رییس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران گفت: «دولت باید مراقبت کند با توجه به امکاناتی که در تنظیم بازار دارد، مصالح ملی را در نظر بگیرد و نرخ ارز را مصلحتی تعیین کند.»
کد خبر: ۵۲۷۹۹۵
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۱ 22 November 2017
به گزارش تابناک : محسن بهرامی‌ارض‌اقدس با اشاره به نوسانات نرخ ارز، اظهار داشت: «موضوع ارز از جهات مختلف حایز اهمیت است و در اقتصاد ملی نقش لنگری دارد؛ در واردات، صادرات، تولید، اشتغال و سرمایه‌گذاری اثرگذار است.»
وی افزود: «به دلیل این‌که سهم اصلی تنظیم بازار ارز با دولت است و از محل درآمدهای ناشی از فروش نفت و تبدیل ارز نفتی به ریال، تامین بودجه ریالی صورت می‌گیرد، بنابراین دخالت دولت در بازار ارز یک امر الزامی از جهات مختلف است و به طور طبیعی این دخالت تاثیر اصلی و جدی در تنظیم بازار ارز را دارد.»
رییس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران با بیان این‌که نظام ارزی ما، نظام ارزی شناور و مدیریت شده است، تصریح کرد: «نرخ ارز از روش‌های متفاوتی به دست می‌آید. یک راه این است که از قدرت برابری خرید محاسبه کنند. یک راه هم این است که ببینیم سبد ارزی کشور بیشتر متمایل به چه ارزی است و شرکای تجاری کشور چه کشورهایی هستند و صادرات و واردات با چه نرخی صورت می‌گیرند. از سوی دیگر، تحت‌تاثیر نرخ برابری ارزهای جهانروا با یکدیگر است. در بازارهای جهانی دلار، ریال، ین، یوان، لیر و... با یکدیگر نرخ برابری دارند که آن نیز می‌تواند روی سبد ارزی ما موثر باشد.»
نباید دچار شوک درمانی شویم
بهرامی‌ارض‌اقدس عنوان کرد: «من اسم این را نرخ مصلحتی برای اقتصاد گذاشتم؛ به‌گونه‌ای که ما نباید دچار شوک‌درمانی شویم. یعنی یک‌دفعه بگوییم نرخ دلار 6 هزار تومان است و یا یک‌دفعه به این اعتقاد داشته باشیم که نرخ دلار باید کاهش پیدا کند تا پول ملی تقویت شود. هیچ‌کدام از این‌ها نرخ‌های درستی نیستند.»
وی متذکر شد: «با توجه به این‌که امروز عزم ملی برای صادرات وجود دارد، صادرات غیرنفتی یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های کشور است. حمایت از تولید داخلی، مبارزه با قاچاق کالا و سرمایه‌گذاری نیز موضوع مهمی است. ما باید اقتصاد را پیش‌بینی‌پذیر کنیم. یعنی ما باید بدانیم برنامه آینده برای ارز چیست تا سرمایه‌گذار بداند اگر در داخل سرمایه‌گذاری می‌کند، 2 سال دیگر محصول خود را با چه نرخی می‌تواند بفروشد.»
رییس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: «همه این‌ها مستلزم این است که نظام ارزی پیش‌بینی‌پذیری داشته باشیم که همه بخش‌های اقتصاد مورد حمایت منطقی قرار گیرد.»
بهرامی‌ارض‌اقدس ادامه داد: «نرخ ارز به هرحال در بودجه ریالی دولت تاثیر جدی دارد. یعنی اگر نرخ ارز کاهش یابد، بودجه با کسری مواجه می‌شود و کسری بودجه نیز تورم به دنبال دارد. تورم نیز در دور بعدی، تولید را گرفتار می‌کند. همه این‌ها دست به دست هم می‌دهد که با مصلحت‌اندیشی، نرخ ارز را در بازه منطقی مدیریت کنیم.»
نرخ ارز واقعی چه رقمی است؟
وی در پاسخ به این پرسش که نرخ ارز واقعی در بازار چه رقمی است؟ گفت: «نرخ ارز واقعی حاصل از حذف ارز نفتی از بازار است. روزی که ما بدون عرضه بازارساز که بانک مرکزی است، نرخ ارز را تابعی از عرضه و تقاضا کنیم، یعنی درآمدهای صادرات غیرنفتی در بازار ارز عرضه شود، نرخ واقعی ارز را خواهیم دید. اما تا آن روز خیلی فاصله داریم.»
رییس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: «شما می‌دانید نیاز وارداتی کشور حدود 60 میلیارد دلار است و بخشی از این‌ها کالای اساسی و مواد اولیه است. درصد بالایی از کالاهای وارداتی، کالای سرمایه‌ای و واسطه‌ای است که به طور مستقیم در تولید نقش دارند. اگر قرار باشد نرخ ارز تابع عرضه و تقاضا شود، باید ببینیم تکلیف این کالاها چه خواهد شد؟ اما و اگرهای زیادی وجود دارد.»
بهرامی‌ارض‌اقدس عنوان کرد: «ما باید به تدریج وابستگی کشور را از درآمدهای نفتی کم کنیم و امور جاری کشور را به درآمدهای مالیاتی بسپاریم. لازمه این کار این است که به حدی تولید افزایش یابد که با درآمدهایی که از تولیدکنندگان از طریق مالیات و عوارض دریافت می‌کنیم، کشور را بتوانیم اداره کنیم. آن زمان نیاز به ارز نفتی نداریم و در این زمان می‌توان قیمت ارز را واقعی کرد. البته به پیش‌نیازهای دیگری همچون اصلاح ساختار نظام بانکی، جذب سرمایه‌گذاری خارجی، توسعه روابط با بانک‌های خارجی، کاهش نرخ تورم و... نیاز است.»
وی خاطرنشان کرد: «دولت باید مراقبت کند با توجه به امکاناتی که در تنظیم بازار دارد، مصالح ملی را در نظر بگیرد و نرخ ارز را مصلحتی تعیین کند.»






منبع : خبرآنلاین 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار