کد خبر: ۵۵۲۸۲۹
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۵ 15 January 2018

امروز در تيتر رسانه هاى محلى، کشورى و برخى رسانه هاى کشورهاى مجاور منطقه آزاد ارس خبرى توجه نخبگان را به خود جلب کرد، عرب باغى در اعتراض به کاهش جايگاه و منزلت مناطق آزاد استعفا داد.


اين خبر شايد,در نگاه اول از جانب رسانه ها تأييد شدنى نبود چرا که آنان که عرب باغى را از دوران مديريتش بر سازمان صنايع اروميه، نمايندگى مجلس شوراى اسلامى و مديريت طلاييش بر تراکتورسازى ميشناسند وى را انسانى مدبر و غير تبليغى و خستگي ناپذير ميدانند.


انتصاب مهندس عرب باغی بعنوان مدیرعامل منطقه آزاد ارس ،زمانى صورت گرفت که ارس از نظر واردات خودرو ،کالاهاى مصرفى و اعطاى مجوز هاى واحدهاى تجارى در اوج بود و استراتژى اصلى مناطق آزاد به نوعى به فراموشى سپرده شده بود. با حضور عرب باغى این مرکز به دور از نمايشگرى مديريتى و سياسى کارى شاهد تحولات چشمگیری شد و سياست منطقه از واردات و مراکز خريد و تقويت مصرف گرايي به رويکردى صنعتى ،عمرانى، اقتصادى، فرهنگى و گردشگرى تغيرى استراتژيک گرفت. بيشک اگر فرد دیگری بغیر از عرب باغی عهده دار این منطقه حساس شده بود ، اوضاع آن چنین نبود. چرا که برخى آقايان ارس را به عنوان حيات خلوتى براى منافع گروهى ميبينند و منبعى,براى جذب آرا در انتخابات...

قبل از هر نوع قضاوتی در خصوص عملکرد مهندس محسن خادم عرب باغی فقط شاید نیم نگاهی به عناوین ذیل بیندازیم بد نباشد .

1- رتبه اول صادرات در بين مناطق آزاد کشور بنا به اعلام رسمى دبيرخانه سازمان مناطق آزاد کشور. بهتر است به صحبت هاى چند روز پيش استاندار هم اشاره اى کنيم که ارس را صنعتی ترین منطقه آزاد کشور معرفى کردند. البته این یک ادعا نیست . کافی است به گلخانه صنعتی پیشرفته ای بنگریم که تمام محصولاتش مخصوص صادرات به روسیه است و نزديک به چهارصد نفر اشتغال زايي مستقيم دارد.
2- رتبه اول معاونت عمرانى ارس در جذب اعتبارات عمرانی در بين مناطق آزاد کشور بنابر اعلام رسمى سازمان مناطق آزاد کشور، که نشان از زيرساخت هاى ايجاد شده در ارس دارد که خبر از برداشتن قدم هاى ساخت آينده اى بى نظير براى ارس دارد و همت و تداوم بر اين زير ساخت سازى از مديران نمايشى، خودنما و سياسى کار ساخته نيست.
3-رتبه اول معاونت فرهنگی, اجتماعی و گردشگری ارس در بین مناطق آزاد کشور، این منطقه در کنار مسایل اقتصادی و صنعتی نقش مهمی درتوسعه فرهنگی منطقه، رفع محرومیت از مناطق حاشیه ای خود مانند خدافرین و.. داشته ست.
احیای مزيت هاى گردشگرى منطقه با مرمت بافت های سنتی منطقه مانند حمام کردشت،امام زاده ها ، آسیاب خرابه و.. از این قبیل است .

4-زمینه سازی برای استقرار شرکت های موفق استان در ارس ، بخصوص شرکتهای دانش بنیان نشان از عمق فهم عرب باغی از مدیریت کلان منطقه داشته است .
5- تعامل سازنده و عزت بخش با کشورهاى همجوار منطقه آزاد به اعتراف هيئت هاى اعزامى از آذربايجان و ارمنستان که خواستار انتقال تجربيات مديريت منطقه ارس,در. مناطق آزادشان شده بودند.
6-تامین زیرساخت های مهم توسعه در زمینه تلفن، برق ، آب و راه هاى ارتباطى و نقش ایشان در تکمیل محورهای مواصلاتی منطقه غیرقابل انکار است

7-اجتناب عرب باغی از کشمکش های معمول سیاسی و رسانه ای، این ویژگی ، اهمیت فوق العاده ای برای مراکز تخصصی دارد که در آن منطقه رعایت شد.

عرب باغی در يکى از مصاحبه هاى اخيرش از برنامه هاى فوق العاده اى براى آينده ارس سخن گفته بود، و از طرفى زمان خداحافظى و زمين گذاشتن خودکار خود را، زمانى اعلام کرده بود که برنامه اى و کارى براى انجام در ارس نداشته باشد. .استعفاى موجود,در نگاه نگارنده مطلب بيشک متناقض با اين گفته هاى عرب باغى است و حال که او استعفا نوشته است یقینا به معناى آن است که محدوديت ها و کارشکنى هايي در مسير مديريت وى وجود دارکه که شرایط کار مهیا نیست و البته در مجال خود باید اين موانع بررسی شود . از طرفى عرب باغى بر عدم وابستگى خود به قدرت در لقاى مدير نظام مقدس اسلامى اشاره کرده و خدمت صادقانه و تأثيرگذار را بر مديريى بى اثر اما ماندگار تإيد کرده است.
از آنچه شنیده شده است این استعفا در اعتراض به کاهش جایگاه و منزلت مناطق آزاد انجام شده است که شايد بى ارتباط با ملحق شدن سازمان مناطق آزاد کشور با وزارت اقتصاد نباشد چرا که مناطق آزاد به عنوان پايلوتى کوچک از ابعاد,کارى کشور در محدوده هايي کوچک هستند که ادغام آن با يک وزارتخانه به معناى واقعى تنزل بخشى به جايگاه مناطق آزاد است و ترمزى بزرگ در مسير توسعه مناطق.
از آنچه نگاشته شد ، حاصل اینکه ابقای عرب باغی به نفع توسعه استان و منطقه است . باید در چنین تصمیم گیری های با دقت بیشتری عمل شود.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
منصور میهن دوست
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
من اقای عرب باغی را بیش از سی سال است از نزدیک می شناسم او بیش از اینکه حرف بزند عمل میکند نه چاپلوس است و نه از چاپلوسی خوشش میاید زمانیکه او را برای این معقولیت دعوت کردند یکی از صاحبان صنعت موفق در بخش خصوصی بود بطوریکه در وضعیتی که سایر کارخانه ها در استانه تعطیلی بودند کارخانه وی در تبریز نمیتوانست به متقاضیان جنس بدهد زیرا کیفیت رادیاتورهایکه در کارخانه وی ساخته میشد هم از نظر قیمت و هم کیفیت رقیب نداشت و متقاضی همیشه بیش از تولید بود در این وضعیت او فقط بخاطر عشق به خدمت این معقولیت را قبول کرد وحقوقی که دریافت میکرد در مقابل در آمد کارخانه اش در بخش خصوصی بسیار اندک بود .او در این معقولیت علیرغم کارشکنی های فراوانش در کمترین مدت ارس را به نقطه ای رساند که در بین مناطق آزاد از هر حیث مقام اول شد مناطق آزاد کیش بشم چابهار و غیره که از نظر پتانسیل های بلقوه بسیار از متطقه ارس جلو بود ولی نتوانسته به اهداف وجود و تشکیل مناطق آزاد که ایجاد کارخانه ها در متطقه و صادرات محصولات آن میباشد برسد همه میدانند که آن مناطق به مرکز واردات اشیا لوکس به کشور شده اند و از ایجاد کارخانه ها در آن مناطق خبری نیست. عرب باغی به موقع استعفا داد چون وقتی گمرک زیر نظر وزارت اقتصاد باشد دیگر وجود مناطق آزاد در موازات گمرک معنی نخواهد داشت .کسانیکه این ایده را داشته و آنرا انجام دادند یا مغرص هستند یا از مناطق آزاد اقتصادی و اهداف آن بی اطلاع هستند .عرب باغی یک عیب داشت و آن حاضر نبود که سفارش قبول کند و چاپلوسی کند و یا چشم طمع داشته باشد .او مرد خستگی ناپذیر بود که خود و خانواده اش را فدای اهداف انقلاب و خدمت به این آب و خاک کرد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار