دبیر حزب اعتدال و توسعه استان آذربایجان شرقی در گفتگو با تابناک تبریز
در ادامه گفتگوهای انتقادی با سران احزاب و شخصیت های مهم سیاسی استان در تحریریه تابناک تبریز ،میزبان کریمی دبیر شاخه استانی حزب اعتدال و توسعه هستیم. او از دغدغه های احزاب می گوید و اصرار بر تشکیل احزاب منسجم ملی دارد. کریمی سهم خواهی حزب متبوع خود از دولت را رد میکند. در ادامه این گفتگو را باهم می خوانیم.
کد خبر: ۵۵۱۷۶۹
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۹ 14 January 2018

در ادامه گفتگوهای انتقادی با سران احزاب و شخصیت های مهم سیاسی استان در تحریریه تابناک تبریز ،میزبان کریمی دبیر شاخه استانی حزب اعتدال و توسعه هستیم. او از دغدغه های احزاب می گوید و اصرار بر تشکیل احزاب منسجم ملی دارد. کریمی سهم خواهی حزب متبوع خود از دولت را رد میکند. در ادامه این گفتگو را باهم می خوانیم.


به عنوان نخستین سئوال ضمن بیان تاریخچه حزب ، آیا در حزب اعتدال و توسعه شاهد وجود یک گفتمان هستیم و اگر بله ، مولفه های این گفتمان چیست؟


با تشکر از دعوت شما و با گرامی داشت یاد و خاطره آیت الله هاشمی در سالروز وفات ایشان که همیشه اسوه اعتدال در کشور بودند. باید عرض کنم در سال 78 ، حزب اعتدال و توسعه گفتمان توسعه و سازندگی به‌عنوان اصلی‌ترین راهبرد برای تداوم عدالت اجتماعی و تحقق اهداف برمبنای نفی افراط و تفریط در حرکت های سیاسی کار خود را شروع کرد،عده ای از بنیانگذاران حزب اعتدال و توسعه از جمله آقایان دکتر محمدباقر نوبخت، مهندس نعمت‌زاده، ترکان، دکتر واعظی و خانم فاطمه هاشمی در سال 78 پس از دیدار با مرحوم آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی و مشورت با وی که تاکید کرده بود "اداره کشور با یک جناح فاجعه است و در عوض همه نیروهای معتدل در دو جناح باید متحد شوند تا توسعه سیاسی- اقتصادی را به پیش برند و ستون‌های نظام را تقویت کنند .نسبت به تاسیس این حزب جدی تر شدند ، مرحوم آیت الله هاشمی این سخنان را در دوره‌ای ابراز کرد که از یک سو برخی احزاب همسو نتوانسته بودند در فضای سیاسی آن زمان جایگاه مناسبی پیدا کند و از سوی دیگر ، بعضی تندروهای نزدیک به اصلاحات ، در روزنامه هایشان شدیدترین حملات را علیه آیت الله هاشمی انجام می دادند.
به هر حال مستحضرید که افراط و تفریط آفت جریانات سیاسی بوده است. در این حزب ما به دنبال استفاده از ظرفیت همه جریانات سیاسی کشور هستیم. هم معتدلین اصولگرا و هم معتدلین اصلاحات .در مرامنامه حزب بسیاری از مولفه های این گفتمان در قالب برنامه ها و اهداف ارایه شده است که میتوان به توسعه آزادی های مدنی ، پیشرفت اقتصادی کشور و آزادی های زنان و پویایی جوانان و .. اشاره نمود و همچنین اگر قبول کنیم که دوری از تحجر، واپس‌گرایی و یا تندروی‌های غیرمنطقی و اتخاذ مشی اعتدال ، توسعه گرا، وفاق آفرین ، تحرک جامعه بر اساس عقلانیت فردی و جمعی، و تقویت میزان مقبولیت و مشروعیت حکومت و همگرایی و یکپارچگی ملی جامعه، تنها راه برون‌رفت از چالش‌های مورد نظر و استفاده از بسترها و فرصت‌های ملی و جهانی است، می‌توان ً نتیجه گرفت که گفتمان اعتدال حاصل این رویکرد و اهداف حزب می باشد.

 

در خصوص عملکرد احزاب و جذب سرمایه اجتماعی مردم بفرمایید که آیا در این کار موفق بوده اند یا خیر؟

در تشکیل احزاب درگذشته بخصوص یک نگاه از بالا به پایین وجود داشته است که فلسفه احزاب را مخدوش می کند. احزاب باید از بدنه اجتماعی کار خود را شروع کنند نه اینکه چند نفر در راس قدرت حزبی راه بیندازند و دنبال بدنه بروند.
ضعف دوم احزاب در کشور ما هم بر میگردد به فرهنگ سیاسی مردم،هنوز با کشورهای توسعه یافته فاصله زیادی هست ،هنوز مسئولان ما عدم عضویت در احزاب را امتیاز محسوب می کنند، و رفتارهای پوپولیستی را جایگزین برنامه قرار داده اند. واین گونه است که افراد جای احزاب را میگیرند البته ساختار سیاسی جامعه ما هم مهم است که در این زمینه نقش موثری ایفا نمی نماید هزینه ،فعالیت حزبی باید به حداقل برسد .

 احزاب ما فاقد استانداردهای جهانی است . و شاید یکی از دلایل آن این باشد که بین منافع فردی و منافع گروهی و حزبی نمتوانیم تفکیک قایل شویم .

حزب شما کدام بخش از افکار عمومی را نمایندگی میکند؟

بخش های زیادی از مردم همواره اعتقاد به مشی اعتدالی داشته و دارند . انها خشونت و افراط را نفی میکنند و این خط فکری مورد قبول و مورد حمایت ماست.


بعنوان یک فعال سیاسی مسائل و مشکلات عمده استان را در چه مبینید؟


مشکلات استان ما فارغ از کشور نیست. مشکلات عام مانند بیکاری ، فقر ، حاشیه نشینی و مشکلات معیشتی مردم ، عدم توسعه ظرفیت های گردشگری و .. اینها بخشی از مشکلات مردم است

آیا در شناخت وضعیت موجود استان اذعان میکنید که برخی از مدیران دولتی در گذشته بی تدبیری کرده اند ؟ مثلا در جذب بودجه و ..

مشکل ما این بود که در گذشته برخی مدیران آویزان دولت بودند اما هیچ اعتقادی به دولت و اهداف آن نداشتند . البته سازو کار اداره استان نیز چنین اجازه ای نمیدهد که همه موافقان و معتقدان به دولت مورد بهره برداری در حوزه اجرایی باشند. اما این مشکل بخشی اش به وجود آن مدیران بر میگردد.

ما در واقع دچار خلا مدیران کارآمد هستیم.

این فرض را می پذیرید که در بدنه دولت در مرکز، اقداماتی برای تحقق برنامه  برمبنای نفی افراط و تفریط در حرکت های سیاسی کار خود را شروع کرد. مستحضرید که افراط و تفریط آفت جریانات سیاسی بعد از انقلاب بوده است. در این حزب ما به دنبال استفاده از ظرفیت همه جریانات سیاسی کشور هستیم. هم معتدلین اصولگرا و هم معتدلین اصلاحات .در مرامنامه حزب بسیاری از مولفه های این گفتمان در قالب برنامه ها و اهداف ارایه شده است که میتوان به توسعه آزادی های مدنی ، پیشرفت اقتصادی کشور و آزادی های زنان و پویایی جوانان و .. اشاره نمود.

همپوشانی حزب شما با اصلاح طلبان بر چه مبنایی است ؟

اعتدال و اصلاحات اشتراکات دارند و روشی تقریبا یکسان در مواجه با مشکلات اجتماعی دارند و هر دو تلاش میکند از افراط و تفریط جلوگیری‌کنند و بیشتر جهت گیریها منطبق با عقلانیت است.


در تمامی انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی دو دهه اخیر حزب اعتدال وتوسعه با اصلاح طلبان هم پوشانی زیادی در کاندیداهای مورد حمایت داشته است بغیر از سال 84 که حزب اعتدال وتوسعه از مرحوم هاشمی رفسنجانی حمایت کرد اما رای اصلاح طلبان بین گزینه هایی چون معین، کروبی و مهرعلیزاده تقسیم شد.
به هر حال در بسیاری از انتخابات احساس میکردیم که با اصلاح طلبان هم پوشانی در اهداف و برنامه ها وجود دارد و بر همین منوال عمل میکردیم.البته باید گفت همه این ائتلاف ها مقطعی بوده است و بعد از انتخابات حزب ما بر اساس اصول تشکیلاتی خود ادامه مسیر داده است و فعالیت های خود را محدود به ایام انتخابات نکرده است.

 



سهم حزب شما از قدرت دولت چه قدر است ؟و نحوه تعامل حزب با مدیریت استان چگونه است ؟


ما از ابتدا مخالف سهم خواهی بوده ایم. همین الان در دولت فقط تعداد بسیار محدودی از اعضای شورای مرکزی حضور دارند ، که قبلا نیز به‌لحاظ تجربه و سوابق خود در مسئولیت های دولتهای گذشته بودند .ما بیشتر دنبال کار حرفه ای تشکیلاتی خود هستیم. تنها حزبی هستیم که سعی کردیم در همه شهرستان ها و حتی بخش ها شعبه و دفتر داریم و جلسات هفتگی ما به صورت تخصصی پابرجاست و این پویایی را برای خود موفقیت میدانیم.
در استان نیز هم به عنوان حامی دولت در کنار استاندار هستیم. راه برخورد ما با مسائل هم اینگونه است که معمولا موارد و مسائل را به استاندار و یابدنه اجرایی استان منعکس میکنیم تا در جهت تامین منافع مردم حرکت کنیم.


این فرض را می پذیرید که در بدنه دولت در مرکز، اقداماتی برای عدم تحقق برنامه های استانی انجام شده است؟بخصوص در زمینه سرمایه گذاری.
این فرض را قبول ندارم که دولت مانع سرمایه گذاری در استان باشد ،لیکن تنها راه رشد و توسعه اقتصادی استان وکشور از جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی امکان پذیر است.هرچند شاید در پیگیری مسائل مهم استان ازطرف مدیران دولتی قصورهایی بوده باشد که باید پاسخگوی عملکرد خود باشند.

یکی از مسائل محوری و مورد توجه افکار عمومی بحث های هویت خواهی بوده است . حزب شما چه برنامه ای در این زمینه دارد ؟
معتقدیم همه اقوام در کشور ایران باید مورد احترام باشد . دولت روحانی در این زمینه وعده ای تاسیس فرهنگستان فرهنگ و ادب آذربایجان و راه اندازی رشته زبان و ادبیات ترکی در دانشگاه را داده بودند که خوشبختانه تحقق یافت ولی اقدامات تکمیلی باید در این راستا انجام شود

در مورد اعتراضات اخیر چه نظری دارید؟ آیا اینها علیه دولت بود.؟
منشا اصلی حوادث اخیر باید همه جانبه بررسی شود و ابعاد امنیتی آن باید روشن شود اما اعتراض به شرط پرهیز از ساختار شکنی توسط دولت به رسمیت شناخته می شود و بارها در دولت قبلی هم شاهد تجمعات و اعتراضات علیه بخش هایی از دولت بوده ایم. این که صدای اعتراض نسبت به برخی مشکلات اقتصادی مردم باید شنیده شود اتفاق خوبیست.

برچسب ها: گفتگو ، تابناک تبریز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :