آنچه که از صحبت‌ها و مواضع آشکار مقامات و خود وزیرخارجه فرانسه تا این لحظه در مصاحبه‌های مختلف بیان شده، هدف سفر ژان لودریان به تهران گفت‌وگو درباره «مکمل برجام» است.
کد خبر: ۵۷۳۷۶۰
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۸ 04 March 2018

به گزارش تابناک : بعداز سفر چند ماه قبل بوریس جانسون وزیر خارجه دولت خبیث انگلیس با پوشه قرمز، اکنون وزیر خارجه فرانسه  در راه تهران است. آنچه که از صحبت‌ها و مواضع آشکار مقامات و خود وزیرخارجه فرانسه تا این لحظه در مصاحبه‌های مختلف بیان شده، هدف سفر ژان لودریان به تهران گفت‌وگو درباره «مکمل برجام» است. وی سه شنبه گذشته در مسکو با وقاحت تمام ادعا کرده«جاه‌طلبی ایران برای تقویت توانمندیهای موشکی و قدرت دفاعی خود موجب نگرانی ماست و روز دوشنبه در تهران درباره این موضوع با مقامات ایران گفت‌وگو می‌کنم»! ایده مکمل برجام را اولین بار ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه شهریور گذشته مطرح کرد و در حاشیه نشست سازمان ملل در نیویورک آشکارا درباره آن رایزنی کرد. 

این رایزنیها همراه با فضاسازی‌های سیاسی– رسانه‌ای خارجی و داخلی منجر به تشکیل «کارگروه۱+۳» برای«بازنویسی برجام» شامل وزرای خارجه فرانسه، انگلیس و آلمان به اضافه آمریکا و تدوین دستورالعملی شده است که قرار است فردا وزیر خارجه فرانسه در تهران به مقامات ایرانی ارائه کند. دی ماه گذشته نیز روزنامه فایننشال تایمز و پایگاه خبری الیوم السابع تاکید کرده بودند «گروه ۱+۳ درباره بازنویسی برجام با ایران در حال گفت‌وگوهای جدی هستند».

وزیر خارجه فرانسه هم۲۱ ژانویه از مذاکره با ایرانیها درخصوص مسئله موشک‌های بالستیک و مسائل منطقه خبر داده بود که سید عباس عراقچی در واکنش به این خبر با تایید تلویحی آن،ترجیح داد به‌جای واژه «مذاکره» از عبارت «رایزنی» استفاده کند. لذا چند نکته مهم ۱-اولا این تلاش‌ها بدون حضور روسیه و چین از امضا کنندگان برجام و خارج از شورای امنیت سازمان ملل پیگیری می‌شود، به این معنی که اروپا نقش مجری سیاستهای آمریکا را بازی می‌کند.


۲- این تلاش‌ها بدون حضور آشکار ایران و آن‌گونه که رسانه‌های جهان از جمله ‌اشپیگل آلمان وایل فولر ایتالیا و رویترز خبر دادند، با رایزنی‌های پشت پرده و محرمانه و نیمه‌محرمانه با تهران صورت می‌گیرد. این یعنی علیرغم اینکه مذاکره کنندگان هسته‌ای ادعا میکردند که باید با کدخدا مذاکره کنیم تا به نتیجه برسیم، حالا آمریکا با مواضعی تحقیرآمیز می‌گوید حاضر به دخالت دادن ایران در تصمیمات خود نیست و ایران باید آنچه که ما دیکته می‌کنیم، بپذیرد!.


۳-علیرغم ادعای ایستادگی اروپا مقابل آمریکا از سوی مقامات وزارت خارجه کشورمان و رسانه‌های همسو، این تلاش‌ها با مواضع کاملا هماهنگ اروپا با آمریکا علیه ایران انجام می‌شود. چنان‌که نیویورک تایمز فاش کرد بعداز دستورالعمل وزارت خارجه آمریکا به سفرای خود در کشورهای اروپایی برای همراه کردن مقامات کشورهای محل ماموریت‌شان با آمریکا، هفته گذشته کشورهای اروپایی به آمریکا پیغام دادند که با تدوین بازنویسی برجام، آماده فشار آوردن بر ایران هستیم. با توجه به اینکه مواضع نظام و رهبری درباره هرگونه مذاکره مجدد یا جدید درباره برجام و مسائل منطقه و قدرت دفاعی کشور علناً و مستنداً بیان شده است،مذاکرات پشت پرده و فضاسازیهای داخلی در این خصوص به چه معنی است؟


۴-هرچند دستگاه دیپلماسی هرگونه رایزنی در این زمینه را تکذیب کرده‌اما شواهد و قرائن خلاف این تکذیبیه‌ها آن‌قدر فراوان است که این تکذیبیه‌ها را به یک طنز تبدیل کرده و فقط دو سؤال ساده مطرح است. اولا اگر دستگاه دیپلماسی کشور در تکذیب هرگونه رایزنی یا مذاکره پشت پرده درباره مسائل منطقه و قدرت دفاعی کشور صادق است، با توجه به اظهارات صریح وزیر خارجه فرانسه مبنی بر اینکه به منظور رایزنی درباره مکمل برجام رهسپار تهران است، چرا وزارت امورخارجه با این سفر موافقت کرده و اصولا چه نیازی به این سفر از سوی آقای ظریف احساس شده است؟

نکته مهم در این خصوص اینکه فرانسه به همراه انگلیس و آمریکا هفته گذشته دشمنی خود را با ملت ایران یک‌بار دیگر با تلاش برای تصویب قطعنامه‌ای علیه ایران در شورای امنیت و با ادعای دخالت در منطقه و یمن آشکار کرد و بعداز شکست با وتوی روسیه ، بلافاصله در بیانیه‌ای مشترک با لندن و واشنگتن برنامه دفاعی ایران را تهدیدآمیز خواند!

لذا اگر برنامه‌ای برای رایزنی درباره مسائل منطقه و قدرت دفاعی کشورمان در دستور کار وزیرخارجه فرانسه در تهران وجود ندارد، آیا این اقدام خصمانه فرانسه کفایت نمی‌کند تا سفر وزیرخارجه فرانسه به تهران لغو شود؟ برای مردم قابل هضم نیست که دستگاه دیپلماسی چگونه برای چنین دشمنی قرار است فرش قرمز پهن کند؟

ثانیا اگر وزارت خارجه مواضع نظام مبنی بر عدم هرگونه مذاکره مجدد یا جدید درخصوص قدرت دفاعی کشور و مسائل منطقه را به طرفهای غربی ابلاغ کرده و روی مواضع نظام ایستاده است، مقامات غربی با چه امیدواری وزیرخارجه فرانسه را بعد از وزیر خارجه انگلیس راهی ایران کرده‌اند؟

آیا این امیدواری آنها نشان نمی‌دهد محتوای پوشه قرمز جانسون رایزنی درباره مسائل منطقه و قدرت دفاعی کشور بوده و اکنون اروپایی‌ها امیدوارند وزیرخارجه فرانسه آن رایزنی‌ها را تکمیل کند؟! آیا ذوق زدگی وزارت امور خارجه بخاطر سفر وزیرخارجه فرانسه به تهران نشان نمی‌دهد آنگونه که رسانه‌های غربی فاش کردند، مذاکرات پشت پرده‌ای درحاشیه اجلاس امنیتی مونیخ بین دیپلمات‌های اروپایی و ایرانی صورت گرفته و به گفته تیلرسون وزیر خارجه آمریکا «بسیار ثمربخش» بوده است و قرار است نشست بعدی در ایتالیا انجام شود؟!. لذا فقط تکذیبیه کفایت نمی‌کند. اگر هم تکذیب دستگاه دیپلماسی کشور قابل تکذیب نباشد، حداقل تلاش‌های اروپایی‌ها برای همراهی آمریکا علیه قدرت دفاعی کشور چه با برجام و چه بدون برجام قابل انکار و تکذیب نیست. وزارت خارجه باید پاسخ دهد اگر در تکذیب خود صادق است چه تلاش‌هایی برای مقابله با این توطئه اروپایی – آمریکایی انجام داده است؟!.

انفعال آقایان دیپلمات در این زمینه بسیار نگران‌کننده است که مبادا آنگونه که خبرهای رسانه‌های غربی درباره مذاکرات هسته‌ای و فکت‌شیت‌های آمریکا علیرغم تکذیب‌های تیم هسته‌ای درست از آب درآمد، اینبارهم تکذیبیه‌های دستگاه دیپلماسی درباره مذاکره مجدد نادرست از آب درآید!.دراین زمینه قبلا تحت عنوان«بازی خطرناک برجام۲» درباره تلاشهای پشت پرده جریان لیبرال نفوذ کرده در ارکان اجرایی کشور برای تحمیل برجامی دیگر بر کشور هشدار داده بودیم که با تکذیبیه دیپلمات‌ها و رسانه‌های طرفدار دولت همراه شد، اما هر روز درستی آن هشدار آشکارتر می‌شود.


۵- اما آنچه نگران‌کننده‌تر است، سخنان سیدعباس عراقچی می‌باشد که بعداز امضاء برجامِ پرخلل و فرج، اکنون مامور پیگیری مسائل منطقه شده است. آقای عراقچی در موسسه چاتم هاوس انگلیس با تفسیراشتباهی از واقعیتهای موجود تحت عنوان «برداشت‌های ‌اشتباه از برجام» از جمله اینکه برجام توافق اقتصادی نبوده ، در سخنانی عجیب ادعا کرده «موضوعات دیگر و مسائل منطقه باید به‌طور جداگانه و از طریق مجاری خاص خود رتق و فتق و بررسی شود و باید در جهت شفاف سازی تامین تسلیحات و کاهش هزینه‌های نظامی در منطقه حرکت و اقدام کنیم!!!». وی همزبان با اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها اذعان کرده «خیالتان راحت باشد هیچ بند انقضایی در برجام وجود ندارد و هیچ پایانی برای تعهد ایران وجود ندارد»! آیا این سخنان غیر از شروط رئیس‌جمهور آمریکاست؟!!

در حالی آقای ظریف در همایش زبان صلح جهانی ادعا کرده «از نظر جامعه بین‌المللی هیچکدام از شروط رئیس‌جمهور آمریکا حتی قابل بررسی نیستند!»، که به اذعان آقای عراقچی این شروط قبلا در برجام توسط خود آقای ظریف پذیرفته شده‌اند!. آقای عراقچی با سفسطه‌ای خاص ادعا می‌کند ما حاضر به مذاکره‌ای برد - برد برای ایجاد یک «منطقه قدرتمند» به جای «مرد قدرتمند در منطقه» هستیم!. این درحالی است که منطقه قدرتمند با وجود مردان قدرتمندی مثل سردار حاج قاسم سلیمانی ایجاد می‌شوند، نه با مردانی منفعل دربرابر نظام سلطه!. این سخنان علاوه‌بر اینکه نشان می‌دهد جریانی در داخل به‌دنبال برجام دیگری درباره مسائل منطقه و قدرت دفاعی کشور است، نشان می‌دهد مشکل اصلی برداشت‌اشتباه غربی‌ها از برجام نیست، بلکه عدم فهم این جریان داخلی از واقعیتها و عدم شجاعت در پذیرش نتیجه خسارت بار برجام است.

همین عدم درک واقعیتهای موجود باعث شد تا آقای عراقچی در حالی که در همین سخنرانی بیش از ده بار به نقض آشکار متن برجام از سوی آمریکا و عدم لغو تحریم‌ها اذعان کرده و برجام را «مثل سَم و حکایت ناموفق» برای ایران دانسته، بیش از ۱۵ بار از سیاست اعتمادسازی و حسن نیت ایران و پایبندی به برجام سخن بگوید!؟


۶- نکته جالب این است که رسانه‌های غربی از هم‌اکنون برای دوران «پسا مذاکره مجدد» هم درحال فضا سازی هستند و اذعان میکنند که « اگر توافقی هم بین اروپا و آمریکا علیه برنامه موشکی ایران حاصل شود، باز نمی‌شود امیدوار بود برجام از آینده مطمئنی برخوردار، و آمریکا قابل اعتماد باشد!». نکته تامل برانگیز جدید درباره سیاست مزورانه و حیله‌گرانه آمریکا اینست که رسانه‌های آمریکایی از جمله نیویورک تایمز فاش کردند هدف آمریکا برای همکاری هسته‌ای با عربستان این است تا پس از آنکه شرکت‌های آمریکایی از این طریق به سودهای هنگفتی رسیدند،در زمان مقتضی با سناریویی جعلی شبیه لیبی، برنامه هسته‌ای عربستان را برچیند!. جنگ تجاری آمریکا با متحدان خود هم وارد اقدامات متقابل شده است.

حال با آمریکایی که برای متحدان خود چنین توطئه‌هایی در سر دارد، می‌توان برای بهبود اقتصادی و روابط تجاری و همچنین امنیت و ثبات منطقه گفت‌وگو و مذاکره کرد؟ انسان مومن و عاقل از یک سوراخ دوباره گزیده نمی‌شود، هرچند آقایان بارها گزیده شده‌اند و عبرت لازم را نگرفتند!. اما این‌بار غربی‌ها باید درک کنند که ملت و نظام جمهوری اسلامی با تجربه تلخ برجام محکم ایستاده‌اند و باجی نه به اروپا و نه به آمریکا نخواهند داد. لذا وزیرخارجه فرانسه بداند هم سفرخودش و هم سفر احتمالی مکرون رئیس‌جمهور این کشور در آینده به تهران، فقط وقت تلف کردن است.

 

 

منبع : مشرق 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار