وزیر خارجه عربستان در کنفرانس خبری با همتای انگلیسی خود در لندن مدعی شد، جنگ در یمن انتخاب ما نبود و این جنگ به دلیل حضور شبه‌نظامیان حزب‌الله و نیروهای وابسته به ایران بر ما تحمیل شد!
کد خبر: ۵۷۶۲۸۸
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۳ 08 March 2018

به گزارش تابناک : عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان عصر چهارشنبه در کنفرانس خبری مشترک با بوریس جانسون،‌ همتای انگلیسی‌اش در لندن در حاشیه سفر محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به انگلیس مدعی شد: ما در حال انجام روند گذار بودیم و مذاکرات ملی را برگزار کردیم به طوریکه تدوین قانون اساسی در حال تکمیل شدن است و این "کودتا" به دلیل حضور ایران و حزب‌الله لبنان است از این رو ما بر حسب وظیفه و مسؤولیت بین‌المللی که جزئی از ائتلاف بین‌المللی برای حفظ مشروعیت در یمن بود، وارد یمن شدیم!

وی در اظهاراتی فرافکنانه ادعا کرد: حوثی‌ها تمامی تلاش‌ها برای دستیابی به راهکار سیاسی در یمن را ناکام گذاشتند.

الجبیر بر ادامه ارائه کمک‌های انسانی به یمن بعد از جنگ نیز تاکید کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی عربستان تصریح کرد، مشارکت استراتژیک با انگلیس شامل تمامی زمینه‌هاست.

الجبیر بر وجود فرصت‌های عظیم همکاری با انگلیس در راستای تحقق سند ۲۰۳۰ در عربستان تاکید کرد.

وزیر خارجه انگلیس نیز در این کنفرانس خبری با مثبت جلوه دادن نقش عربستان در یمن و متهم کردن ایران مدعی شد، همه می‌دانند که عربستان در تلاش برای حمایت از مرزهایش است و ایران نقشی خرابکارانه و خطرناک در یمن و بی‌ثبات‌سازی منطقه ایفا می‌کند!

جانسون در اظهاراتی فریبکارانه ادعا کرد: عربستان برای حمایت از مرزها و دفاع از خودش ائتلافی را برای حمایت از دولت "مشروع" یمن تشکیل داد. ما شاهد موفقیت‌ها در بندر حدیده بودیم که بخشی از آن بازگشایی شد و آن به دلیل همکاری عربستان و انگلیس در ارسال کمک‌های انسانی برای ملت یمن بود. ما تمایل به حل سیاسی در یمن داریم و این چیزی است که عربستان هم به آن تمایل دارد!

وی خاطرنشان کرد، تلاش برای برگزاری نشستی بین‌المللی به منظور رایزنی با عربستان برای یافتن راه حل سیاسی در یمن در جریان است.

جانسون همچنین به توافق انگلیس و عربستان برای نظارت بر خطوط دریانوردی به منظور فراهم سازی مقدمات بازگشایی بنادر یمن اشاره کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی عربستان در بخشی دیگری از این کنفرانس خبری گریزی هم به حملات موشکی انصارالله یمن به عربستان زد و انگشت اتهام را به سمت ایران گرفت و گفت، باید با هم به حل سیاسی در یمن دست یابیم تا مانع از تلاش‌های تهران در این کشور شود.

جانسون در ادامه به اصلاحات عربستان اشاره کرد و گفت: این اصلاحات بر کل جهان تاثیر مثبتی دارد و ما در انگلیس از اقدامات ولیعهد عربستان حمایت کرده و دست در دست عربستان برای تحقق سند چشم انداز ۲۰۳۰ اقدام خواهیم کرد.

 

 

 

منبع : پارس فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار