فصل برداشت گل از نرگسزارهای مازندران در حالی امسال به نیمه رسیده است که عطر شاخه های کنده شده ، گل فروشی های کشور را معطر و رونق بازار و افزایش درآمد آن ، لب کشاورزان نرگسکار را خندان کرده است .
کد خبر: ۵۴۹۸۱۶
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۶ 09 January 2018

به گزارش تابناک : برداشت گل از نرگسزارهای مازندران امسال با توجه به مساعدت شرایط آب و هوائی از اوایل آذر شروع شد و انتظار می رود به توجه به افزایش تولید در سطح تا اواخر بهمن ادامه یابد.
بر اساس اعلام جهاد کشاورزی مازندران ، امسال حدود 50 هزار هکتار زمین در استان زیر گشت گل نرگس رفت و میانگین برداشت در هر هکتار هم نسبت به سال پیش در بعضی مناطق تا 50 درصد افزایش داشته است .
کشت گل نرگس در مازندران از ماه تیر آغاز می شود و تا اواسط مرداد ادامه می یابد ولی برداشت آن به شرایط آب و هوائی پائیز و زمستان بستگی دارد و گاهی با اواخر اسفند هم به درازا می کشد. 
شهرستان های جویبار ، قائمشهر و ساری در مرکز مازندران کانون کشت گل نرگس در مازندران هستند.
مدیر جهاد کشاورزی جویبار  گفت که امسال تاکنون بیش از نیمی از نرگسزارهای شهرستان برداشت شده است و قیمت هم نسبت به سال گذشته افزایش داشته است .
سلیمان حاتم نژاد سطح زیر کشت نرگس در این شهرستان را بیش از 25 هکتار و میانگین تولید را هم 150 هزار شاخه در هر هکتار اعلام و پیش بینی کرد که بین سه تا سه و نیم میلیون شاخه نرگس از مزارع این شهرستان برداشت شود.
وی با اعلام این که امسال بیش از 70 درصد کشت گل نرگس توسط باغداران این شهرستان انجام شد ، قیمت هر شاخه گل نرگس برای انتقال به بازار مصرف تهران را 350 تا 400 تومان اعلام کرد.
** رتبه سوم مازندران در تولید نرگس 
کارشناس امور باغبانی جهاد کشاورزی مازندران هم گفت که این استان رتبه سوم تولید گل نرگس را در کشور در اختیار دارد.
حسین مولائی از استان های تهران ، گیلان ، گلستان و خراسان به عنوان بازارهای گل نرگس مازندران نام برد و افزود که بخشی از گل نرگس تولیدی هم در داخل استان عرضه می شود.
وی پیش بینی کرد که امسال در مجموع بیش از هفت میلیون شاخه گل نرگس از نرگسزارهای مازندران برداشت شود.
گزارش نشان می دهد که نرگسکاران مازندرانی در حال حاضر هر شاخه گل نرگس را به طور میانگین 200 تومان در سر مزرعه به فروش می رسانند.
کشت گل نرگس برای بسیاری از کشاورزان مازندران کشت مکمل و یا دوم محسوب می شود.
بر اساس آمارهای جهاد کشاورزی ، کشاورزان نرگسکار علاوه بر فروش شاخه گل ، از راه فروش پیاز گل هم سالانه درآمد کسب می کنند.
سالانه بیش از 200 تن پیاز گل نرگس هم در مازندران تولید و روانه بازار می شود.
هم اکنون بیش از 400 بهره بردار در مازندران به کشت گل نرگس اشتغال دارند و هر سال 25 هزا نفر هم در مراحل مختلف تولید این محصول از کاشت تا برداشت فعال هستند.
گل نرگسی که در مازندران کشت می شود به علت رطوبت بالا از نوع درشت است و ماندگاری بیشتری در مقایسه با سایر ارقام دارد.
گیاه شناسان تاکنون 60 گونه گونه گل نرگس را در 6 رنگ مختلف در جهان شناسائی کرده اند که چهار گونه آن در استان های مازندران ، خوزستان و فارس در ایران کشت می شوند.

 

 

منبع : ایرنا

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار