رئیس شورای توسعه صادرات مازندران هدفگذاری صادرات کالای غیرنفتی این استان را تا پایان برنامه ششم حدود 3 میلیارد دلاراعلام کرد.
کد خبر: ۵۵۴۱۴۵
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۱ 18 January 2018

به گزارش تابناک : محمد اسلامی روز پنجشنبه درشورای توسعه صادرات مازندران در ساری گفت که بزودی وظایف هریک از دستگاه های اقتصادی دولتی و بخش خصوصی برای تحقق این راهبرد مشخص و دستگاه های کم کار دولتی و خصوصی نیز کنارگذاشته می شوند.
استاندارمازندران افزود: مازندران با تولید سالانه 6 میلیون تن محصولات کشاورزی وبرخورداری از پتانسیل افزایش تولید می تواند این برنامه را تا پایان برنامه ششم توسعه محقق کند.
اسلامی رسیدن به این هدف گذاری را در گروه کاهش قیمت تمام شده کالاهای غیرنفتی، تنوع در کشورهای هدف صادراتی، توسعه صنایع بسته بندی و استاندارد سازی کالاها، بهره گیری از مشوق های صادراتی مصوب دانست.
برنامه پنجساله ششم از سال جاری شروع و سال 1401 ( یکسال پس از عمردولت دوازدهم ) نیز این برنامه به اتمام می رسد.
** جای خالی میزهوشمند صادرات در مازندران
نماینده عالی دولت در مازندران توسعه صادرات کالا را نیازمند تجزیه و تحلیل مسایل سیاسی و اقتصادی کشورهای هدف صادراتی و برنامه ریزی متناسب با شرایط روز در این کشورها دانست وگفت که برای رسیدن به این برنامه باید تشکل های تجارت خارجی از میزهوشمند صادراتی بهره مند شوند.
اسلامی اظهارداشت : میز هوشمند باید از نیروهای نخبه و جوانی تشکیل شود که ضمن آشنایی با فناوری روز قدرت تجزیه و تحلیل مسایل اقتصادی و سیاسی روز را داشته باشند واین نیروها در مازندران وجود دارد.
به گفته وی در شرایط فعلی صادرات کالا از این استان بدون برنامه ریزی هدفمند و تجزیه و تحلیل مسایل سیاسی و اقتصادی کشورهای هدف و در قالب سنتی انجام می شود.
استاندارمازندران معتقد است که سنتی بودن شیوه صادرات محصولات دراین استان باعث شده تا ارزش کالاهای صادراتی در چند سال گذشته رشد چندانی نداشته باشد.
رئیس اتاق بازرگانی مازندران نیز در این نشست بالا بودن قیمت کالاها وسود تسهیلات بانکی، نبود مشوق های صادراتی، ضعف زیرساخت های حمل و نقل را مهمترین موانع پیشروی صادرات این استان دانست.
عبدالله مهاجر تصمیم گیری لحظه ای ، قوانین دست و پا گیر، تغییرمکرر قوانین و دخالت دیدگاه های سیاسی و منطقه ای برمبادلات تجاری و اقتصادی را از دیگر موانع صادرات در کشور برشمرد و گفت که با رفع تدریجی این مشکلات تحقق یافتن صادرات 3 میلیارد دلاری برای مازندران دور از تصور نیست.
درسال گذشته افزون بر650 میلیون دلار کالای غیرنفتی ودر 9ماهه سال جاری نیز 385 میلیون دلار کالا از گمرکات این استان به خارج از کشور صادر شده است.

 

 

منبع : ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار