کد خبر: ۵۸۱۶۲۴
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۰ 20 March 2018
به گزارش تابناک سمنان  به نقل از مهر، در تعطیلات نوروز ۹۷ تئاتر ایران میزبان چند اثر نمایشی است که در مجموعه تئاتر شهر، تماشاخانه سنگلج، پردیس تئاتر شهرزاد و تالار هنر به صحنه می روند. در کنار این آثار نیز فضای باز مجموعه تئاتر شهر نیز پذیرای اجراهای تئاتر خیابانی می شود.
اجراهای نوروزی تئاتر طی سال های اخیر و با ثبت روز ملی هنرهای نمایشی در ۷ فروردین، جایگاه جدی تری پیدا کرده است و تعداد اجرای آثار نمایشی در این ایام بیشتر از پیش شده است.
البته اجرای تئاتر در ایام تعطیلات نوروز هنوز به صورت یک برنامه ریزی مدون، منظم و جدی با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری تهران، انجام نمی شود اما توجه ها به این نوبت از اجرای تئاتر جلب شده است.
در عرصه سینما اکران نوروزی یکی از پرمخاطب ترین و پرفروش ترین نوبت های اکران سینمایی است و در تئاتر نیز نوبت اجرای نوروزی می تواند از چنین جایگاهی برخوردار شود.
در سال ۹۷ تعداد اجراهای نوروزی بیشتر از ۲ سال گذشته شده است که نوید دهنده این امر است که با حمایت نهادها و سازمان های فرهنگی و هنری، هنرمندان تئاتر نیز مایل به تولید و اجرای آثار در ایام تعطیلات نوروز هستند.
مجموعه تئاتر شهر در تعطیلات نوروز ۹۷ میزبان ۳ اثر نمایشی می شود. نمایش های «نحس» به نویسندگی و کارگردانی تینو صالحی و «دیور» به نویسندگی هاله مشتاقی نیا و کارگردانی آرین رضایی ۲ نمایش جدیدی هستند که همزمان با روز ملی هنرهای نمایشی در ۷ فروردین، در سالن های قشقایی و سایه به صحنه می روند.
همچنین در سالن چهارسوی این مجموعه تئاتری، نمایش «فتوحات گلشیری» به کارگردانی یوسف باپیری نیز که در اسفند ۹۶ اجرای عمومی خود را آغاز کرده بود، از ۹ فروردین ۹۷ به اجرای عمومی خود ادامه می دهد.
در تماشاخانه سنگلج نیز ۲ اثر نمایشی در ایام تعطیلات نوروز ۹۷ به صحنه می روند. از ۳ فروردین نمایش «خواستگاران مهری ناز» به کارگردانی عطاءالله کوپال اجرای خود را آغاز می کند. همچنین از ۴ فروردین ۹۷ نیز نمایش «جعفرخان از فرنگ برگشته» به کارگردانی رحمت امینی به صحنه می رود.
پردیس تئاتر شهرزاد به عنوان یک سالن خصوصی تئاتر در ایام تعطیلات نوروز ۹۷ میزبان ۴ اثر نمایشی است. نمایش «نوروز خوانی» به نویسندگی و کارگردانی جواد انصافی که از ۲۶ اسفند ۹۶ به صحنه رفته است، در ایام تعطیلات نوروز نیز به اجرای خود ادامه می دهد.
نمایش «دپوتات» به کارگردانی اتابک نادری هم دیگر اثر نمایشی است که از ۷ فروردین ۹۷ در پردیس تئاتر شهرزاد به صحنه می رود.
نمایش «گروفالو» به کارگردانی آرش شریف زاده و «خواستگاری» به کارگردانی عظیم موسوی دیگر آثار نمایشی هستند که از ۵ و ۳ فروردین ۹۷ اجرای خود را در پردیس تئاتر شهرزاد آغاز می کنند.
تماشاخانه باران نیز به عنوان یکی دیگر از سالن های خصوصی تئاتر، از ۵ فروردین ۹۷ میزبان ۲ اثر نمایشی می شود. نمایش های «مرکب خوانی چند جوان دم بخت» به کارگردانی کهبد تاراج و «۲۹ مهر ۹۶» به کارگردانی میلاد نیک آبادی آثاری هستند که در ایام تعطیلات نوروز در تماشاخانه باران به صحنه می روند.
در تالار حافظ و از ۷ فروردین ۹۷، نمایش «آمادئوس» به کارگردانی جواد مولانیا اجرا خواهد شد.
تالار آسمان فرهنگستان هنر نیز از ۶ فروردین ۹۷ پذیرای نمایش «غول بزرگ مهربان» به کارگردانی مریم کاظمی می شود.
نمایش «نظام آباد» به کارگردانی کهبد تاراج هم قرار است از ۱۰ فروردین ۹۷ در خانه نمایش اداره برنامه های تئاتر روی صحنه برود.
«درای بن» عنوان اثر نمایشی به کارگردانی ژاکلین آواره است که از ۶ فروردین ۹۷ مجددا پذیرای خانواده ها در تالار هنر می شود. این اثر نمایشی بهمن و اسفند ماه در همین تالار اجرا شده بود.
در تماشاخانه خصوصی ارغنون هم نمایش «خروس زری پیرهن پری» به کارگردانی سینا نورایی از ۳ تا ۱۰ فروردین ۹۷ میزبان مخاطبان و علاقه مندان به تئاتر است.
همچنین قرار است در روزهای ۶ و ۷ فروردین فضای باز مجموعه تئاتر شهر میزبان گروه های تئاتر خیابانی باشد تا برای مخاطبان و علاقه مندان به اجرای آثار نمایشی بپردازند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار