ماه شروع می‌شود.
 
مازندران قطب تولید کیوی کشور / صادرات کیوی مازندران به اروپا
درآمد میلیاردی باغداران کیوی در مازندران
 
یکی از باغداران نوشهری در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، می‌گوید: در صورت ایجاد صنایع جنبی و تبدیلی، اشتغالزایی برای فازغ التحصیلان دانشگاهی رشته کشاورزی در منطقه افزایش می‌یابد.
 
یکی از باغداران عباس آباد که ۱۰ سالی است باغ کیوی دارد ، می‌گوید: بسته بندی و دانه بندی، تولید کنستانتره، اسانس، چیپس میوه و تهیه بخش اعظمی از مواد خام و اولیه دارویی و بهداشتی از جمله صنایع جنبی و فرآوری این تولید کشاورزی است که درصورت آمدن صنایع مرتبط درامد کشاورزان افزایش خواهد یافت.
 
یکی دیگر از کشاورزان عباس آباد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، می گوید : توسعه صنایع تکمیلی و تبدیلی کیوی در این شهرستان با توجه به رونق کشت این محصول، ضروری است و باید با ایجاد زنجیره فراوری آن، زمینه اشتغال و درآمدزایی بیشتر در این منطقه فراهم شود.
 
مازندران قطب تولید کیوی کشور / صادرات کیوی مازندران به اروپا
 
۱۰ واحد سردخانه فعال مازندران آماده برای ذخیره سازی محصول کیوی
 
ابوالحسنی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان عباس آباد گفت: برداشت کیوی ازهزار و ۵۶۴ هکتار باغ این شهرستان اغاز شده است.
 
وی افزود: پیش بینی می‌شود با توجه به شرایط آب و هوایی مناسب ۵۵ هزار تن میوه کیوی از باغ‌های کلارآباد، سلمانشهر و عباس آباد برداشت و به بازار مصرف عرضه شود.
 
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان عباس آباد گفت: ۱۰ واحد سردخانه فعال با ظرفیت تقریبی ۲۶ هزار و ۵۰۰ تن در شهرستان عباس آباد آمادگی ذخیره سازی محصول کیوی را دارد.
 
ابوالحسنی افزود: متوسطه میزان تولید کیوی در باغ‌های عباس اباد در هر هکتار ۳۵ تن است که دو هزار و ۴۷۷ تن کیوی به ارزش ۲۴۰۰ دلار پارسال به کشور‌های ترکیه، هند، حوزه خلیج فارس، به ویژه امارات عربی متحده و آسیای میانه صادر شد.
 
سیدی کارشناس باغبانی اداره جهاد کشاورزی شهرستان عباس آباد توصیه کرد با حمایت دولت در تولید و صادرات کیوی و حفظ تعادل قیمت میان عرضه و تقاضا آن، این میوه می‌تواند همچون مرکبات در سبد خانوار‌ها قرار گیرد.
 
مازندران قطب تولید کیوی کشور / صادرات کیوی مازندران به اروپا
رونق کشت کیوی در شهرهای غربی مازندران  
 
محصول کیوی بیشتر در شهر‌های غرب مازندران شامل عباس آباد، نوشهر، رامسر، چالوس و تنکابن برداشت می‌شود.
 
یک باغدار تنکابنی درباره آخرین وضعیت کیوی در گفتگو با در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، می‌گوید: تولید کیوی یکی از رایج‌ترین محصولات بین باغداران این منطقه است و اگر ماندگاری شرایط آب و هوایی به همین شکل ادامه یابد شاهد تولید محصولی با کیفیت خواهیم بود.
 
وی بیان اینکه بعید می‌دانم امسال با افزایش کمی در تولید کیوی مواجه باشیم، می‌گوید: برف سنگین سال گذشته موجب شکسته شدن بسیاری از شاخه‌های این گیاه در باغ‌های منطقه شد و این مسئله مسلما در میزان تولید امسال تاثیر زیادی خواهد گذاشت.
 
مازندران قطب تولید کیوی کشور / صادرات کیوی مازندران به اروپا
 
باغدار دیگر تنکابنی در حین چیدن کیوی‌های خوش و آب رنگ باغش در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، می‌گوید: برف و سرمای شدید سال گذشته که منجر به یخ زدگی کیوی شد، خسارت‌ها زیادی را به باغداران تحمیل کرد و اگر حمایت‌های دولت در خرید این محصولات نبود اکنون وضعیت باغداران به مراتب سخت‌تر بود.
 
این باغدار به شروع زودهنگام دلالان برای خرید این محصول اشاره کرد و بیان داشت: هنوز تا تکمیل شدن قند این محصول و زمان برداشت فرصت باقی است، اما برخی سودجویان از هم اکنون در حال خرید و برداشت آن هستند که به نظرم کاری غیر قانونی است.
 
وی خواستار نظارت بیشتر دستگاه‌های اجرایی متولی در این زمینه شد.
 
مازندران قطب تولید کیوی کشور / صادرات کیوی مازندران به اروپا
 معرفی کیوی تنکابن به عنوان برند جهانی
 
عقیل استادی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تنکابن خواستار معرفی کیوی این شهرستان به عنوان یک برند جهانی شد.
 
وی یکی از مهمترین عوامل ضعف در عرصه صادرات کیوی را عملکرد انفرادی و عدم توجه به منفعت عمومی برشمرد.
 
استادی با بیان اینکه برندسازی کیوی با شعار صورت نمی‌گیرد، گفت: نتیجه این رفتار، عقب ماندن در عرصه رقابت جهانی است.
 
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تنکابن افزود: هم اکنون ارتباط خوبی با ترکیه، روسیه و اروپا داریم که باید از این موقعیت بیشترین استفاده را برای رشد صادرات این محصول داشته باشیم.
 
وی پیش بینی تولید کیوی این شهرستان را حدود ۷۰ هزار تن اعلام کرد.
 
سردخانه داران و صادرکنندگان کیوی در مازندران نیز، علت اصلی کاهش صادرات این محصول را هزینه ترانزیت وعدم هماهنگی نرخ گمرکی عنوان کردند.
 
مازندران قطب تولید کیوی کشور / صادرات کیوی مازندران به اروپا
صادرات کیوی مازندران به اروپا
 
 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،  دلاور حیدرپور رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه امسال کشش صادرات کیوی بیشتر از سال گذشته است، گفت: در حال حاضر این محصول با قیمت ۲ هزار تومان از باغداران خریداری می‌شود.
 
وی با بیان اینکه امسال تولید کیوی در استان ۱۸۰ تا ۱۹۰ هزار تن پیش‌بینی شده است، افزود: یک شرکت اروپایی سفارش محصول کیوی را به میزان ۲ هزار تن داده است.
 
مازندران قطب تولید کیوی کشور / صادرات کیوی مازندران به اروپا
 
کارشناسان تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز می‌گویند: کیوی سرشار از ویتامین c. آنتی اکسیدان زیاد است و خطر ابتلا به بیماری‌های سرطان ها، قلبی و عروقی را کاهش می‌دهد.
 
مهم‌ترین دغدغه سازمان جهاد کشاورزی مازندران در کنار اصلاح شیوه‌های کاشت، تولید محصولات زراعی و باغی، انتقال شیوه‌های نوین کاشت، داشت و برداشت به کشاورزان و باغداران، افزایش بهره‌وری و صرفه اقتصادی تولیدکنندگان است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار