معاون موسسه تحقیقات برنج کشور در مازندران گفت: با توجه به شرایط بحرانی آب امسال کشت اول 15 روز زودتر آغاز شد.
کد خبر: ۵۷۹۷۱۱
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۷ 15 March 2018

به گزارش تابناک : رحمان عرفانی دکترای زراعت اظهار کرد: امسال با توجه به بحث بحران آبی که در پیش داریم و با توجه به نگاهی که طی چند سال گذشته به تحقیقات علمی و کمبود آب فصل زراعی را 15 روز به جلوتر آوردیم؛ این هم با نگاه افزایش تولید و هم خروج از بحران آب بوده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، وی افزود: خوشبختانه امسال کشاورزان درمناطقی که امکان کشت دوم وجود داشته و هم آن‌هایی که توانمندی‌های لازم را در تامین آب داشتند شروع به خزانه‌داری کرده و معمولا این بخش‌ها خزانه‌ها را گذاشته و امیدواریم دچار سرمای نابهنگام نشده و کشت اول را در اواخر فروردین به خوبی طی کنند.

عرفانی گفت: در بحث کشت دوم به دلیل این که برنج یک سودآوری خاصی داشته، معمولا کشاورزان راغب به کشت دوم بوده و ما منعی برای آن نداریم؛ مگر این که آب محدودیت ایجاد کند و طبعا کشاورز اگر احساس کند دچار کمبود آب است؛ اقدام به کشت دوم نمی‌کند.

این دکترای زراعت در ادامه بیان کرد: اما توصیه‌ای مبنی بر این که کشت دوم در بخش‌های شرقی استان صورت بگیرد؛ نمی‌شود. زیرا در کشت اول نیز این مناطق با کمبود آب مواجه هستند؛ در قسمت‌های غربی و شرقی توصیه نمی‌شود کشت دوم صورت گیرد و معمولا اقدام به راتون می‌شود.

وی تصریح کرد: در صورت کمبود آب، در کشت اول هم با بحران مواجه می‌شویم؛ نیاز است تدابیر بیشتری اندیشیده شود تا فصل زراعی جدید را با بحران کمتری بگذرانیم.

عرفاتی یادآور شد: در بخش شرقی مازندران با توجه به کمبود بارش‌ها حدود 50 درصد حجم آب در سدها به ویژه سد شهید رجایی ذخیره شده، نگرانی‌های زیادی وجود دارد که در این مناطق در کشت اول هم با مشکل روبه رو شویم؛ توصیه می‌شود امسال اقلام بومی و زودرس مثل طارم و طارم هاشمی مازندران برداشت زودتری داشته باشند.

معاون موسسه تحقیقات برنج کشور در مازندران خاطرنشان کرد: در نشاکاری به کشاورزان توصیه می‌شود فقط از اقلامی استفاده کنند که نشاهای سالم، توانمند، فاقد آفت و بیماری باشد تا با پاگیری این نشاها کشت سریع‌تر انجام و با برداشت زودتر عملکرد بهتری ارائه شود.

عرفانی در مورد طرح نظام نوین ترویج گفت: طرح نظام نوین ترویج طرحی که توسط وزارت جهادکشاورزی و سازمان تحقیقات کشاورزی در سال 95 در زمینه کشاورزی آغاز شد.

وی افزود: در این طرح تمام محققین در سازمان تحقیقات هر هفته یک روز را با کمک کارشناسان ترویج با برگزاری کلاس‌های آموزشی، کلاس‌های مزرعه‌ای به توصیه‌های فنی به کشاورزان اقدام می‌کنند.

 

 

منبع : ایسنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار