اهداف و در واقع ماموریت اصلی این شرکت با توجه به تشکیل شورای راهبردی سرمایه گذاری در دانشگاه ها و هیات مدیره و برنامه هایی که در هیات مدیره ارایه شده، عملا ۳ محور اصلی دارد.
کد خبر: ۵۷۷۹۵۰
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۱ 12 March 2018

به گزارش تابناک مازندران، دکتر قدرت اله برزگر عضو هیات علمی دانشگاه مازندران و مدیر عامل شرکت فرهنگ و رفاه پایدار دانشگاه، در گفت و گو یی به تشریح اقدامات انجام شده و فعالیت های پیش روی این شرکت پرداخت.

در ذیل متن کامل این گفت و گو را مشاهده می کنید:

*دکتر برزگر: با سلام و خدا قوت، اهداف و در واقع ماموریت اصلی این شرکت با توجه به تشکیل شورای راهبردی سرمایه گذاری در دانشگاه ها و هیات مدیره و برنامه هایی که در هیات مدیره ارایه شده، عملا ۳ محور اصلی دارد:

محور اول این است که ما بتوانیم از پتانسیل و ظرفیت های منابع فیزیکی دانشگاه که بیشتر یا راکد یا بلااستفاده هستند ‌به صورت بهینه و مولد در راستای اهداف رفاهی و توسعه دانشگاه با نگاه اقتصادی و درآمد زایی استفاده کنیم.

ماموریت دوم، استفاده بهتر از پتانسیل های همکاران و اعضای هیات علمی برای حرکت در جهت پژوهش ها و تحقیقات کاربردی است تا بتوانیم در ذیل این شرکت، شرکت های جدیدی ‌را ایجاد کنیم. به عنوان مثال برای اولین شرکت در زیر مجموعه همین شرکت، باشگاه فرهنگی ورزشی دانشگاه را تحت عنوان "طنین سلامت ستارگان مازندران" ثبت کردیم و الان رسمیت قانونی دارد و قرار است برنامه ریزی، هدایت و مدیریت تمامی اماکن ورزشی و سالن های دانشگاه زیر چتر این باشگاه و با همکاری و هماهنگی اداره تربیت بدنی و دانشکده تربیت بدنی دانشگاه صورت می گیرد. پس دومین ماموریت این است که ما اعضای هیات علمی را به سمت کار هایی که ماهیت دانش بنیان و درآمد زایی برای دانشگاه داشته باشد سوق دهیم و از طریق آن شرکت های دانش بنیان جدیدی ایجاد شود. برنامه ما این است که ظرف دو سال، حدود پنج یا شش شرکت در زیر مجموعه این شرکت ایجاد شود.

و ماموریت سوم : همکاری با دانشگاه است که ما بتوانیم از پتانسیل اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه استفاده کنیم تا برخی از خدمات و قراردادهای خدماتی که الان به خارج دانشگاه برون سپاری می شود، در داخل دانشگاه توسط مجموعه همکاران ما و اعضای این خانواده اجرا و مدیریت شود که طبیعتا می تواند در بلند مدت، صرفه جویی های مالی زیادی را برای دانشگاه و منافع مالی برای سهام داران داشته باشد.

*خبرنگار روابط عمومی: درخصوص ساختار مالکیت و وضعیت سهام داران این شرکت و نقش دانشگاه مازندران توضیح دهید؟

*دکتر برزگر: این سوالی است که از دیدگاه بسیاری از همکاران و سهام داران شرکت می تواند مورد بحث باشد. در حال حاضر ما بر اساس آخرین اصلاحات، حدود ۲8۰ سهام دار داریم که از این تعداد، ۳۶ سهم متعلق به دانشگاه مازندران است که تقریبا حدود ۱۵ % خواهد بود. همچنین کمتر از۳۰ بازنشسته، ۱۵۰ عضو هیات علمی و حدود ۶۰ نفر از کارمندان دانشگاه نیز سهام داران دیگر این شرکت می باشند که نسبت به کل ساختار نزدیک به حدود ۳۵% از همکاران موجود، عضو این شرکت هستند و برنامه های جدیدی برای جذب اعضا و همچنین ابزارهای تشویقی در قالب تسهیلاتی برای ورود این اعضا در دست بررسی داریم که در اوایل سال آینده این موارد را اعلام خواهیم کرد.

دانشگاه مازندران با توجه به تعداد سهمی که دارد، نقش کلیدی در تصمیم گیری یا نفوذ در این شرکت را ندارد. حتی یک عضو هیات مدیره هم از مسوولان دانشگاه در شرکت وجود ندارد. بنابراین آن دغدغه ای که در خصوص نقش دانشگاه شاید وجود داشته باشد را می توان این گونه پاسخ داد که دانشگاه فقط یک سهام دار است و نقش مدیریتی و کنترلی در تصمیمات یا نفود برای تغییر مسیر شرکت را ندارد.

*خبرنگار روابط عمومی: برنامه های در دست اقدام شرکت در آینده چیست؟

*دکتر برزگر: از برنامه هایی که ما در کوتاه مدت در دست اقدام داریم، ۳ پروژه است که در شرکت تصویب شده و مقدمات کار برای اخذ مجوز ها در شهرداری و صندوق رفاه دانشجویی کشور و سازمان گردشگری در حال انجام است و شامل ‌پروژه هتل دریای ۱ در مجتمع شهید نواب صفوی، پروژه احداث مجتمع خوابگاهی متاهلین که به عنوان یک بخش خصوصی یا استفاده از تسهیلاتی که صندوق رفاه کشور خواهد داد ساخته خواهد شد، یعنی کل منبع این خوابگاه مستقیماً با تسهیلات ارزان قیمت توسط صندوق رفاه دانشجویی کشور تامین مالی می شود و آورده زمین از دانشگاه و ساخت و مشارکت از این شرکت خواهد بود و سومین مورد، پروژه استخر دانشگاه است که الان توسط خود دانشگاه شروع شده و طرح و نقشه آن هم موجود است. باشگاه فرهنگی ورزشی دانشگاه که ثبت قانونی شده، عملا قرار است که در پروژه استخر مشارکت کند که دانشگاه مازندران حداکثر ۳۰% این آورده را خواهد داشت و بقیه را باشگاه فرهنگی ورزشی این شرکت در قالب طرح توجیهی که در دست تهیه است، از سازمان ورزش و جوانان و نهاد های ذیربط تسهیلاتی را در قالب امور ورزشی و جوانان دریافت می کند که می تواند به تسریع در ساخت این استخر به صورت مشارکتی کمک کند. بنابراین ما ۳ پروژه را فعلا در قالب پروژه های عمرانی داریم.

همچنین در راستای اهداف بلندمدت شرکت در قالب ایجاد شرکت های زیرمجموعه، آن چیزی که در آینده نزدیک شکل خواهد گرفت عبارت است از ۱.تاسیس شرکت خدمات بازرسی و خدمات آزمایشگاهی که همزمان با راه اندازی آزمایشگاه مرکزی دانشگاه مازندران در سال آینده ایجاد خواهد شد و از طریق همکاران پژوهشی و اعضای هیات علمی با حمایت این شرکت و دانشگاه می توانیم درآمدزایی خوبی را از آزمایشگاه مرکزی و سایر آزمایشگاه های دانشگاه برای خدمت به نهادها و دستگاه های‌ اجرایی بخش خصوصی و بخش دولتی حداقل در سطح استان داشته باشیم.

*خبرنگار روابط عمومی: برنامه شرکت در سطح استان چیست؟

*دکتر برزگر: برنامه ما برای شرکت در سطح استان این است که با توجه به اینکه اکنون دانشگاه مازندران متولی تشکیل اتاق فکر‌ توسعه و تعالی استان مازندران است، در بسیاری از این حوزه ها، کارگروه هایی شکل می گیرد که مستلزم اجرای یکایک طرح ها و پروژه هاست. قرار بر این است که شرکت فرهنگ و رفاه پایدار با نام اختصاری فراپاد در بعضی از این پروژه های استانی هم سهمی داشته و متولی شکل گیری آنها باشد. اولین پروژه ای که مکاتباتش را با استانداری انجام داده ایم، پروژه پرتودهی محصولات کشاورزی و غذایی است که با کمک و هدایت اعضای هیات علمی دانشگاه و سازمان انرژی اتمی انجام خواهد شد. ما در حال پیگیری هستیم که بتوانیم با کمک استانداری و نهادهای استانی، پروژه ای را که در واقع جزو پروژه های دانش بنیان و اولویت دار در راستای رشد پایدار منطقه است شروع کنیم که قطعا می تواند در رویکرد صادراتی استان و همچنین حفظ و دوام محصولات غذایی و کشاورزی در فصول مختلف نقش خوبی را داشته باشیم.

*خبرنگار روابط عمومی: دغدغه ها و مشکلات پیش روی شرکت چیست؟

*دکتر برزگر: آن چیزی که بیشترین دغدغه ما در شرکت است و بسیار با آن درگیر هستیم، بحث راهکارهای تامین مالی این پروژه هاست. طبیعتا پروژه هایی که نام برده شد، به مبلغی در حدود 3۰‌ میلیارد منابع و سرمایه گذاری نیاز دارد تا بتوانیم این پروژه ها را در یک پروسه ۲ تا ۳ سال اجرایی کنیم. یک بخش از تامین مالی که تقریبا می توانیم بگوییم بخش اندکی است از طریق همین اعضا به طور ماهانه از طریق حقوق پرسنل یا از حق التدریس همکاران هیات علمی که با توجه به فراخوان و در زمان ثبت نام در فرم تعهد سهام انجام دادند کسر و به حساب شرکت واریز می شود که قرار است در حدود کمتر از ۲.۵ میلیارد از این منابع در یک پروسه ۲ ساله از طریق همکاران تامین شود و نسبت به کل مبالغی که ما نیاز داریم، طبیعتا اگر فقط دریای ۱ را هم مبنا بگذاریم، این مبالغ چیزی در حدود یک پنجم یا یک ششم کل منابع مورد نیاز است. بنابراین سایر منابع را باید از امکانات و تسهیلاتی که در بستر قوانین وجود دارد، به کمک دانشگاه و نهادهای استانی پیگیری و تامین کنیم که تسهیلاتی برای ساخت باشگاه ورزشی‌ و استخر است، تسهیلات بخش خصوصی از صندوق رفاه دانشجویی برای خوابگاه متاهلین و تسهیلات بانک گردشگری و سازمان گردشگری استان برای تکمیل پروژه دریای ۱. البته همزمان مذاکره با یک موسسه تامین مالی خارجی را هم در برنامه داریم که بتوانیم با نرخ ۵% با نگاه تقریبا بلند مدت تامین مالی ارزی داشته باشیم که در حال اخذ استعلام های اولیه هستیم. اگر تامین مالی خارجی ما شکل بگیرد، در نظر داریم تا در قالب یک طرح جامع و چند منظوره، کل مجموعه نواب را به یک مجتمع تفریحی و گردشگری توریستی با سرمایه گزاری و مشارکت ستاد رفاهی وزارت علوم و صندوق رفاه دانشجویی کشور و برخی از دانشگاه هایی که متقاضی سرمایه گزاری در این پروژه هستند از جمله دانشگاه شمال که اعلام آمادگی کرده است، تبدیل کنیم. البته این پروژه هم در طرح جامع در یک پروسه تقریبا ۵ تا ۷ ساله، حدودا نیاز به ۲۰۰ میلیارد تومان منابع برای کل مجتمع تفریحی و گردشگری دارد که اگر این طرح با همان شکل و جامعیت خود استارت زده شود، می تواند منبع درآمدزایی بسیار خوبی در دراز مدت برای سهامدارن و برای دانشگاه باشد، چون موقعیت مکانی‌ و شرایطی که در اینجا وجود دارد استثنایی است و میتواند بهترین گزینه برای سرمایه گذاری باشد.

*خبرنگار روابط عمومی: در خصوص ساختار سازمانی شرکت و ارکان تصمیم گیری آن مقداری توضیح دهید؟

*دکتر برزگر: در مورد بحث ساختار سازمانی شرکت و ارکان تصمیم گیری آن که سوال بسیاری از دوستان و همکاران نیز می باشد، باید بگویم که فعلا ما یک هیات مدیره چند نفره داریم که منتخب سهام داران هستند و متشکل از آقایان دکتر محمدحسین رضوی به عنوان رییس هیات مدیره، بنده(دکتر قدرت اله برزگر) به عنوان عضو هیات مدیره و مدیر عامل، دکتر اسماعیل هادی تبار به عنوان عضو هیات مدیره، کاظم ابراهیمی و مراد مسافری به عنوان عضو هیات مدیره که به نوعی می توانیم بگوییم نمایندگان شورای صنفی و کارکنان دانشگاه تلقی می شوند و بنابراین ما عملا ‌می توانیم ساختار فعلی را به این شکل بدانیم که تقریبا ۵۰% از اعضای هیات علمی و ۵۰% از کارکنان و نمایندگان شان در آن عضویت دارند که یک ساختار تقریبا متوازنی است اما برای اینکه به تصمیم گیری ها جنبه علمی‌ و سیستمی‌ بدهیم و از یک فرآیند منطقی پیروی کنیم، ۶ کمیته اجرایی را در ذیل هیات مدیره و به کمک گروه های آموزشی و اعضای هیات علمی ایجاد کردیم که شامل کمیته IT یا فناوری اطلاعات، کمیته تجاری سازی، کمیته فنی عمرانی، کمیته گردشگری و توریستی، کمیته ورزشی و سلامت و کمیته علوم پایه و زیست فناوری می باشد. تمام این کمیته ها از اعضای هیات علمی و نمایندگان گروه ها و دانشکده ها هستند که تمام پیشنهادات، پروژه ها و طرح هایی که در شرکت ارایه می شود، ابتدا در این کمیته ها مورد بحث و بررسی قرار گرفته و درصورتی که از نظر این کمیته ها قابلیت اجرایی شدن از نظر فنی، مالی و اقتصادی داشته باشد، برای بحث و تصمیم گیری روی میز هیات مدیره قرار می گیرد.

*خبرنگار روابط عمومی: آیا شرکت برنامه ای برای جذب منابع انسانی دارد یا خیر؟

*دکتر برزگر: فعلا با توجه به مصوبه هیات مدیره و تصمیمی که در دانشگاه گرفته شده است، در کوتاه مدت بحث جذب منابع انسانی را در شرکت نداریم و قصد داریم تا در ۲ سال اول از ظرفیت های خالی موجود در بدنه دانشگاه استفاده کنیم و از نیروهای کار دانشجویی دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری استفتده کنیم تا به مرور شرکت شکل گرفته و پروژه ها جنبه اجرایی و عملیاتی پیدا کنند و بعد از اینکه این ساختار به سطح معقول و منطقی رسید، آن وقت باید برای بحث ساختار منابع انسانی و چگونگی جذب آن ها تصمیم گیری شود که به طور قطع در کوتاه مدت تغییر خاصی در این ساختار نخواهیم داشت و جذب خارج از این سیستم فعلا در اولویت ما نیست.

*خبرنگار روابط عمومی: هدف شرکت از جذب قراردادهای دانشگاه چیست؟

*دکتر برزگر: ما برای همکاری با دانشگاه چند هدف داریم. اولا صرفه جویی برای کل دانشگاه، چون اگر ما بتوانیم فعالیت ها را با مثلاً ۳۰% زیر قیمت سال های گذشته انجام دهیم، یک صرفه جویی برای دانشگاه است و ثانیا مدیر پروژه و عوامل اجرایی آن کارکنان و اعضای هیات علمی و دانشجویان ما هستند که منافع باز به خود دانشگاه برمی گردد. ضمن اینکه اگر در این پروژه ها ما سودی هم داشته باشیم‌ باز حداقل ۱۵% ازین سود به دانشگاه مارندران بر می گردد. بنابراین همکاری با دانشگاه، جدای از بحث های کیفی و خدمات رسانی مطلوب، می تواند هم صرفه جویی هزینه داشته باشد و هم بازگشت منافع به دانشگاه در بلندمدت و هم کمک رفاهی به اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه خواهد بود.

*خبرنگار روابط عمومی: در خصوص شفافیت و اطلاع رسانی در خصوص وضعیت شرکت و عملکرد شرکت چه برنامه ای دارید؟

*دکتر برزگر: خوشبختانه ما به زودی سایت شرکت را طراحی و راه اندازی می کنیم که تقریبا تا پایان سال 96 طراحی آن به اتمام می رسد و بارگزاری خواهد شد و به راحتی می توانیم تمام اخبار و اطلاعیه ها و گزارشاتی که مد نظر است را به اطلاع کلیه اعضا و سهام داران برسانیم. در حال حاضر نیز از طریق کانال تلگرام و مخصوصا کانال روابط عمومی دانشگاه مازندران به نشانی@prumz اخبار و اطلاعات را ارایه می کنیم. ولی چون در این چند ماه، بیشتر تمرکزمان بر چینش ساختار و آماده سازی بستر کار اولیه بوده است، خیلی در فاز اطلاع رسانی وارد نشدیم. ولی به امید خدا در اواخر امسال یک گزارش عملکرد اولیه را خدمت سرمایه گذاران و سهام داران ارایه می دهیم که انشالله بتوانیم در سال بعد، به سوی اجرایی کردن و عملیاتی کردن این برنامه ها و پروژه هایی که در دستور کار و جزو مصوبات هیات مدیره است گام برداریم.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار