سرگئی لاوروف در کنفرانس مطبوعاتی پایان نشست خزر گفت که کشورهای ساحلی خزر در مورد تمام مسائل باقی مانده کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر به توافق رسیده و متن آن آماده شده است.
کد خبر: ۵۳۴۶۸۱
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۷ 06 December 2017
به گزارش تابناک : لاوروف روز سه شنبه در کنفرانس مطبوعاتی در مسکو گفت: تمام مسائل دستور کار نشست جاری دریای خزر را مورد بررسی قرار دادیم. در اجلاس امروز بر تنظیم کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر توجه خاص شد. با خرسندی خاطرنشان می کنم که راه حل هایی را برای مسائل کلیدی باقی مانده مربوط به تنظیم این سند دست یافتیم. این سند آماده شده است.

وی افزود: در آینده نزدیک، متن این سند مورد ویرایش قرار می گیرد و به زبان های ملی کشورهای ساحلی ترجمه و برای امضا آماده خواهد شد.

نشست روز سه شنبه هفتمین اجلاس وزیران امورخارجه پنج کشور ساحلی دریای خزر شامل روسیه، ایران، جمهوری آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان بود و در مرکز توجه آنها کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر قرار داشت.
وزارت امورخارجه روسیه پیش از برگزاری نشست در بیانیه ای اعلام کرده بود: در این نشست در مسکو اسناد تنظیم کننده همکاری پنج کشور در دریای خزر در عرصه های مختلف همچون اقتصادی، حمل و نقل، دریانوردی نظامی، مبارزه با قاچاق کالا و ماهیگیری غیرقانونی، تامین امنیت کشتیرانی و سایر حوزه ها مورد بررسی قرار خواهد گرفت.وزارت امور خارجه روسیه خاطرنشان کرده بود که وزیران خارجه پنج کشور ساحلی خزر در نشست خود در مسکو درباره مسائل مهم منطقه ای و بین المللی گفت وگو می کنند و هدف اصلی فراهم آوردن مقدمات اجلاس سران پنج کشور ساحلی در قزاقستان است.

دریای خزر افزون بر موقعیت حساس راهبردی و ارتباطی بین کشورهای ساحلی و همچنین زیست محیطی به عنوان بزرگترین دریاچه کره زمین که بیش از ۱۲۰۰ کیلومتر طول و ۳۲۰ کیلومتر پهنا دارد؛ بر پایه پژوهش های انجام شده حدود ۵۰ میلیارد بشکه نفت و ۲۵۷تریلیون فوت مکعب گاز طبیعی دارد. پنج کشور حاشیه دریای خزر چارچوب کنوانسیون حفاظت از محیط زیست دریایی این منطقه را در نوامبر ۲۰۰۳ ( ۱۳۸۲ ) امضا کردند.

روسیه و قزاقستان به عنوان دو کشور بخش شمالی این دریا، در ژوئیه ۱۹۹۸ توافقنامه تعیین حدود در بستر شمالی دریای خزر را به منظور بهره برداری از ذخایر این دریا امضا کردند و در سال ۲۰۰۲ میلادی نیز این پروتکل را دوباره امضا کردند.

قزاقستان و جمهوری آذربایجان نیز در نوامبر ۲۰۰۱ و فوریه ۲۰۰۳ میلادی پروتکل تعیین حدود در بستر این دریا را امضا کردند و متعاقب آن سه کشور روسیه، قزاقستان و جمهوری آذربایجان در می ۲۰۰۳ میلادی در تعیین حدود بخش های مجاور دریای خزر به توافق رسیدند. نشست های پیشین سران کشورهای ساحلی دریای خزر در سال ۲۰۰۲ در عشق آباد، ۲۰۰۷ در تهران، ۲۰۱۰ در باکو و ۲۰۱۴ در آستاراخان برگزار شد و قرار است نشست ۲۰۱۷ نیز در آستانه قزاقستان برگزار شود.





منبع : ایرنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار