مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران از ثبت ۸۰ وقف جدید در سال جاری در استان خبر داد و گفت: ۱۴ هزار موقوفه در استان وجود دارد.
کد خبر: ۵۲۶۹۲۱
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۵ 20 November 2017
به گزارش تابناک : حجت‌الاسلام ابراهیم حیدری‌جناسمی با بیان اینکه استان مازندران از یک‌هزار و ۳۶۱ امامزاده میزبانی می کند، اظهار داشت: ۱۴ هزار موقوفه و ۱۹۱ هزار رقبه در استان وجود دارد که همه بیان کننده دین‌داری دین‌مداری مردم استان مازندران است و برخی از شهرستان ها از ۶۰ تا ۷۵ درصد موقوفات با نیت عزاداری و تعزیه داری برای امام حسین (ع) در ماه محرم و صفر است.

وی افزود: موقوفات دیگری مرتبط با بیمارستان، خیرات و مبرات نیز در استان وجود دارد و حدود ۸۰ وقف جدید در سال جاری در مازندران ثبت شد اما امروز به وقف هایی که منفعتی و دارای درآمد باشد نیاز داریم تا مشکلات جامعه برطرف شود.

وی اظهار داشت: نقشه موقوفات استان با اداره ثبت و اداره اوقاف تطابق دارد و تمامی موقوفات استان دارای سابقه ثبتی و وقف‌نامه است و مراجع تقلید و علما بر این تاکید دارند که هرکسی در مِلک موقوفه بنشیند و سهم وقف را پرداخت نکند اعمال انجام داده در آن دارای اشکال است و متصرف باید سهم وقف را بپردازد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران ادامه داد: بسیاری از املاک اوقاف ششدانگ وقف نیستند و از چند سیر تا چند دانگ وقف هم داریم که دارنده ملک می تواند اقدام به خرید و فروش آن کند اما پذیره انتقال آن را باید بپردازد و متصرف بعدی اقدام به بستن قرارداد اجاره کند.

حجت الاسلام حیدری افزود: پذیره نقل و انتقال موقوفه طبق قانون انجام می شود و اجاره نامه ای که با مستاجران بسته می شود ۳ ساله است و سرقفلی املاک وقفی به قیمت روز قابل واگذاری و قابل وراثت است و اوقاف طبق قانون پذیره آن را دریافت می کند اما این خرید و فروش هیچ‌گاه موقوفه را از حالت وقفیت خارج نمی کند چون اصل ملک وقف است.

وی گفت: بسیاری از املاک وقفی از قدیم باقی مانده که برخی از این املاک مخروبه شده است و اوقاف اقدام به سرمایه گذاری در آن می کند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران یادآور شد: ۲۷ پروژه عمرانی سرمایه‌گذاری موقوفات توسط اوقاف در مازندران در حال اجرا است و بر اساس نیت واقف اجرا می شود و اجرای امینانه نیت واقف وظیفه اوقاف است و اوقاف فقط طبق وقف نامه اقدام به اجرای نیت می کند.




منبع : شهرفردا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار