معاون نخست وزیر ترکیه هشدار داد در صورت ورود نیروهای سوری به عفرین آنها را هدف قرار خواهند داد زیرا حمایت از شبه‌نظامیان کُرد از نظر آنها مانند حمایت از گروه تروریستی پ.ک.ک است.
کد خبر: ۵۶۹۶۳۶
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۶ 22 February 2018

به گزارش تابناک : «بکر بوزداغ» معاون و سخنگوی نخست وزیر ترکیه امروز (پنجشنبه) اعلام کرد هر کشوری از جمله آمریکا که بخواهد از حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) حمایت کند، با واکنش ترکیه مواجه خواهد شد.

بوزداغ طی مصاحبه با سردبیری خبرگزاری «آناتولی» با ادعای اینکه تا کنون هیچ غیرنظامی در جریان عملیات «شاخه زیتون» در عفرین کشته یا زخمی نشده، گفت این عملیات کمک بزرگی به حفظ تمامیت ارضی و حاکمیت سوریه می‌کند.

این تهدید زمانی مطرح شده که امروز تصاویری از ورود نیروهای مردمی سوریه به عفرین در فضای مجازی منتشر شده است. 

 

این مقام ترکیه‌ای مجددا هشدار داد اگر نیروهای ارتش سوریه یا گروه‌های وابسته به دولت دمشق بخواهند وارد عفرین شوند، از سوی ترکیه هدف قرار داده خواهند شد زیرا از نظر آنکارا، آنها نیز مانند شبه‌نظامیان کُردِ «تروریست» خواهند بود.

معاون نخست وزیر ترکیه گزارش‌های مبنی بر اینکه اتحادیه اروپا به آنکارا گفته در صورت توقف عملیات شاخه زیتون، ویزای سفر اتباع ترک به این قاره لغو خواهد شد، تکذیب کرد.

از روزهای قبل و درپی پیشروی نیروهای ترکیه و همپیمانان آن (ارتش آزاد) به سمت عفرین در جریان عملیات شاخه زیتون، شبه‌نظامیان کُرد حاضر در این شهر از دمشق درخواست کرده بودند که ارتش سوریه را در عفرین برای مقابله با تجاوز ترکیه مستقر کند.

روز گذشته و درپی اعلام خبر توافق حزب اتحاد دموکراتیک سوریه (پ.ی.د) با دمشق، گفته شد یگان‌هایی از نیروهای مردمی سوریه به برای اجابت درخواست کمک کردها به سمت عفرین اعزام شدند.

گروهک پ.ک.ک که از سوی ترکیه، آمریکا و اتحادیه اروپا تروریستی شناخته می‌شود،  از سال 1984 مبارزه مسلحانه‌ای را با دولت ترکیه آغاز کرده است. بر اساس آمارهای رسمی ترکیه، بیش از 40هزار نفر، که بیشتر از آنها غیرنظامی هستند، در این درگیری‌های 30 ساله کشته شدند.

ایالات متحده شبه‌نظامیان کُرد را مهره موثری در نبرد با گروه تروریستی داعش و پاکسازی شمال سوریه از لوث این عناصر دانسته و چندین ماه است که با ارسال تسلیحات، از آنها حمایت می‌کند.

ترکیه اما معتقد است شبه‌نظامیان کُرد سوری، تفاوتی با حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) که از نظر بین‌المللی تروریستی شناخته می‌شود، نداشته و سلاح‌های ارسالی آمریکا در نهایت به سمت ترکیه نشانه خواهد رفت.

دولت ترکیه که از چندین ماه قبل تهدید به اجرای عملیات نظامی جدید در شمال سوریه علیه شبه‌نظامیان کُرد در این منطقه می‌کرد، بعد از اعلام تصمیم آمریکا برای ایجاد ارتش کُردی 30هزار نفری در سوریه، مجاب به آغاز آن شد.

ترکیه، حمله به عفرین در حلب در شمال غرب سوریه را از 16 ژانویه آغاز کرد؛ زمانیکه با توپخانه مواضع نیروهای کُرد در ریف حلب شمالی و غربی را هدف گرفت. 

 

 

 

منبع : فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار