مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران با اشاره به اینکه امسال تولید مرکبات مازندران یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار تن بود، گفت: اگر ۲۰ تا ۲۵ درصد آن برای ذخیره‌سازی باشد رقم آن پایین است.
کد خبر: ۵۵۵۷۴۰
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۶ 22 January 2018

به گزارش تابناک : باغداران مازندران امسال را با استرس و نگرانی فراوانی آغاز کردند؛ چرا که برف سال گذشته و استرس‌های آبی تابستان امسال مزید برعلت شده و موجب بروز نگرانی‌های برای باغداران شده است.

در شرایطی که باغداران هر روز با غمگینی و نگرانی پشت سر می‌گذارند عملاً هیچ اتفاقی در ارتباط با صادرات محصولات باغی مازندران از جمله پرتقال و کیوی اندیشیده نشده است.

با وجود اینکه همه ما می‌دانیم گره مشکلات باغداران مازندران با انجام صادرات باز می‌شود ولی تقریبا بحث صادرات به گره کور تبدیل شده است، هر سال با آغاز فصل برداشت صحبت‌هایی از صادرات می‌شود، ولی این حرف‌ها و وعده‌ها برای مدتی است باز هم همانند گذشته مسکوت می‌ماند.

با پایان یافتن فصل برداشت باید به فکر صادرات باشیم تا بتوانیم قفل صادرات را باز کنیم نه اینکه دست روی دست بگذاریم و تنها در زمان برداشت شعار دهیم.
باید تا دیر نشده فکری به حال مرکبات مازندران کنیم چرا که سال آینده محصول بیشتری خواهیم داشت باید امید را به جامعه باغداری مازندران برگردانیم تا آنها نیز بتوانند با خیال آسوده به تولید محصولات بپردازند.

*رقم سهمیه مازندران برای ایام پایانی سال قانع‌کننده نیست
مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: رقم سهمیه مازندران برای ایام پایانی سال قانع‌کننده نیست و با توجه به اینکه میزان ذخیره بسیار پایین است که تصور نمی‌کنم با این شرایط بتوانیم رضایت باغداران را جلب کنیم.

محمدرضا شعبانی با اشاره به رایزنی‌های صورت گرفته برای افزایش سهمیه مازندران، اضافه کرد: امسال تولید مرکبات مازندران یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار تن بود که اگر ۲۰ تا ۲۵ درصد آن برای ذخیره‌سازی باشد رقم آن پایین است.

وی ادامه داد: در حقیقت این طرح برای حمایت از باغداران باید اجرا شود امسال به‌دلیل تولید زیادی که داشتیم هنوز نتوانستیم بازار را سروسامان بدهیم با توجه به تولید باید حجم خرید افزایش یابد.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران با اشاره به اینکه بحث صادرات را امسال دیر شروع کردیم، تصریح کرد: باید برنامه‌ای ارائه دهیم تا بتوانیم زمینه صادرات کیوی و پرتقال را برنامه‌ریزی کنیم.
شعبانی اضافه کرد: با توجه اینکه به محصول تولیدی مرکبات زیاد است و فروشندگان ما خرد هستند در زمینه صادرات نمی‌توان با ۱۷۰ هزار نفر بهره‌بردار برای حمل بار قرارداد بسته شود و در این زمینه باید برنامه‌ای ارائه شود.

وی با تأکید بر اینکه در زمینه انجام صادرات باید اتحادیه‌ها تقویت شوند تا راه صادرات باز شود، خاطرنشان کرد: هنوز نتوانستیم دیدگاه حمایتی دولت را از تعاونی‌ها، بخش‌های خصوصی و تشکل‌ها جلب کنیم باید تعاونی‌ها حمایت شود اما در اجرا ضعف داریم و هنوز نتوانستیم موفق عمل کنیم.

*صادرات مهم‌ترین راهکار برای پایداری تولید محصولات باغی مازندران
مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران درباره میز تخصصی صادرات کیوی در مازندران، گفت: امسال برای برنامه‌ریزی دیر شروع کردیم و خیلی موفق نشدیم برای سال آینده به‌طور جدی برنامه‌ریزی خواهیم کرد تا حمایت‌های دولت را جلب کرده و  قراردادها را قبل از زمان برداشت ببندیم و بتوانیم محصولات خود را صادر کنیم.

شعبانی اظهار کرد: بحث یارانه و مشوق‌های صادراتی نیز باید در بودجه سالانه گنجانده شود چرا که همه دولت‌ها در بحث صادرات حمایت‌های ویژه‌ای دارند.
وی یادآور شد: موفقیت در این زمینه مستلزم حمایت دولت در بخش مشوق‌ها، پرداخت تسهیلات، کاهی تعرفه‌های ترجیحی بین کشورهای هدف است که در این صورت گام نخست در زمینه صادرات برداشته خواهد شد.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران گفت: با این روند برای سال آینده تولید مازندران از مرز ۳ میلیون تن خواهد گذشت که لازم است گام‌های خوبی برداشته شود تا جهش‌های صادراتی خوبی داشته باشیم.

بنا بر این گزارش مازندران با داشتن محصولات باغی از جمله کیوی و مرکبات می‌تواند در بحث صادرات حرفی برای گفتن داشته باشد بهتر است تا دیر نشده فکری به حال محصولات باغی استان کنیم، چرا که امسال باغداران محصولات‌شان را برداشت کردند و با نگرانی آن را روانه انبارها کردند امیدواریم سال ۹۷ دروازه صادرات محصولات باغی مازندران باز شود.

 

 

منبع : فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار