دامپزشکی مازندران با اعلام شناسائی چندین کانون آنفلوانزای مرغی در این استان ، به پرورش دهندگان صنعتی و سنتی طیور در این استان برای رعایت نکات بهداشتی جهت جلوگیری از ورود این ویروس به محل فعالیتشان هشدار داد .
کد خبر: ۵۵۲۰۱۳
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۴ 14 January 2018

به گزارش تابناک : استان مازندران به خاطر میزبانی از حدود یک و نیم بال انواع پرندگان مهاجر در فصل پائیز و زمستان همواره در معرض خطر بیماری آنفلوانزای پرندگان قرار دارد ولی در یک ماه گذشته این خطر با ورود ویروس به چند کانون در استان جدی شده است.
سازمان دامپزشکی کشور هفته پیش با انتشار اطلاعیه ای از درگیری 15 استان کشور با شیوع آنفلونزای پرندگان خبر داده بود.
در همین حال مدیرکل دامپزشکی مازندران گفت که با شیوع بیماری آنفلوانزا مرغی در کشور و شناسایی چندین کانون از این بیماری در استان ، دستگاههای متولی مقابله در این خطه شمال کشور به حالت آماده باش در آمدند.
دکتر حسین رضوانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بر ضرورت توجه جدی فعالان صنعت طیور استان به نکات ایمنی برای جلوگیری از گسترش این بیماری تاکید کرد و افزود : هر گونه رفت و آمد در واحد های صنعتی طیور باید به لحاظ بهداشتی تحت کنترل جدی قرار بگیرد.
وی بدون اعلام تعداد کانون های بیماری آنفلونزای پرندگان و شمار مرغ های معدوم شده در استان ، گفت : به دلیل پراکنده بودن ویروس این بیماری ، خطر شیوع آنفلونزا مرغی در واحد های صنعتی باید جدی گرفته شود و حتی صاحبان مرغداری ها باید نهاده های مورد نظر بویژه دان مرغ را با رعایت بهداشتی به محل سالن انتقال بدهند .
** پرندگان مهاجر ، خطر بالقوه
مدیرکل دامپزشکی مازندران با اعلام این که کانون های آلوده به آنفلوانزای مرغی در استان با وجود سخت گیری های مختلف در ماههای گذشته برای جلوگیری از بروز این بیماری شناسائی شده ، گفت : مهاجرت گونه های مختلف پرندگان زمستان گذران به مازندران همواره با نگرانی و خطر بالقوه بروز بیماری آنفلوانزای مرغی همراه است .
وی افزود : متاسفانه با تمامی تمهیدات و مقررات سختگیرانه ای که در ماههای گذشته انجام دادیم ، اما امروز شاهد پراکندگی این ویروس در استان هستیم.
بر اساس آمارهای رسمی همه ساله در فصل پائیز و زمستان 90 گونه پرنده مهاجر زمستان گذران با جمعیت حدود یک میلیون و 500 هزار بال به مازندران مهاجرت می کنند. این پرندگان یکی از انتقال دهندگان ویروس آنفلوانزای مرغی هستند و رعایت مقررات بهداشتی در شکار و عرضه همواره از دغدغه های مسئولان مازندران بوده است.
** ممنوعیت عرضه پرندگان زنده
مدیرکل دامپزشکی مازندران از تشدید تدابیر برای جلوگیری از شیوع بیشتر آنفلوانزای مرغی در استان خبر داد و گفت : به همین منظور در اطلاعیه ای اعلام کرده ایم که از این پس عرضه پرندگان زنده در بازارهای استان ممنوع است.
وی افزود : بر این اساس به منظور حفظ سلامت عمومی و کاهش تلفات در طیور بومی ، از خرید و فروش طیور زنده و پرندگان مهاجر در بازارهای سنتی ، محلی و هفتگی جلوگیری و با متخلفان بهداشتی به شدت برخورد قانونی می شود.
رضوانی گفت : ممنوعیت عرضه پرندگان زنده مصوبه ستاد آنفلوانزای استان مازندران است.
وی رعایت ضوابط و مقررات بهداشتی دامپزشکی و توجه ویژه به هشدارهای بهداشتی این مرجع را در کاهش بروز و شیوع انواع بیماری های مشترک بین انسان و حیوان موثر دانست و تاکید کرد : اجرای این مصوبه به همکاری بیش از پیش مراجع قضایی، نیروی انتظامی ، محیط زیست و سایر دستگاههای اجرایی استان نیاز دارد .
مازندران سالانه با تولید بیش از 180 هزار تن گوشت مرغ حدود 12 درصد گوشت سفید کشور را تامین می کند.
بیش از 2 هزار و 300 واحد مرغداری در این استان وجود دارد.

 

 

 

منبع : ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار