بیکاری دانش آموختگان در مازندران براساس اظهارات مسئولان به مرز نگران کننده رسیده است و بسیاری از دارندگان مدارک دانشگاهی در این استان بیکارند و در انتظار اشتغال و تشکیل زندگی مشترک به سر می برند.وضعیت اشتغال برای جوانان تحصیل کرده در استان مازندران نیز به یک معضل جدی تبدیل شده است؛ معضلی که هر روز بر شدت آن افزوده می شود. بنا به گفته استاندار ۴۰۰۰ دانش آموخته دانشگاهی مازندران بیکار هستند.
کد خبر: ۵۵۱۲۷۸
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۶ 13 January 2018

به گزارش تابناک : بیکاری فارغ الحصیلان در سال‌های اخیر از اهمیت خاصی برخوردار شده و تبدیل به یک چالش اساسی شده است. این موضوع زمانی به یک چالش اساسی تبدیل شد که کشور با رشد روز افزون جمعیت دارای تحصیلات عالی که به نوبه خود نتیجه افزایش بیش از حد ظرفیت دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی بود، مواجه شد.

آمار رسمی وزارت کار که به تازگی منتشر شده، نشان می‌دهد نرخ بیکاری جمعیت فارغ التحصیلیا در حال تحصیل دوره‌های عالی کشور در سال ۹۵ به ۲۰ درصد رسیده که نسبت به سال ۱۳۹۴ معادل ۱.۵ درصد رشد دارد. این نرخ برای فارغ التحصیلان یا افراد در حال تحصیل نیز در گروه مردان۱۴.۱ درصد و در گروه زنان ۳۱.۱ درصد اعلام شد.همچنین بر اساس این آمار رسمی، در حال حاضر حدود ۱۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از جعیت کشور، «فارغ التحصیل»یا «در حال تحصیل در دوره‌های عالی» هستند که ۴۵ درصد از این افراد در جمعیت غیرفعال اقتصادی قرار دارند به عبارتی بنا به دلایلی در هیچیک از گروه شاغلان و بیکاران قرار نمی‌گیرند.

اما از جمعیت۱۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفری فارغ التحصیلان دانشجوی کشور، حدود ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر معادل۵۵ درصد «جمعیت فعال» را تشکیل می‌دهند؛ به نوعی این افراد یا در جمعیت شاغلان قرار دارند یا از قابلیت مشارکت اقتصادی برخوردارند اما بنا به دلایلی بیکار هستند. با این توصیف، از جمعیت۶.۶ میلیون نفری فعال اقتصادی،۵ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر شاغل و یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بیکار هستند که این آمار نشان می‌دهد در بین جمعیت فارغ التحصیلیا دانشجو، ۸۰ درصد شاغل هستند و ۲۰ درصد نیز در زمره بیکاران قرار دارند.

در این بین سهم استان مازندران نیز از این آمار بنا به گفته استاندار مازندران 4000 دانش آموخته دانشگاهی است.بیکاری دانش آموختگان در مازندران براساس اظهارات مسئولان به مرز نگران کننده رسیده است و بسیاری از دارندگان مدارک دانشگاهی در این استان بیکارند و در انتظار اشتغال و تشکیل زندگی مشترک به سر می برند.وضعیت اشتغال برای جوانان تحصیل کرده در استان مازندران نیز به یک معضل جدی تبدیل شده است؛ معضلی که هر روز بر شدت آن افزوده می شود. بنا به گفته استاندار ۴۰۰۰ دانش آموخته دانشگاهی مازندران بیکار هستند.

محمد اسلامی با بیان این مطلب گفت: 10 هزار و 700 دانش آموخته در بخش‌های مختلف داریم که حدود شش هزار نفر از این افراد وارد بازار کار و اشتغال شدند و مابقی به دنبال کار هستندکه باید توانمندسازی مهارتی را تقویت کنیم.

اسلامی گفت: 45 درصد جمعیت استان در روستا زندگی می‌کنند که برای توسعه اقتصادی روستایی باید این قشر حمایت شوند و کیفیت رندگی روستایی را گسترش دهیم و موانع را رفع کنیم و توجه جدی به اشتغال در دستور کار قرار دارد و پوشش بیمه ای روستاییان و عشایری در گذشته 20 درصد بودند که سنگ بنا نهاده شد بیمه شتاب بیشتری گیرد.

وی افزود: اعطای تسهیلات بایددر جهت توانمندسازی افراد باشد و با توجه به ظرفیت‌سازی برای اشتغال گام برداریم تا نیروهای تحصیلکرده بتوانند فعالیت‌های درست را ساماندهی کنند.

استاندار مازندران تصریح کرد: تعداد دانشگاه‌های مازندران در کشور رتبه نخست را دارد که برای اشتغال جامعه هدف باید به درستی شناخته شود.

 

مشکل بیکاری، ریشه ای است

یک استاد اقتصاد دانشگاه مازندران گفت: بیکاری جوانانی که خانواده‌های آنان به امیدیافتن شغلی مناسب برای فزرندانشان، هزینه تحصیل آنها را تحمل کرده‌اند، امروز به دغدغه جدی تبدیل شده است.

دکتر زهرا کریمی با اشاره به اینکه اکنون بیشترین میزان بیکاری از مقطع فوق لیسانس به مقطع دکتری رسیده است، افزود: بر اساس آمار وزارت علوم اکنون پنج میلیون دانشجو در حال تحصیل و به همین تعداد فارغ التحصیل بیکار در کشور وجود دارد.

وی با بیان اینکه حدود یک میلیون نفر بیکار فارغ التحصیل با مدرک فوق لیسانس در کشور وجود دارد، تصریح کرد: اقتصادی که تحرک نداشته باشد و بنگاههای اقتصادی، صنایع و واحدهای تولیدی آن سنتی بوده و پیشرفته نباشد، نیاز به افراد متخصص و تحصیل کرده ندارد.

این استاد دانشگاه گفت: امروز بزرگ ترین مشکل کشور ایران این است که بازار کار تقاضا برای افراد متخصص ندارد، در حالی که هر روز شاهد افزایش بیکاران به جمیعت فارغ التحصیل هستیم.

وی با اشاره به اینکه بیشتر فارغ التحصیلان دانشگاه ها مهارت لازم برای انجام کارهای عملی را ندارند، بیان داشت: اشتغال در بدنه دولت در قالب کارمند شدن به نسبت تعداد زیاد فارغ التحصیلان نیز جوابگو نیست.

عضو هیات علمی دانشگاه مازندران بیان داشت: مازندران استان کشاورزی است و زمینه مناسبی برای توسعه شبکه های ارتباطی و الکترونیکی دارد که می تواند در حوزه تقویت اشتغال در بخش کشاورزی و فناوری اطلاعات و ارتباطات برنامه ریزی جدی تری کند.

 


 
 
 
 
 
منبع : تیترامروز 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار