رئیس شورای اسلامی شهر تنکابن گفت: منابع سرمایه‌ای زباله خشک که ۱۳۰ درصد حجم زباله استان مازندران را تشکیل می‌دهد و معادل یک‌دوم بودجه عمرانی استان است را می‌توان با اعمال قانون در اختیار مدیریت قرار داد و از حیف شدن آن جلوگیری کرد.
کد خبر: ۵۴۸۸۶۳
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۱ 07 January 2018

به گزارش تابناک : علیرضا فلاحتکار در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره‌ی پسماند یکی از بزرگ‌ترین مشکلات استان مازندران، اظهار کرد: در استان از رویکردهای اجتماعی این موضوع بسیار غفلت شده است.

 

وی افزود: رویکردهای اجتماعی پسماند به تفکیک زباله از مبدأ، تغییر الگوی مصرف، تولید کمپوست خانگی و مباحث مختلفی ازاین‌دست بازمی‌گردد که در مازندران و بسیاری از شهرهای کشور نادیده گرفته شد.

 

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تنکابن با تأکید بر ضرورت بهسازی سایت‌های مدیریت پسماند، یادآور شد: طرحی را از سال ۹۲ در شهرستان تنکابن شروع کردیم تا شهری پیشرو در این زمینه در کشور باشیم.

 

این مسئول اضافه کرد: ۱۹۵ روستا، ۲۰۶ مدرسه را در کل شهرستان تنکابن آموزش دادیم و همچنین در دانشگاه‌ها حضور پیدا کردیم تا سعی کنیم برای اولین بار مردم به‌صورت کامل با این طرح آشنا شوند.

 

فلاحتکار با بیان اینکه در حال حاضر این طرح را به‌صورت پایلوت شروع کردیم، عنوان کرد: زیر‌ساخت، نیازمند حمایت است یعنی شهرستان‌ها باید به سطل‌های ویژه بازیافت ماشین‌های جمع‌آوری خشک مجهز شده و سیاست‌های تشویقی مناسب پیرامون این قضیه اتخاذ شود.

 

وی با اشاره به اینکه با توجه به ماده ۱۶ قانون مدیریت پسماند، هرگونه خرید، فروش، حمل، نگهداشت، انباشت و تخلیه زباله و پسماند جرم است، متذکر شد: آموزش مناسب و اعمال سیاست‌های جبری می‌تواند مؤثر باشد همان‌طور که از تردد خودروهای حامل چوب در مراکز پلیس‌راه کشور گرفته می‌شود.

 

عضو شورای شهر تنکابن با بیان اینکه در هر جای این استان سرسبز و لاله‌خیز شاهد حجم وسیعی از زباله‌های رهاشده در محورهای مختلف هستیم، پیشنهاد کرد: بارنامه مبدأ و مقصد خودروهای حامل زباله خشک مشخص و اسنادشان برسی شود.

 

فلاحتکار با اشاره به اینکه منابع سرمایه‌ای زباله خشک ۱۳۰ درصد حجم زباله استان مازندران را تشکیل می‌دهد، عنوان کرد: با میانگین یک کیلوگرم زباله برای هر نفر از خانوار با جمعیت سه‌میلیونی استان، روزی سه هزار تن زباله قریب به ۱۹۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در سال یعنی معادل یک‌دوم بودجه عمرانی استان مازندران می‌شود.

 

وی با تأکید بر اینکه می‌توان این سرمایه را با اعمال قانون در اختیار مدیریت قرار داد و از حیف شدن آن در استان جلوگیری کرد، گفت: هشت سال دفاع مقدس صورت گرفت برای اینکه ما یک سانتی‌متر یا یک وجب از خاک کشورمان را از دست ندهیم درحالی‌که میلیون‌ها تن شن و خاک از مازندران به سایر کشورهای حاشیه نوار مرزی صادر می‌شود.

 

رئیس شورای اسلامی شهر تنکابن خاطرنشان کرد: آنچه ما به خاطرش خون دادیم، امروز با بی‌توجه به آن، دارد از دست می‌رود. هر سانتی‌متر خاک نباتی بین هزار تا ۴ هزار سال طول می‌کشد تا تولید شود و ما خیلی راحت آن را هنگام صادرات گل با گلدان در اختیار کشورهای مجاور قرار می‌دهیم.

 

این مسئول متذکر شد: باید با اتخاذ سیاست‌های درست از خروج خاک مازندران به مناطق مختلف کشورهای حاشیه‌ای با طرح جایگزینی به نام تولید کمپوست خانگی، جلوگیری شود.

 

فلاحتکار در پایان با اشاره به ۹۰ هزار جمعیت روستایی شهرستان تنکابن، گفت: طرح سفیران سلامت در منازل را در تنکابن با استفاده از ۲۴ هزار نیروی دانش‌آموز شروع کردیم تا بتوانیم در منازل این بحث را اجرایی سازیم. همه‌ی روستاییان می‌توانند تولید کمپوست خانگی داشته باشند و زباله ترشان را مدیریت کنند.

 

 

 

 

منبع : تنکابن 24 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار