طبیعت گردی بویژه تماشای پرندگان در فصل پائیز و زمستان به عنوان یک فرصت نادر گردشگری این روزها برای صدها هزار بال پرنده ای که به اغوش طبیعت مازندران پناه اوردند ، می تواند چتر امنی پهن کند.
کد خبر: ۵۳۴۵۱۴
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۵ 05 December 2017
به گزارش تابناک : شرایط مساعد آب و هوایی مازندران در فصول سرد سال باعث شد تا هر ساله در این برهه زمانی بیشتر از یک میلیون قطعه انواع پرندگان از 80 گونه ، تالاب ها و آب بندان های مازندران بویژه میانکاله ، سرخرود و ازباران فریدونکنار را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب بکنند. 
اردک ها ، مرغابی ها ، غازها ، فلامینگوها ، حواصیل ، تک درنای سیبری ، غاز پیشانی سفید و عروس غاز تعدادی از 80 نوع پرنده زمستان گذری هستند که به مازندران می آیند که حضورشان صحنه های زیبایی را برای دیدن و بازدید علاقمندان به پرنده نگری فراهم می کند . 
به اعتقاد کارشناسان و مسئولان حوزه محیط زیست و گردشگری افزایش دانش زیست محیطی در این سالها باعث شده تا پرنده دوستان به عنوان حامیان و مدافعان محیط زیست در مقابل شکارپرندگان دست به اگاه سازی عمومی بپردازند و همین اینکه جامعه محلی نیز از این گردشگران دوستدار طبیعت سود ببرند. 
عباس مهدوی از کارشناسان و فعالان حوزه گردشگری مازندران علاوه بر مساله زیست محیطی از پرنده نگری به عنوان گردشگری نوین و یک ظرفیت اقتصادی درآمدزا نیز نام برد و گفت : سالانه 15 میلیارد دلارمیزان درآمدی است که از محل پرنده نگری کشورهای مختلف از گردشگران کسب می کنند . 
وی افزود : با وجود حضور سه میلیون قطعه پرنده در انگلستان ، اما برای دیدن پرندگان افراد زیادی در این کشور و یا از کشورهای دیگر به محل های مورد نظر می آیند که از این زیبایی ها استفاده کنند . 
این کارشناس حوزه گردشگری در مازندران ادامه داد : در این کشورها برای استفاده مردم از ظرفیت پرنده نگری زیر ساخت هایی با رعایت نکات زیست محیطی و کاهش خطرات و آسیب ها برای مردم فراهم شده است . 
وی مشخص کردن مسیر برای تردد خودروها تا بدان اندازه ای که به آرامش پرندگان و محیط زیست خسارت نزند ، استقرار برج ها و نیز تعبیه دوربین های مخصوص در نزدیکی تالاب و آب بندان ها را از دیگر امکانات برای دیدن پرندگان در کشورهای دیگر ذکر کرد . 
مهدوی وضعیت دیدن پرندگان در مازندران را به مثابه طبیعت گردی 'سیزده بدری ' توصیف کرد ، گفت : ورود با خودرو به قلمرو پرندگان مهاجر که منجر به برهم زدن آرامش آنها می شود و نیز دادن انواع غذاها آسیب زننده است . 
وی از پرنده نگری به عنوان گردشگری مسئولانه نام برد و ادامه داد : می توان با استفاده از ظرفیت های بومی و محلی موجود در منطقه همچون خانه های محلی از این فرصت استفاده کرد . 
*** دیدن زیبایی پرندگان جایگزین شکار 
رئیس حیات وحش اداره کل محیط زیست مازندران به خبرنگار ایرنا گفت که پرنده نگری فعالیت اکوتوریسم است که اجرای آن با مقوله های گردشگری و محیط زیست عجین شده است . 
کوروس ربیعی پرنده نگری را مثبت ذکر کرد ، گفت : چرا که اجرای درست و مطابق با موازین حفاظت محیط زیست می تواند علاوه بر افزایش دانش زیست محیطی افراد ، جایگزین اقدام های مخرب نیز شود . 
وی ازکشتار پرندگان مهاجر و یدک کشیدن عنوان قتلگاه پرندگان را در شان و لایق مازندران ندانست و افزود: حتی پرنده نگری نیز می تواند در کاهش این نوع بدرفتاری نسبت به پرندگان تاثیر بگذارد . 
ربیعی اضافه کرد : به طوریکه در بسیاری از کشورهای دنیا همین پرنده نگرها خود به یک حامی مدافع محیط زیست و پرندگان مبدل شده اند . 
وی که میانکاله و فریدونکنار را مهمترین تالاب های کشور و منطقه برشمرد ، ادامه داد : شرایط آب و هوایی مساعد استان باعث می شود تا از اوایل پاییز هر سال پرندگان زمستان گذر انواع اردک ها ، مرغابی ها ، غازها ، فلامینگوها ، حواصیل ، تک درنای سیبری ، غاز پیشانی سفید و عروس غاز به استان بیایند . 
ربیعی از پرنده نگری به عنوان اقتصاد سبزی نام برد که در کنار درآمدزایی برای مازندران می تواند زمینه آشنایی افراد و جوامع با محیط زیست را فراهم بکند . 
*** چراغ سبز محیط زیست به پرنده نگری 
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران با قبول اینکه برای دیدن پرندگان در این استان اقدام و کار خاصی تاکنون صورت نگرفته است ، گفت که راه اندازی این شاخه از گردشگری به 2 اداره کل میراث فرهنگی و محیط زیست بر می گردد . 
مهران حسنی افزود : هرچند برخی آژانس های مسافرتی با برگزاری تور برای بردن گردشگران و مسافران به تالاب ها و آب بندان ها همچون میانکاله و ازباران برای دیدن پرنده اقدام می کنند اما تداوم آن به همراهی و هماهنگی بیشتر نیازمند است . 
وی ادامه داد : اخیرا اقداماتی برای شناسایی ظرفیت های مغفول اکوتوریسم در مازندران کلید خورده است که پرنده نگری نیز جزیی از آن می باشد و در حال حاضر با هماهنگی های صورت گرفته به دنبال پیاده کردن برنامه های پرنده نگری به صورت مسئولانه در قبال محیط زیست هستیم تا ضربه ای به این بخش از محیط زیست وارد نشود . 
وی از تیم مطالعات شناسایی ظرفیت های اکوتوریسم مازندران که پرنده نگری نیز بخشی از آن است ، خبرداد و افزود : این تیم قرار است ظرفیت های گردشگری موجود در طبیعت را شناسایی بکند تا براساس آن برنامه ریزی ها صورت بگیرد . 
*** ورود مراکز تحقیقاتی برای کمک به حال پرندگان مهاجر 
در این میان برای برنامه ریزی اصولی و اساسی برای کمک به پاره ای مشکلات و معضلاتی که گریبانگیر مازندران است برخی مراکز علمی و تحقیقاتی پای کار شدند که جهاد دانشگاهی از آن جمله مراکزی است که اخیرا آمادگی خود را برای این مهم اعلام کرده است . 
سرپرست جهاد دانشگاهی مازندران از ایجاد مرکز مطالعات اقتصاد و صنعت به یکی از چهار محور برنامه های این نهاد همسو با سیاست های استانی مبنی بر توسعه پایدار خبرداد . 
واحد عبداللهیان از وجود آب بندان های متعدد در مازندران به عنوان یکی از بسترهای مناسب برای توسعه گردشگری و کسب در آمد در این استان نام برد و افزود : در تعریف اقتصادی کردن آب بندان ها به دنبال استفاده از این فرصت برای درآمدزایی به همراه رونق گردشگری هستیم که پرنده نگری از آن جمله است .
به گفته عبداللهیان شکار پرندگان مهاجر زمستان گذر باعث شده تا مازندران در افکار عمومی به عنوان قتلگاه و کشتارگاه این پرندگان مطرح شود اما می توان راهکارهایی برای استفاده از ظرفیت پرندگان مهاجر هم برای حفظ ان ، محیط زیست و نیز گردشگری داشته باشیم . 
هر چند امارهای دقیقی از میزان شکار پرندگان مهاجر دراستان مازندران وجود ندارد اما به صورت تخمینی ان را حدود 300 هزار بال در سال براورد می کنند.
در سالهای اخیر با افزایش اگاهیهای زیست محیطی مردم محلی ، گردشگران و نیز بیماری انفلونزای پرندگان باعث شده تا رغبت شکار و نیز مصرف گوشت پرندگان کاهش یابد که خود عامل مهم در کاهش شکار این مهمانان طبیعت مازندران باشد.






منبع : ایرنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار