یک نفر همه را به بازی گرفته
جمع شدن کامیون های حامل سیب درختی در مرز شلمچه به منظور صادر شدن به عراق، احتمال فاسد شدن این محصول در پشت مرز را افزایش داده است این در حالی است که یک نفر پشت این شرایط قرار دارد.
کد خبر: ۵۵۳۳۸۸
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۹ 16 January 2018

 

صف طولانی کامیون های سیب در شلمچه/یک نفر همه را به بازی گرفته

احمد اوالی مدیر سایت تجاری شلمچه با بیان اینکه صادرات هر کالا به عراق مستلزم داشتن مجوز واردات است و این مجوز را ترخیص کار عراقی می گیرد، گفت: این بدان معناست که ترخیص کار عراقی باید مجوزهای لازم برای واردات میزان اعلام شده ای از کالا را از وزارت مربوطه دریافت و اندک اندک آن را از بازرگان ایرانی خرید و در بازار عراق عرضه کند تا آن مجوز به اتمام برسد.

وی افزود: متاسفانه درباره محصول «سیب درختی»، عراق مجوز ثبت سفارش را به طور انحصاری به یک نفر داده که این مسئله گاها سبب بروز مشکلاتی برای بازرگانان ما می شود و این در حالی است که عراق می توانست با اعطای مجوز یاد شده به دهها نفر علاوه بر ایجاد زمینه رقابت سالم سبب کاهش قیمت تمام شده محصول نیز می شد.

اوالی اظهار کرد: برخی اوقات دیده شده که این فرد با فشار به بازرگان ایرانی آن هم به صورت نخریدن سیب درختی که بازرگان برای صادرات به عراق به مرز شلمچه آورده و سوء استفاده از نگرانی بازرگان از خراب شدن محصول و وارد آمدن ضرر به وی، قیمت نهایی را تعیین می کند و بازرگان چاره ای جز تن دادن به آن ندارد.

مدیر سایت تجاری شلمچه گفت: در زمان حاضر خرید محصول سیب درختی از سوی این فرد به شکل کامل غیراصولی و مافیایی انجام می شود که این مسئله مشکلاتی را برای بازرگانان ما ایجاد کرده است.

اوالی با اشاره به حضورش در تهران افزود: در زمان حاضر با سفیر عراق در تهران در این باره به گفتگو پرداختیم ضمن آنکه فردا نیز به عنوان نماینده منطقه آزاد اروند در جلسه اتاق ایران شرکت کرده و با طرح موضوع مذکور، خواستار پیگیری و رفع آن در سطح ملی خواهم شد.

وی اظهار کرد: طی هماهنگی های در حال انجام، در روزهای آتی با سفر به بغداد و با همراهی سفیر ایران در عراق در نشستی با مسئولان عراقی موضوع را مورد بررسی قرار می دهیم، در تلاشیم تا از طریق مسئولان رده بالای دو کشور این مسئله را رفع کنیم.

اوالی تصریح کرد: تجربه نشان داده که پیگیری برخی مسائل در سطح منطقه ای و محلی قابل رفع نیست و نیاز به کار در سطوح بالاتر دارد، البته پیگیریهایی نیز از طریق اتاق بازرگانی خرمشهر انجام شده و امید می رود تا این پیگیریها نتیجه خوبی را برای بازرگانان در پی داشته باشد.

به گفته مدیر سایت تجاری شلمچه، هزینه گمرکی دغدغه بازرگان ما نیست بلکه بیشترین هزینه ای را که بازرگان ما متحمل پرداخت آن می شود از قِبل همان انحصاری بودن مجوز مربوطه (ثبت سفارش) است ضمن آنکه هزینه های دریافتی بابت باسکول نیز زیاد است.

اوالی افزود: در زمان حاضر بابت هر تن محصول ۱۰ دینار یعنی معادل ۳۳ هزار تومان از بازرگان پول دریافت می شود و این در حالی است که هزینه باسکول بابت هر تن بیشتر از پنج هزار تومان نیست، موضوع نرخهای غیر متعارفی که عراقی ها از بازرگانان ما می گیرند نیز از دیگر مواردی است که باید به طور جدی و هرچه سریعتر حل و فصل شود.

 در زمان حاضر وضعیت موجود سبب شده تا صفی طولانی از کامیونهای حامل سیب درختی مانده در پشت مرز شلمچه تشکیل شود، بازرگانان ایرانی از بابت فاسد شدن بارشان نگرانند و خواستار رسیدگی فوری و جدی به وضعیت موجودشان از سوی مسئولان امر شدند.

 

منبع: مهر

برچسب ها: مرز شلمچه ، خرمشهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار