پویش تشکل های مردم نهاد با عنوان ' نه به کشتار پرندگان ' در مازندران از امروز شنبه با عزیمت دهها تن از دوستداران محیط زیست و جوانان داوطلب به همراه خبرنگاران رسانه ها ، عکاسان و تصویربرداران به فریدونکنار کلید خورد .
کد خبر: ۵۳۹۰۸۹
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۸ 16 December 2017
به گزارش تابناک : قرار است در این اقدام همگانی ادامه دار که از سوی خانه سازمان های مردم نهاد مازندران و تشکل های زیست محیطی این استان برنامه ریزی شده ، با مردم محلی در باره تبعات شکار بی رویه پرندگان مهاجر گفت و گو شده و حلقه انسانی در یکی از تالاب های منطقه تشکیل شود. 
کشتار بی رویه پرندگان مهاجر به عنوان مهمانان زمستانی طبیعت مازندران از جمله تالاب بین المللی فریدونکنار در روزهای اخیر کام بسیاری از طبیعت دوستان را تلخ کرده بود.
تالاب بزرگ فریدونکنار به مساحت پنجهزار و 700 هکتار با مجموعه متنوعی از گیاهان و جانوران نادر آبزی در حال حاضر یکی از غنی ترین اکوسیستم های تالاب شمال ایران است که نادرترین پرندگان و به طور کل موجودات زنده را می شود در این تالاب زمستانی دید.
بر اساس آمارهای رسمی سالانه 1.5 میلیون بال پرنده زمستان گذران با 150 گونه به مازندران سفر می کنند که گفته می شود افزون بر 300 هزار بال هر ساله زیر تیغ شکار غیر مجاز و مجاز قرار می گیرند.
نسل بعضی از گونه های این پرندگان مانند درنای سفید سیبری به خاطر شکار بی رویه منقرض شده است و بعضی از گونه های دیگر هم در معرض انقراض قرار دارند.
یکی از دلایل شدت گرفتن شکار بی رویه پرندگان مهاجر در مازندران بویژه فریدونکنار وجود بازار خرید و فروش لاشه و زنده این پرندگان است که سبب شده است تا برخی از شکارچیان با سودجویی شیوه شکار سنتی را هم به کشتار دستجمعی تغییر دهند.
برپا کردن تور هوایی ، کرس و گذر از جمله شیوه های کشتار جمعی پرندگان است که در یکی دو دهه اخیر در منطقه باب شده و گسترش یافته در حالی که نسل قدیم ساکنان حاشیه تالاب های مازندران به شیوه ' دوما ' یا ' دوما چال ' در حد رفع نیاز پرندگان مهمان را شکار می کردند.
** سودجوئی و ناکامی یک طرح 
مقابله با شکار بی رویه پرندگان مهاجر در فریدونکنار به عنوان مهم ترین زیستگاه زمستانی این پرندگان در قالب طرح پنج ساله از سال 93 به اجرا در آمد و قرار بود در پایان دوره کتشار دستجمعی پایان یابد ولی حمایت های پیدا و پنهاد افراد صاحب نفوذ در سطح محلی 
، استانی و حتی ملی سبب شد تا نتیجه دهی این طرح بویژه با تشدید شکار در سال جاری زیر سئوال برود.
همچنین بر اساس این طرح قرار بود بازار پرنده فروشی فریدونکنار تعطیل و شکار پرندگان مهاجر توسط افراد محلی به شیوه دوما یا دوماچال ساماندهی شود.
بسیاری از کارشناسان محیط زیست و دوستداران طبیعت در مازندران با توجه به تشدید کشتار پرندگان مهاجر در دامگاههای پنجگانه فریدونکنار و تالاب های اطراف در سال جاری ، اعلام کردندکه عملا زنجیره ساماندهی وضعیت شکار در این منطقه قطع شده است .
وضعیت شکار بی رویه در دو ماه گذشته به گونه ای بوده که دستگیری صدها شکارچی غیرمجاز توسط محیط بانان در شهرهای مختلف مازندران نه تنها تاثیری نداشته ، بلکه با مانور کشتار بی رحمانه تر پرندگان مهمان توسط برخی از شکارچیان سودجو همراه شده است ، موضوعی که سبب شد تا تشکل های مردم نهاد به صورت یکپارچه وارد میدان شوند .
*** کمپینی با پیام صلح و دوستی برای پرندگان
مدیرعامل خانه سازمان های مردم نهاد مازندران امروز همزمان با آغاز پویش نه به کشتار پرندگان به خبرنگار ایرنا گفت : برای نخستین بار تمامی سازمان های مردم نهاد استان با زمینه های فعالیت متفاوت به یاری سمن های زیست محیطی آمده اند تا این کمپین را به صورت ادامه دارد ، پی بگیرند.
احسان قاسمی افزود : صلح و دوستی ، احترام به پرندگان و ترویج این فرهنگ که مردم مازندران دوستدار پرندگان ، حیوانات و طبیعتند، پیام این کمپین ادامه دار است.
وی گفت : هدف ما متقاعد کردن مردم محلی به برخورد با شکارچیان سودجوئی است که وجهه استان ما را خراب کردند.
قاسمی افزود : ما می خواهیم در کنار حفاظت از پرندگان مهاجر ، وجهه مخالف شکار و حمایت از پرندگان را که همواره برازنده مردم مازندران بود در سطح ملی و بین المللی احیا کنیم و به جائی برسیم که هیچ مهاجر مهمانی را در اینجا کشتار نکنند.
وی انجام اقدام پژوهشی با هماهنگی یک گروه علمی در نقاط مختلف مازندران را از برنامه های این کمپین برشمرد و گفت : این گروه از طریق پرسشنامه علمی مسائل دخیل در معضل شکار بی رویه پرندگان را از مردم جویا خواهند شد.
قاسمی اظهار داشت : همچنین افراد حاضر در کمپین به گروه های 5 تا 10 نفر تقسیم می شوند و در شهر فریدونکنار در مورد این موضوع با عموم مردم گفت و گو خواهند کرد که این اقدام در کنار بنرهای تهیه شده با عنوان و پیام کمپین با هدف حساس سازی مردم صورت می گیرد و در پایان نیز سمن ها از تالاب بازدید خواهند کرد.
وی تکرار این برنامه در روزهای آینده را نیز مورد نظر سمن ها عنوان کرد و گفت : به منظور اطلاع رسانی بیشتر کانال تلگرامی کمپین مردمی نه به کشتار پرندگان نیز ایجاد شده و برنامه بعدی کمپین نیز آموزش از طریق مهدهای کودک است زیرا یک بعد کشتار پرندگان ترویج خشونت و بهترین زمان آموزش منع خشونت از کودکی است.
مدیرعامل خانه سمن های مازندران تمرکز برنامه های پویش بر روی حساس سازی مردم و مدیران استانی و نمایندگان مجلس را برنامه یک ساله این نهاد عنوان کرد و افزود : اوایل مهر ماه سال آینده جشن ملی استقبال از پرندگان مهاجر برای اولین بار در مازندران با حضور سمن های کشوری برگزار خواهد شد.
مازندران علاوه بر پذیرایی از 150 گونه پرنده مهاجر ، 370 گونه پرنده بومی هم دارد .
بر اساس اعلام سازمان محیط زیست ، در حال حاضر نسل حدود 17 گونه پرنده بومی و 34 گونه پرنده زمستان گذران مازندران در معرض انقراض قرار دارد و 68 گونه نیز تحت حمایت هستند و شکار بی رویه این گونه ها به روش های دام هوائی ، کرس و گذر می تواند آنها را با خطر انقراض مواجه کند.





منبع : ایرنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار