حضور عضو هیأت علمی گروه پژوهش هنر دانشکده هنر و معماری؛
در این سمینار تلاش شده است تا با ارائه نمونه‌های شاخص آثار تجلید از کشورهای مختلف حوزه تمدن اسلامی، ضمن بررسی تغییرات و تحولات هنر جلدسازی در طول تاریخ تمدن اسلامی، ویژگی‌های جلدهای پارسی، ترکی، عربی و هندی را از دیدگاه فنی و هنری - با توجه به نمونه‌های موجود در گنجینه‌های ایران و دیگر نقاط دنیا - مورد تحلیل و تطبیق قرار دهد.
کد خبر: ۵۷۳۲۴۶
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۳ 03 March 2018

به گزارش تابناک مازندران، تاریخ جلدسازی اسلامی ایران در ماتناداران ارمنستان تشریح شد.


بر اساس این گزارش . به گفته دکتر مصطفی رستمی عضو هیات علمی گروه صنایع دستی و پژوهش هنر دانشکده هنر و معماری دانشگاه مازندران، تاریخ جلدسازی اسلامی در جمع نسخه‌شناسان، کارشناسان و راهنمایان موزه و کتابخانه‌ی ماتناداران ارمنستان به صورت سخنرانی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.


وی در ادامه توضیحات خود درخصوص چگونگی ارائه این سخنرانی گفت: هنر کتاب‌آرایی، بی‌شک از آن هنگام که انسان توانسته مجموعه‌ای از اوراق مکتوب را به صورت کتاب در آورد، شکل اولیه‌ی خود را به نمایش گذاشته است. دلبستگی به آرایش کتاب در تمدن اسلامی، عامل اصلی تحولات در هنرهای کتاب‌آرایی و کتاب‌سازی – به ویژه کتاب‌های مقدس، شاهنامه و منابع علمی- و حفاظت از آن بوده است.


عضو هیأت علمی دانشگاه مازندران افزود: هنر جلدسازی به عنوان یکی از شاخه‌های هنر کتاب‌آرایی و کتاب‌سازی در طول تاریخ تمدن اسلامی، پیوسته تحولات و تغییرات قابل توجهی را در جهت گسترش فرهنگ نشر علم و کیفیت بخشی در ارائه‌ی جذاب و هنرمندانه و حفاظت شایسته از نسخه‌های علمی تجربه کرده است. این تحولات که از آغازین سده‌های اسلامی تا اواخر قرن دوازدهم هـ.ق/ هیجدهم م، به گونه‌ای چشم‌گیر ادامه داشته از حیث ابداع فنون تجلید، استفاده از مواد و مصالح متنوع و خلق و اجرای ظریف نقش‌های زیبا بوده است.


دکتر رستمی در پایان اظهار داشت: در این سمینار تلاش شده است تا با ارائه نمونه‌های شاخص آثار تجلید از کشورهای مختلف حوزه تمدن اسلامی، ضمن بررسی تغییرات و تحولات هنر جلدسازی در طول تاریخ تمدن اسلامی، ویژگی‌های جلدهای پارسی، ترکی، عربی و هندی را از دیدگاه فنی و هنری - با توجه به نمونه‌های موجود در گنجینه‌های ایران و دیگر نقاط دنیا - مورد تحلیل و تطبیق قرار دهد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار