دکتر حیدر جانعلیزاده عضو شورای سیاست گذاری همایش فرهنگی ایران
دکتر حیدر جانعلیزاده معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه و عضو شورای سیاست گذاری همایش«گفت و گوهای فرهنگی ایران و آسیای مرکزی، قفقاز و ترکیه» به بیان ضرورت ها، اهداف و برنامه های فرهنگی این همایش بزرگ بین المللی پرداخت.
کد خبر: ۵۳۷۹۹۴
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۸ 13 December 2017
به گزارش تابناک مازندران،  دکتر حیدر جانعلیزاده معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه و عضو شورای سیاست گذاری همایش«گفت و گوهای فرهنگی ایران و آسیای مرکزی، قفقاز و ترکیه» در گفت و گویی در خصوص ضرورتهای برگزاری این همایش می توان به نکات چندی اشاره کرد:
 
بر اساس این گزارش، از همان آغاز مناسب است به نخستین واژه عنوان همایش و در حقیقت مغز و کلید واژه آن یعنی «گفتگو» توجه داشت که نه تنها در دین مبین اسلام، بلکه در علوم مختلف انسانی به اهمیت و تاثیر آن در سرنوشت جوامع بشری در هماره تاریخ اشاره فراوانی شده است. امروزه و در  منطقه پر آشوب ما موضوع «گفتگو» و نهادینه شدن فرهنگ آن در بین ملت ها و دولت ها – با توجه به اشتراکات بسیار و در عین حال هزاران ساله- یک ضرورت انکارناپذیر خواهد بود.  
 
  کلید واژه دوم ما «فرهنگ» است که البته به جا و به قافیه در عنوان همایش آمده است. گذشته تاریخی اثبات کرده است که اگر بخواهد بین جوامع گفتگو و تعاملاتی ایجاد شود و در عین حال بنیادین و دیرپا باشد، نیاز است از مدخل و از زبان فرهنگ بدان پرداخته شود. مزید بر این ورود به گفتگو از منظر فرهنگ، اثر مثبت دیگری نیز دارد و آن این که بی تردید سیاست و اقتصاد را تحت الشعاع خود قرار می دهد. این تاثیر به گونه ای است که به نظر می رسد اساسا بدون رویکرد فرهنگی، مقوله های دیگری چون سیاست و اقتصاد نمی تواند به درستی مسیر خود را در عرصه بین المللی طی نماید. از سوی دیگر، امروزه اثبات گردیده است که زبان سیاست در چند دهه اخیر مناسبات بسیاری از این کشورها را دچار چالش جدی ساخته است. حال به نظر می رسد زبان فرهنگ و تاکید بر  هزاران میراث مشترک ما با آسیای مرکزی، قفقاز و ترکیه می تواند مدخل بسیار مناسبی برای گفتگو و در نهایت تعاملات سیاسی و اقتصادی باشد.   
 
  در این میان و تحت تاثیر عوامل مختلف داخلی و خارجی از جمله پروژه ایران هراسی، سیاستهای امپریالیستی، ضعف در ارکان سیاسی و فرهنگی و...، مناسبات جمهوری اسلامی ایران را با کشورهای آسیاسی مرکزی، قفقاز و ترکیه در یک سده اخیر دچار تنزل کرده است. در صورتی که جغرافیای مورد اشاره به طور تاریخی و در طول گذشته هزاران ساله همواره در جغرافیای فرهنگی ایران تعریف می شده است. آداب و رسوم و حتی گاهی زبان مشترک بر این مساله مهر تایید می زند. لذا به نظر می رسد برای احیا و یا تقویت همکاری ها در این منطقه حائز اهمیت که همواره مطمع نظر امپریالیسم جهانی و دست نشاندگان منطقه ای آن بوده است، می بایست گفتگوی فرهنگی بین نخبگان و متفکران این کشورها طراحی و اجرا گردد که البته همایش مذکور در راستای تحقق این مهم گام بر می دارد.
 
   متعاقبا دانشگاه مازندران به عنوان دانشگاه مادر استان و با حدود نیم قرن تجربه با برخورداری از متخصصان در حوزه زبان و ادبیات فارسی، هنر و معماری، علم سیاست، علوم اجتماعی و تاریخ دارای ظرفیتها و پتانسیلهای مناسبی در عرصه نظریه پردازی و ارایه الگوی گفتگوی بین ملت ها و دولت هاست. لذا افتخار دارد به عنوان میزبان تعداد قابل توجهی از نخبگان و اندیشمندن این کشورها و در نهایت ایجاد دبیرخانه دایمی، سهم خود را به نحو احسن و در راستای تحقق این امر مهم ملی و بین المللی ایفاء نماید.   
 
دکتر جانعلیزاده در مورد برنامه های جانبی فرهنگی برای این همایش و از طرف کمیته فرهنگی گفت:
 
 برنامه خوبی را برای روز همایش یعنی 24 دی ماه سال جاری پیش بینی نموده و در حال فراهم سازی مقدمات آن است. اهم این برنامه ها عبارتند از: برگزاری نمایشگاه عکس از نمادهای ملی و در عین حال مورد احترام کشورهای شرکت کننده، تهیه کلیپی از جاذبه های فرهنگی-تاریخی کشورهای شرکت کننده، اجرای موسیقی ترکیبی جهت ایجاد گفتگو و احساس تاریخی مشترک، تهیه بسته فرهنگی جهت شرکت کنندگان و...

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار